Dyrektywa zdatności dla samolotów PZL 101 Gawron i Jak-12A
Z dniem 29 września 2011 r., Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał dyrektywę zdatności nr SP-0003-2011-A, której zapisy obejmują wszystkie samoloty PZL101/101A Gawron oraz Jak-12A/Jak-12M, objęte rejestrem cywilnych statków powietrznych przez Prezesa ULC-u. Opublikowanie dokumentu spowodowane było odkryciem przypadków pęknięcia rur węzła kratownicy kadłuba w okolicach mocowania przedniego dźwigara skrzydła na ww. konstrukcjach.
Zgodnie z zapisami zawartymi w dyrektywie, użytkownicy Gawronów oraz Jaków muszą zastosować działania zapobiegawcze, mające na celu wczesne wykrycie pęknięć. Według Urzędu, uszkodzenia tego typu mogą powstawać na częściowo zakrytych przez opłótnienie elementach kratownicy kadłuba, przez co mogą być niewykryte w przeglądach okresowych 50 lub 100 godzinnych.
Dyrektywa nakazuje: wykonanie jednorazowego przeglądu po otrzymaniu AD, a następnie powtarzalnych przeglądów co 100 godzin lotu. Przegląd ten obejmuje defektoskopowe sprawdzenie węzłów w kratownicy kadłuba w rejonie przedniego i tylnego mocowania dźwigarów skrzydła oraz szczegółowy przegląd wzrokowy pozostałych węzłów nośnych kratownicy, celem wykrycia korozji i początków pęknięć rur kratownicy. Realizacja dyrektywy musi nastąpić przed najbliższym lotem wyszczególnionych w niej statków powietrznych.
Pełny tekst dokumentu znajduje się tutaj
Komentarze