Celier Aviation - kolejny polski akcent na Aero Friedrichshafen
Zarządzana przez Artura Trendaka firma Celier Aviation powstała w 2007 roku. Jej siedziba znajduje się w miejscowości Jaktorów-Kolonia, kilkadziesiąt kilometrów od Warszawy. W hali o powierzchni 500m², 31 wykwalifikowanych specjalistów jest w stanie wyprodukować od 4 do 6 wiatrakowców miesięcznie.
Tuż przed wyjazdem na targi zadaliśmy pytanie przedstawicielom Celier Aviation producentowi wiatrakowca Xenon, co zamierza pokazać publiczności podczas imprezy. Firma przygotowała na tę okoliczność dwie niespodzianki siłą rzeczy więc część planów związana z wystawą do końca owiana była tajemnicą. Udało nam się jednak odwiedzić jej stoisko we Friedrichshafen i osobiście porozmawiać z Piotrem Stępnickim – Inżynierem firmy Celier Aviation.
Pierwszą z niespodzianek okazała się kompletnie nowa, zwężona o 10cm kabina wiatrakowca Xenon. Dużo bardziej aerodynamiczna z helikopterowym kształtem przodu konstrukcja posiada zdecydowanie większe drzwi ułatwiające wsiadanie do środka. Nowe drzwi otwierane są pod wiatr, a nie jak dotychczas do góry. Prezentowany - najwyższy model Xenona - Executive oprócz nowej kabiny posiada kamerę, glass cockpit oraz system wentylacji wnętrza. Dodatkowe szczegóły wprowadzone w nowym modelu, to unowocześnione owiewki silnika zamiast standardowych chwytów powietrza znacznie poprawiająca aerodynamikę wiatrakowca. Prezentacja we Friedrichshafen była pierwszym pokazem nowego modelu wiatrakowca. Nie został on jeszcze przetestowany, zarejestrowany i nie zostały zgłoszone jego zmiany konstrukcyjne do ULC.
Druga niespodzianka firmy zaprezentowana podczas targów, to „KISS”, czyli wiatrakowiec typu tandem. Ten przedprodukcyjny model ma pomóc firmie w poznaniu opinii rynku na temat właściwości i zapotrzebowania na tego typu statek powietrzny. Jego konstrukcja nie jest projektem ostatecznym i będzie dostosowywana do potrzeb klientów. W opinii odwiedzających stoisko podczas targów we Friedrichshafen na szczególną uwagę zasługuje przestrzenne wnętrze, co może okazać się szczególnie ważne dla osób słusznych rozmiarów.
Firma bardzo poważnie myśli o ekspansji na rynek amerykański, kontraktach z policją i wojskiem. Założenia konstrukcyjne uwzględniają instalację na pokładzie dodatkowych urządzeń w zależności od potrzeb klienta. Według Piotra Stępnickiego „idea Kissa jak sama nazwa wskazuje („Keep it Super Simple”) zakłada stworzenie jak najprostszej maszyny. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku amerykańskiego, chcemy zaproponować dużą maszynę za stosunkowo niewielkie pieniądze. Bazowy model tego wiatrakowca, posiadający owiewkę tylko z przodu kosztował będzie około 30 tyś Euro”.
Podczas targów firma zaprezentowała także trzykołowy i trzyśladowy samochód, jedyny na świecie tego typu pojazd posiadający homologację. Zaprojektowany został przez Duńskiego Inżyniera lotnictwa. Aż 15 lat zajęło konstruktorowi opatentowanie hydraulicznego systemu, który pozwala na przechylanie pojazdu w zakrętach. Zdecydowanie poprawia to jego własności jezdne i dostarcza dodatkowych wrażeń z jazdy. Pojazd był dodatkową atrakcją stoiska podczas targów AERO 2011. Jego dystrybutorem i producentem jest niemiecka firma oferująca na rynku niemieckim wiatrakowce Xenon.
Celier Aviation sprzedała dotychczas około 150 Xenonów. Piotr Stępnicki powiedział, że: „W tym roku firma planuje sprzedaż ok. 35 maszyn Xenona i wprowadzenie do produkcji seryjnej nowego modelu Kiss.”
Komentarze