Przejdź do treści
Stanisław Wigura (fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe)
Źródło artykułu

Rocznica urodzin Stanisława Wigury – jednego z patronów 42.BLSz

120 lat temu, 9 kwietnia 1901 roku urodził się inż. Stanisław Wigura – konstruktorski geniusz.

Już od wczesnej młodości interesował się lotnictwem i zaraz po ukończeniu Gimnazjum im. Jana Zamoyskiego w Warszawie w 1922 roku, rozpoczął studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej. Był to czas nowej ery konstrukcji lotniczych w Polsce.

Stanisław Wigura uczestniczył w projektowaniu samolotów JD-2 i WR-1. Jeszcze podczas studiów w 1927 roku wraz  ze Stanisławem Rogalskim i Jerzym Drzewieckim założyli spółkę RWD (nazwaną tak od pierwszych liter ich nazwisk). W zespole konstruktorskim Stanisław Wigura odpowiedzialny był przede wszystkim za obliczenia, a już rok później powstał pierwszy samolot sportowy RWD-1, doceniony za oryginalną konstrukcję. W latach 1927-1929 jako wolontariusz pełnił rolę asystenta, a po uzyskaniu dyplomu inżyniera mechanika został asystentem w Katedrze Budowy Samolotów Politechniki Warszawskiej u prof. Gustawa Mokrzyckiego. Tam Stanisław Wigura pracował również nad ogólną koncepcją konstrukcji samolotów oraz obliczeniami dotyczącymi ich aerodynamiki i wytrzymałości. Wkrótce powstały kolejne konstrukcje RWD-2 (4 sztuki) i RWD-3 (9 egzemplarzy).

Do osiągnięcia pełni sukcesu brakowało mu tylko pilota, z którym stworzyłby duet. W 1929 roku Stanisław Wigura uzyskał uprawnienia pilota sportowego w Aeroklubie Akademickim, gdzie poznał też pilota Franciszka Żwirkę. Ten był już doświadczonym lotnikiem, osiągał pierwsze sukcesy na międzynarodowych zawodach i dosyć szybko zainteresowały go nowoczesne konstrukcje kolegi. Ich pierwszy wspólny lot miał miejsce między 9 sierpnia a 6 września 1929 roku. Żwirko i Wigura na modelu RWD-2 pokonali prawie 5 tys. km, oblatując całą Europę. Od tego czasu Żwirko najczęściej latał z Wigurą jako swoim mechanikiem. Na sukcesy znakomitego duetu nie trzeba było długo czekać- w 1930 wystartowali w Drugich Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych, niestety awaria silnika wykluczyła ich z dalszej rywalizacji. W tym samym roku duet wygrał na RWD-2 II Lot Południowo-Zachodniej Polski.

W 1932 roku powstał kolejny model RWD, tym razem sygnowany numerem 6. Nowoczesna konstrukcja powstała specjalnie na zawody samolotów turystycznych Challenge 1932. Do udziału w zawodach wytypowano gwiazdę polskiego lotnictwa – kapitana Franciszka Żwirkę, który do  Berlina jako mechanika zabrał Stanisława WIGURĘ. 28 sierpnia 1932 roku był wielkim dniem polskiego lotnictwa – kpt. Franciszek Żwirko i inż. Stanisław Wigura wygrali zawody Challenge i to właśnie na pamiątkę tego wydarzenia 28 sierpnia obchodzone jest Święto Lotnictwa Polskiego. Spektakularne zwycięstwo dało Żwirce i Wigurze status niemal bohaterów narodowych, a piloci zostali za ten sukces uhonorowani Złotymi Krzyżami Zasługi.

Niestety 11 września 1932 roku podczas podróży do Pragi, samolot którym lecieli uległ awarii. Burzowe wiatry oderwały skrzydło RWD-6. Samolot rozbił się w lesie pod Cierlickiem Górnym koło Cieszyna, a lotnicy zginęli na miejscu.

Decyzją nr 12/MONz dnia 12 stycznia 2011 roku Minister Obrony Narodowej nadał 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego  imię  "kpt. pil. Franciszka Żwirki i inż. Stanisława Wigury".

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony