Przejdź do treści
Trzeci C17 dla Strategic Airlift Capability
Źródło artykułu

Flota polskich C-17 w komplecie

Boeing przekazał dzisiaj trzeci samolot C-17 Globemaster III Inicjatywie Uzyskania Zdolności Strategicznego Transportu Powietrznego (Strategic Airlift Capability - SAC). Polska jest członkiem porozumienia SAC wraz z dziewięcioma innymi krajami NATO (Bułgaria, Estonia, Węgry, Litwa, Holandia, Norwegia, Rumunia, Słowenia, Stany Zjednoczone) oraz dwoma krajami członkowskimi Partnerstwa dla Pokoju - Szwecją i Finlandią.

Cała flota C-17 będzie stacjonowała w Międzynarodowej Jednostce Transportu Powietrznego (Heavy Airlift Wing - HAW) w węgierskiej bazie powietrznej Pápa.

Dzisiejsza uroczystość miała miejsce amerykańskim Long Beach i oznacza , że pierwsza flota inicjatywy SAC została skompletowana.

Afgańska misja Międzynarodowej Jednostki Transportu Powietrznego (Heavy Airlift Wing - HAW)
Międzynarodowa Jednostka Transportu Powietrznego (Heavy Airlift Wing - HAW) rozpoczęła funkcjonowanie 27 lipca 2009 r. wraz z dostawą pierwszego C-17. Od tego czasu, samoloty wykonały swoje pierwsze misje dostarczając m.in. zaopatrzenie dla szwedzkich oddziałów pełniących służbę w Mazar-e-Sharif w ramach Międzynarodowych Siła Wspierania Bezpieczeństwa (International Security Assistance Force – ISAF) w Afganistanie.

Porozumienie SAC
Porozumienie SAC, które opiera się na wspólnym użytkowaniu strategicznych transportowców, jest postrzegane jako modelowe rozwiązanie w uzyskiwaniu i zarządzaniu zdolnościami obronnymi. Kraje zrzeszone w SAC będą dzieliły koszty zakupu i użytkowania samolotów przez niemal 30 lat. Węgry będą bazą dla samolotów C-17, które będą też zarejestrowane pod flagą tego kraju.

Zespół Boeinga pracujący w bazie powietrznej w Pápa zapewni zarządzanie materiałami, utrzymanie bazy i inne wsparcie dla C-17 w ramach programu Global Services & Support’s C-17 Globemaster III Sustainment Partnership.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony