W 2023 r. Boeing spodziewa się dostarczyć 400-450 B737 MAX
Ogłaszając wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2023 roku, amerykański producent poinformował, że w tym roku nadal spodziewa się dostarczyć od 400 do 450 samolotów Boeing 737 MAX, mimo że na program wpłynęły problemy produkcyjne.
Pojawiły się one w połowie kwietnia 2023 r., kiedy Spirit AeroSystems poinformował Boeinga, że „na dwóch mocowaniach w tylnej części kadłuba niektórych samolotów 737 zastosowano niestandardowy proces produkcyjny”. Z wyjątkiem 737 MAX-9, problem dotyczył wszystkich obecnie produkowanych 737, w tym 737 MAX-8 i P-8 Poseidon, wojskowej wersji samolotu 737 NextGeneration (NG), poprzednika MAX.
„Chociaż krótkoterminowe dostawy i produkcja zostaną zakłócone, ponieważ koncern musi wprowadzić niezbędne kontrole i przeróbki, zgodnie z obecnymi założeniami w tym roku nadal przewiduje się przekazanie odbiorcom 400-450 samolotów”, stwierdził Boeing, dodając, że planuje zwiększyć produkcję modelu 737 do 38. miesięcznie w 2023 r., a w 2025 r. nawet do 50 miesięcznie. Podobnie pod koniec 2023 r. ma zostać zwiększone tempo produkcji 787 do pięciu miesięcznie, a w 2025 r. do 10 miesięcznie.
Boeing produkuje obecnie w ciągu miesiąca 31 egzemplarzy 737 MAX, trzy 767, trzy 777/777X i nieokreśloną małą liczbę 787. W pierwszym kwartale bieżącego roku, amerykański producent dostarczył o trzy samoloty więcej niż jego główny rywal, Airbus. Boeing uzyskał w tym czasie 17,9 mld dolarów przychodu, kończąc trzymiesięczny okres stratą netto w wysokości 425 mln dolarów. Dla porównania, w I kwartale 2022 r. firma odnotowała stratę netto w wysokości 1,2 mld USD.
Boeing zwrócił uwagę, że jego całkowite zaległości wynoszą 411 mld dolarów, co obejmuje ponad 4500 samolotów komercyjnych.
Komentarze