USA: Siły Powietrzne przyznają kontrakt na F-47
21 marca br., Departament Sił Powietrznych ogłosił przyznanie kontraktu na prace inżynieryjno-produkcyjne (EMD) platformy nowej generacji dominacji powietrznej (Next Generation Air Dominance - NGAD), co stanowi ważny kamień milowy w rozwoju przewagi powietrznej. Kontrakt przyznany firmie Boeing ma doprowadzić do opracowania samolotu F-47, pierwszego na świecie myśliwca szóstej generacji.
„Z radością ogłaszam, że na moje polecenie Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych posuwają się naprzód z pierwszym na świecie myśliwcem szóstej generacji” – powiedział prezydent Donald J. Trump podczas konferencji prasowej w Białym Domu. „Nic na świecie nie może się z nim równać, a samolot ten będzie znany jako F-47”.
Decyzja ta jest wynikiem szczegółowego procesu doboru źródeł przeprowadzonego przez Siły Powietrzne, potwierdzającego, że platforma NGAD jest najskuteczniejszym i najbardziej opłacalnym rozwiązaniem pozwalającym utrzymać przewagę powietrzną w coraz bardziej złożonym i budzącym kontrowersje środowisku globalnych zagrożeń. Decyzja ta odzwierciedla zaangażowanie Sił Powietrznych w dostarczanie żołnierzom najnowocześniejszych technologii przy jednoczesnej optymalizacji inwestycji podatników.
„Jeśli chodzi o wszystkie atrybuty myśliwca, nigdy nie było niczego, co by się do niego zbliżyło, od prędkości po zwrotność, po to, co może mieć, po ładowność. I to było w trakcie realizacji przez długi okres czasu” – dodał Trump. „Wrogowie Ameryki nigdy tego nie zobaczą”.
W maju 2024 r. Siły Powietrzne przeprowadziły strategiczną przerwę w programie, aby upewnić się, że podejmują właściwą decyzję dla dobra swoich żołnierzy i bezpieczeństwa kraju. W tym czasie Siły Powietrzne kontynuowały współpracę z przemysłem w celu intensywnego udoskonalania kluczowych technologii i przyspieszenia innowacji.
„Teraz mamy F-47, co wysyła bardzo bezpośredni, jasny sygnał naszym sojusznikom, że nigdzie się nie wybieramy… i naszym wrogom, że możemy, i będziemy w stanie, rozprzestrzeniać swoją władzę na cały glob, bez przeszkód, przez pokolenia” – powiedział Sekretarz Obrony, Szanowny Pete Hegseth.
Hegseth stwierdził, że F-47 stanowi znaczący postęp w stosunku do F-22, który jest obecnie w służbie USA. Podstawowy myśliwiec Sił Powietrznych zapewniający przewagę powietrzną.
„To historyczna inwestycja w amerykańskie wojsko, w amerykańską bazę przemysłową, która pomoże ożywić etos wojownika w naszym wojsku, co właśnie robimy – odbudowujemy nasze wojsko” – dodał Hegseth. „Wiemy, że to tańsze, ma większy zasięg i jest bardziej dyskretne”.
Samolot F-47, będący podstawą rodziny systemów NGAD, został zaprojektowany z myślą o integracji technologii stealth nowej generacji, łączenia danych z czujników i zdolności uderzeniowych dalekiego zasięgu, co umożliwi mu stawianie czoła najbardziej wyrafinowanym przeciwnikom w środowiskach objętych konfliktami zbrojnymi. Możliwość dostosowania i modułowa konstrukcja zapewniają bezproblemową integrację z nowymi technologiami, co czyni ją dominującą platformą na nadchodzące dziesięciolecia.
„Mając F-47 jako klejnot koronny w rodzinie systemów dominacji w powietrzu nowej generacji, wierzymy, że zapewni on większą siłę rażenia” – powiedział szef sztabu Sił Powietrznych gen. Dawid Allvin. „Zapewnia większe możliwości, bardziej zmodernizowane możliwości, w sposób, który jest dostosowany do adaptacji, wraz z naszym samolotem bojowym”.
Przez ostatnie pięć lat, w ramach ścisłej współpracy Sił Powietrznych i Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych Departamentu Obrony, samoloty X-planes kładły podwaliny pod samolot F-47. Te eksperymentalne samoloty spędziły w powietrzu setki godzin, rozwijając technologię stealth, zasięg i systemy autonomiczne, a jednocześnie udoskonalając koncepcje operacyjne.
„Mam nadzieję, że te wspaniałe samoloty zostaną zbudowane i będą w powietrzu podczas mojej administracji. Są gotowe do lotu. Zbudowali już większość tego, co musi zostać zbudowane pod względem produkcji, w tym hangary” – dodał Trump. „Zapewnimy, że Stany Zjednoczone nadal będą dominować w przestworzach”.
Dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych technik inżynierii cyfrowej i architektury będącej własnością rządu, F-47 korzysta z usprawnionego i przyspieszonego harmonogramu rozwoju w porównaniu z poprzednimi programami myśliwskimi. Dzięki tym udoskonaleniom możliwe stało się szybkie zintegrowanie technologii, co gwarantuje, że samolot F-47 pozostanie elastyczny i będzie mógł być modernizowany, by sprostać przyszłym wymogom misji i przeciwdziałać pojawiającym się zagrożeniom.
„Dominacja w powietrzu nie jest naszym prawem dziedzicznym, ale stała się synonimem amerykańskiej siły powietrznej. Naszą dominację musimy sobie zdobywać każdego dnia” – powiedział Allvin. „Od najwcześniejszych dni wojny powietrznej dzielni amerykańscy lotnicy wsiadali do swoich maszyn, wzbijali się w powietrze i oczyszczali niebo. To było nasze zobowiązanie do walki i to była nasza obietnica dla Ameryki, a dzięki temu F-47 będziemy mogli dotrzymać tej obietnicy w przyszłości”.
Przyznanie kontraktu sfinansuje fazę rozwoju inżynieryjnego i produkcyjnego, która obejmuje dojrzewanie, integrowanie i testowanie wszystkich aspektów samolotu F-47. Na tym etapie powstanie niewielka liczba samolotów testowych w celu przeprowadzenia oceny. Kontrakt obejmuje również opcje konkurencyjnych cen na produkcję początkową o niskiej intensywności.
Przyszłe decyzje dotyczące bazowania i dodatkowych elementów programu zostaną podjęte w nadchodzących latach, w miarę jak Siły Powietrzne będą przygotowywać F-47 do wdrożenia operacyjnego.



Komentarze