SERA - co to takiego i jakie ma znaczenie?
W dniu 4 grudnia 2012 roku weszło do stosowania Rozporządzenie Wykonawcze Komisji Europejskiej wiążące w całości i mające zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich. Państwa członkowskie mogą zdecydować o niestosowaniu przepisów rozporządzenia w drodze odstępstwa jednak nie dłużej niż do dnia 4 grudnia 2014 roku.
Komisja Europejska stoi na stanowisku, konieczności ujednolicenia przepisów ruchu lotniczego w krajach członkowskich. Działanie takie ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa, skuteczności i sprawności międzynarodowego ruchu lotniczego w formującej się jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.
Rozporządzenie to zawiera w swej treści między innymi zapisy umieszczone w załączniku 2 i załączniku 11 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.
Zakres zastosowania opisuje przepis zawarty w SERA.2001 – Stosowanie.
Bez uszczerbku dla przepisów zawartych w SERA.1001, zgodnie z art. 1 niniejsze rozporządzenie stosuje się w szczególności do użytkowników przestrzeni powietrznej i statków powietrznych:
a) wykonujących przewozy do Unii, z Unii oraz w jej obrębie;
b) oznaczonych znakami przynależności państwowej i znakami rejestracyjnymi państwa członkowskiego Unii i wykonujących przewozy w dowolnej przestrzeni powietrznej w zakresie, w jakim nie są one sprzeczne z przepisami opublikowanymi przez państwo posiadające jurysdykcję nad terytorium, nad którym przelatują.
Cytowane rozporządzenie ma ponadto zastosowanie do właściwych organów państw członkowskich, instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej i personelu naziemnego zaangażowanego w eksploatację statków powietrznych.
Polecając lekturę tego rozporządzenia polecamy zastanowienie się nad zapisem wprowadzającym ten akt prawny (strona druga):
(10) Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia ramowego (WE) nr 549/2004 ramy regulacyjne dotyczące tworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej nie obejmują działań wojskowych i szkolenia.
Właściwie należało by zapytać kogo poza jasno wymienionym przewozem lotniczym dotyczą zapisy tego rozporządzania? I jakie np. minima dla lotu VFR obowiązują prywatnego posiadacza samolotu lub pilota lecącego dla przyjemności?
Czy nie jest tak, że w już w „wspólnej” przestrzeni powietrznej spotkają się statki powietrzne stosujące na szczęście „inne” co do źródła a nie litery przepisy ruchu lotniczego?
Na koniec wyjaśnijmy rozwinięcie skrótu SERA - Standardised European Rules of the Air.
Zapoznaj się z treścią rozporządzenia
Czytaj również: ULC: Komunikat dot. notyfikacji odstępstwa od stosowania przepisów SERA
Komentarze