Przejdź do treści
Pipistrel Virus SW/ fot. www.pipistrel.si
Źródło artykułu

Virus SW Worldrounder w locie dookoła świata

23 grudnia 1986 r., w bazie Sił Powietrznych Edwards, w stanie Kalifornia, wylądował samolot Voyager, który wrócił szczęśliwie po 9 dniowym, mierzącym prawie 46,3 tys. km locie wokół ziemi. Maszyna leciała ze średnią prędkością ok. 215 km na godzinę i podczas całej podróży zużyła zaledwie 3200 kg paliwa. Statek powietrzny był pilotowany przez Dicka Rutana i Jeanna’e Yeager, a ustanowiony rekord spowodował, że zdobyli oni wiele nagród, w tym m.in. Collier Trophy Narodowego Stowarzyszenia Lotniczego za największe osiągnięcie lotnicze w Stanach Zjednoczonych tamtego okresu.

Jednak już w 2012 r. podjęta będzie próba pobicia tego rekordu. Firma Pipistrel zamierza wykonać lot dookoła świata i zużyć jeszcze mniejszą ilość paliwa (w przeliczeniu na długość lotu). Zadanie ma wykonać ważący niecałe 300 kg samolot Virus SW Worldrounder. Według inżyniera słoweńskiej spółki, konstrukcja będzie potrzebowała ok. 350 litrów paliwa na pokonanie każdych 3700 km (2000 mil).

Napęd maszyny będzie zapewniał zmodyfikowany silnik Rotax 914 z niestandardowym śmigłem. Dzięki zastosowanym technologiom, Virus SW Worldrounder będzie mógł osiągać na wysokościach przelotowych prędkości dochodzące do 170 węzłów. Podróż jest nazywana GreenLight WorldFlight i będzie wiodła w kierunku zachodnim, ponad siedmioma kontynentami i trzema oceanami. Do chwili obecnej firma Pipistrel zdobyła wiele wyróżnień przyznawanych przez NASA za efektywne projektowanie samolotów. Jej Taurus G4 uzyskał 1.35 mln dolarów nagrody w konkursie Green Flight Challenge. Konstrukcja ta jest zasilana akumulatorami i osiągnęła efektywność, którą NASA przeliczyła na równowartość 388,4 pasażero-mili na galon paliwa.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony