Przejdź do treści
F-16 w malowaniu okazjonalnym - sylwetka kruka (fot. Piotr Łysakowski)
Źródło artykułu

Kruczy F-16 w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego

11 grudnia do swojego gniazda w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego powrócił F-16 w malowaniu okazjonalnym.

Kruk to ptak, o którym legenda na stałe wpisała się już w historię krzesińskiego lotnictwa, a jego sylwetka wiąże się nierozelwalnie z jej tradycjami i symboliką. Okazjonalne malowanie wykonano dla uczczenia stulecia Polskiego Lotnictwa Wojskowego. 

Legenda głosi, że podczas organizowania 131 eskadry myśliwskiej na Poznańskiej Ławicy dowódcy eskadry przydarzyła się przygoda. Po udanym starcie i okrążeniu Poznania pilot poleciał nad jezioro Kiekrz. Nad lasem zaatakował samolot duży czarny kruk. Pilot chciał uniknąć zderzenia z ptakiem wykonując zakręt, ale nie zdążył i kruk wpadł między zastrzały i druty łączące skrzydła samolotu. Kruk zginął na miejscu a jego łapy dostały się w szczelinę między lotkę i płat samolotu bardzo utrudniając sterowanie maszyną. Pilotowi udało się doprowadzić samolot nad lotnisko, jednak ciążyło nad nim widmo grożącej za chwilę katastrofy. Będąc tuż nad ziemią zamknął gaz i wyłączył silnik, zasłonił oczy, złapał się za głowę i zdał się na łaskę losu.

Tymczasem samolot zamiast się rozbić odbił się kilka razy od trawy i zatrzymał nieuszkodzony. Ptak napędził stracha dowódcy ale w istocie nie doprowadził do jego śmierci. Od tego czasu postanowiono, że kruk będzie godłem poznańskiej eskadry myśliwskiej. Kruk eskadrowy miał wyglądać groźnie. Z rozwartym potężnym dziobem, zaczepną pozą, miał być gotów rzucić się na każdego nieprzyjaciela.

Odznakę wykonała osoba z personelu eskadry. W kolorach: opierzenie w kolorze czarnym i czerwonym, dziób i łapy z pazurami w pomarańczowym.

O istocie znaków i symboli świadczą słowa płk. Wacłąwa Króla: "Całą wojnę "kruk" latał na samolotach Dywizjonu Poznańskiego. Malowano go na samolotach PZL P-11, na Hurricane'ach i Spitfire'ach. Piloci i mechanicy nosili jego odznakę na mundurach podczas kampanii w Polsce, we Francji, w Anglii, a nawet w Afryce. Lubili ją i cenili. Wypytywani przez Anglików, Francuzów, Amerykanów i Kanadyjczyków, Belgów i Holendrów co to za odznaka, objaśniali im jej pochodzenie, ucząc w ten sposób obcokrajowców geografii Pilski i wspominając przy tym o mieście międzynarodowych targów - Poznaniu."

Więcej zdjęć samolotu na stronie www.wojsko-polskie.pl/2slt/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony