Przejdź do treści
A330MRT dla Kanady
Źródło artykułu

Kanada zamawia cztery nowe A330 MRTT

Rząd Kanady zlecił firmie Airbus Defence and Space dostawę czterech nowo zbudowanych samolotów A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) oraz konwersję pięciu używanych A330-200 w celu wzmocnienia zdolności obronnych państwa. Zawarta właśnie umowa jest warta około 3 miliardów dolarów kanadyjskich lub 2,1 miliarda euro (bez podatków).

Flota samolotów nazwana Strategic Tanker Transport Capability (STTC) zastąpi użytkowane przez Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne (RCAF) starzejące się CC-150 Polaris (A310 MRTT). Kanadyjskie A310 MRTT służą do operacji tankowania w powietrzu, transportu sprzętu i ludzi, ewakuacji medycznych, a także przewozu urzędników rządowych.

„Jako najbardziej zaawansowany technicznie wielozadaniowy tankowiec, A330 MRTT doskonale odpowiada potrzebom Kanady w zakresie ochrony jej suwerenności, a także usprawnienia operacji zarówno na północy, w obszarze Amerykańskiego Dowództwa Obrony Powietrznej i Kosmicznej (NORAD), jak również w NATO", powiedział Mike Schoellhorn, prezes Airbus Defence and Space. „Dzięki prymatowi technologicznemu samolotu nad produktami konkurencji, Kanada osiąga także poprawę interoperacyjności z sojusznikami, eksploatującymi A330 MRTT".

Nowe samoloty A330-200 będą budowane na linii montażu końcowego A330 w Tuluzie. Konwersja do wariantu A330 MRTT odbywać się będzie w zakładzie w Getafe w Hiszpanii i ruszy w połowie 2025 r. Pierwszy MRTT zostanie dostarczony RCAF w 2027 r.

Kanadyjskie A330 MRTT zostaną wyposażone w sztywny przewód paliwowy pod kadłubem i podskrzydłowe zasobniki z przewodami elastycznymi, środki cyberbezpieczeństwa i samoobrony. Każdy z nich można będzie zamienić w maszynę Medevac z pomocą zamówionych zestawów Airbus Medical Evacuation Kit, składających się z 2 stanowisk do intensywnej terapii i dodatkowych noszy dla pacjentów. Zawarty kontrakt obejmuje pełen zestaw usług szkoleniowych, w tym dostawę [pełnego symulatora lotu (FFS), do przygotowania i utrzymania gotowości załóg lotnictwa Sił Zbrojnych Kanady.

Jako dostawca wielozadaniowych latających cystern Airbus został wybrany w wyniku otwartego procesu przetargowego w kwietniu 2021 roku. Uznany został wtedy za jedynego kwalifikującego się dostawcę następców tankowców CC-150.

15 klientów wojskowych zamówiło dotychczas 76 egzemplarzy A330MRTT. Samolot Airbusa może zabrać na pokład do 300 żołnierzy. A330 MRTT zdobył 90 procent udziału w światowym rynku wielozadaniowych tankowców (poza Stanami Zjednoczonymi). Maszyny te osiągnęły już ponad 270 000 godzin nalotu. Jako dojrzała platforma sprawdziły się w takich rejonach jak Bliski Wschód i wschodnia, europejska flanka NATO, a najważniejsze ich atuty to: interoperacyjność, skuteczność misji i wskaźniki dostępności.

Airbus jest wiodącym graczem przemysłowym w kanadyjskim sektorze lotniczym od prawie 40 lat. Zatrudnia lokalnie ponad 4000 osób i zamawia towary oraz usługi od miejscowych firm warte około 2 miliardów dolarów kanadyjskich.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony