Przejdź do treści
Lotnisko w Peenemuende, źródło: Let's VFR Europe
Źródło artykułu

Lot do Peenemuende. Latanie w przestrzeni niemieckiej jest proste…

Zapraszamy do lektury opisu wyprawy lotniczej na samolocie AT3 do Peenemuende nadesłanej przez Piotra Woźniaka, jednego z naszych Czytelników.

"Czasem dobre wino, czy smaczna potrawa, jeden kadr czy film zainspirują do odbycia ciekawej podróży. Swego czasu jako nastolatek obejrzałem film pt „Highlander” (polski tytuł -„Nieśmiertelny”) z Christopherem Lambertem w roli głównej. Jedna ze scen toczy się w średniowiecznej Szkocji i przedstawia w tle zamek Eilean Donan, nieprawdopodobnie pięknie położony na jeziorze, wśród gór porośniętych wrzosowiskami, z łukowato wygiętym ku górze, kamiennym mostem, po którym przejeżdżała konnica miejscowego klanu MacLeod szykując się na bitwę.

Ta scena tak utkwiła w mojej pamięci i tak chodziła za mną, że już jako student sprzedałem swój samochód, żeby mieć środki na wyjazd i zobaczyć go na własne oczy. Wtedy, na początku lat 90 wyjazd do Szkocji dla nas, mieszkańców kraju nad Wisłą, był tak drogi, jak dzisiaj lot w kosmos! Stąd mój desperacki krok finansowy.


Lotnisko w Peenemuende ("powiew wschodu" - drewniany budynek jak w dawnym ZSRR na dalekiej Syberii w Ust Koksie)

Pewne inspiracje są nieznośne, bywają natrętne jak komary i ciągle brzęczą, gdzieś w głowie, aż zostaną zaspokojone. Tak było i z lotem na Uznam do Peenemuende, a wszystko przez…Wyrzysk, nad którym przelatywałem dziesiątki razy na trasie Chrcynno-Piła-Chrcynno.


              Eksponat przy lotnisku -jako przedsmak tego co można zobaczyc w pobliskim muzeum

W Wyrzysku urodził się Wernher von Braun genialny konstruktor rakiet. Już jako 21 latek obronił doktorat o problemach rakiet napędzanych paliwem ciekłym. Prace tę uznano za strategiczną dla przyszłości nazistowskich Niemiec, więc szybko zyskał „opiekę” wojska i już rok później rozpoczął pracę w tajnym ośrodku rakietowym Peenemuende, zlokalizowanym na wyspie Uznam.

Hitler mocno wierzył w powodzenie Wunderwaffe, broni, która miała odmienić sytuację w toczącej się krwawej wojnie, w której szala zwycięstwa zaczęła przechylać się na stronę Aliantów.


                                               Wejście do muzeum w Peenemuende

Były to m.in. latające pociski V-1 i opracowane przez von Brauna rakiety V-2. Tak, wynalazki te pobudzały wyobraźnię tak w tedy, jak i dziś. Rakieta V4 w październiku 1943 osiągnęła pułap 80 km! Latające pociski V1 osiągały prędkość max. 645 km, więc najszybsze myśliwce alianckie zestrzeliwały je w powietrzu, za to rakiety V2, były nie do zestrzelenia.


                       Tajny ośrodek badawczy z czasów II WŚ w Peenemuende, dziś teren muzeum

Program rakietowy pochłonął olbrzymie środki i na szczęście nie udało się go do końca zrealizować,
2 maja 1945 Wernher von Braun poddał się Amerykanom wraz ze 115 osobowym zespołem, żeby kontynuować pracę (w Texasie) za oceanem. Później pomógł Amerykanom stworzyć program kosmiczny i polecieć na księżyc.


                          Rakieta V2 (makieta)

Dawny tajny ośrodek w Peenemuende jest doskonale zachowany i udostępniony jako muzeum do zwiedzania. Można tu zobaczyć m.in. wyrzutnie latających pocisków V1, oraz rakietę V2 i wiele innych, ciekawych eksponatów. Całość robi olbrzymie wrażenie, świetnie zorganizowanej machiny wojennej i jej możliwości, z wplecioną  tragedią więźniów, którzy tu pracowali w latach 40-tych, a także ofiar tej śmiercionośnej broni.


            Oryginalna wyrzutnia parowa pocisków V1

A wszystko to położone ledwie 2 km od lotniska (lądowanie ok. 12 Euro). Można pójść na spacer do muzeum, albo wynająć rower na miejscu, a nawet samochód elektryczny. Ledwie 300 m od muzeum, przy nabrzeżu kolejna gratka, choć z późniejszego okresu. Jest to sowiecki okręt podwodny z czasów Zimnej Wojny, także udostępniony do zwiedzania!


                        Sowiecki okręt podwodny z okresu Zimnej Wojny -dziś pływające muzeum

Lotnisko w Peenemunde (EDCP), to ok. 3h lotu z centralnej Polski, w sam raz na lotniczy „niedzielny wyskok za miasto”! Jako ciekawostkę doświadczeń lotniczych podam, że choć wiele razy latałem przez Niemcy, to pierwszy raz spotkałem się z tym, że Bremen Information, zakończył pracę tuż przed godz.17:00 (LT) i w czasie naszego lotu poinformował nas o tym, podając dodatkową częstotliwość –do kontaktu tylko w sytuacji „emergency”! Reszta to przestrzeń G i „lataj dusza”!


                                         Latający pocisk V1 na segmencie wyrzutni parowej

Latanie w przestrzeni niemieckiej jest proste. Polecam!"

Piotr Woźniak


Piotr Woźniak (45)  - pilot samolotowy (teraz AT3), szybowcowy, paralotniowy. Ogólny nalot ok. 1000h. Podróżnik (90 odwiedzonych krajów), nurek (Rescue Diver), motocyklista (obecnie Rune), fotografik (zwolennik Canona)  oraz alpinista (zdobyty 7134 m).


Czytaj również:
W 3 dni na AT3 do Grecji i wokół Bałkanów...
W 3 dni na AT3 do Grecji i wokół Bałkanów...część 2


Lotnisko w Peenemuende otwarte jest od 15 maja do 14 października, w godzinach od 10:00 do 18:00 LMT. W pozostałym okresie wymagane PPR (Prior Permition Required za dodatkową opłatą). Opłata za lądowanie statkiem poniżej 1,2 t MTOW – 11 EUR. Parking powyżej 4 godzin – 6 EUR.

Betonowy pas o długości 2400 m, położony nad samym Morzem Bałtyckim, częściowo osłonięty przez las. Zalecana szczególna ostrożność we wszystkich fazach lądowania i startu, ze względu na silne turbulencje występujące poniżej 600 ft AMSL. Okazjonalna aktywność fauny (sarny) w pobliskim lesie i na całym terenie lotniska. Na płycie jest około 10 stanowisk postojowych, na których jest możliwość przywiązania samolotu do betonu.


Przy lotnisku jest możliwość wynajęcia noclegu, samochodu, roweru (3 euro za 4 godziny). W okolicy znajduje się kilka atrakcji turystycznych, między innymi radziecka łódź podwodna oraz muzeum rakiet V-1 i V-2. Znajomość angielskiego u lokalnej społeczności bardzo niewielka. W sklepie z pamiątkami przy łodzi podwodnej można bez problemu porozumieć się po polsku.

Inne oznaczenia: EDCP, Peenemunde Airfield
Współrzędne: E54°09’47’’ N013°46’36’’ E
Radio: 122.475 Peenemunde Information
Elewacja 7 ft
Runway 135/315 (13/31), 2400x80m beton
Kontakt Tel. +49 (0) 700 33334747, +49 (0) 38371-28523, tower@edcp.de info@edcp.de atc@edcp.de


AIP EDCP
EDCP cennik


Zapraszamy również do odwiedzenia profilu Let’s VFR Europe oraz największej polskiej bazy lotnisk i lądowisk w Internecie http://lotniska.dlapilota.pl/peenemunde

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony