Qatar Airways i Airbus osiągnęły ugodę w sporze prawnym
Linie Qatar Airways i Airbus osiągnęły polubowne i wzajemnie akceptowalne rozwiązanie sporu prawnego, dotyczącego degradacji powierzchni płatowca samolotu A350 i uziemienia maszyn tego typu eksploatowanych przez bliskowschodniego
przewoźnika.
Prace naprawcze już się toczą, obie strony liczą na szybki i bezpieczny powrót samolotów w powietrze. Szczegóły ugody są poufne, a firmy zaniechają dochodzenia roszczeń prawnych wobec siebie.
Ugoda nie oznacza przyjęcia odpowiedzialności przez żadną ze stron. Zatwierdzona umowa umożliwi Qatar Airways i Airbus kontynuację partnerskiej współpracy.
Przypomnijmy, że Qatar Airways, stwierdził, że pęknięcia farby na kilku Airbusach A350 przewoźnika mogą spowodować zapalenie się zbiorników paliwa. Linie Qatar Airways wyraziły obawy, że wady na powierzchni kadłuba A350 mogą przyciągać zanieczyszczenia, takie jak sól lub płyny hydrauliczne, i uszkodzić powłokę odgromową samolotu.
Qatar Civil Aviation Authority (QCAA) uziemił 13 samolotów A350 należących do linii Qatar Airways. Decyzja miała związek z odkryciem, że powierzchnia pod farbą niektórych konstrukcji tego typu ulegała degradacji w przyspieszonym tempie.
Pod koniec 2021 r. linie Qatar Airways pozwały Airbusa w związku z degradacją powierzchni kadłuba samolotów A350, domagając się odszkodowania w wysokości ponad 600 mln dolarów. Przewoźnik, który ma w swojej flocie 53 egzemplarze A350, twierdził, że musiały uziemić łącznie 22 samoloty.
W odwecie Airbus próbował rozwiązać odrębną umowę na dostawę 50 samolotów A321neo, które zamówił Qatar Airways. Decyzja ta została jednak przez brytyjski sąd wstrzymana do kwietnia 2022 r. do czasu rozstrzygnięcia sporu. We wniosku sądowym Qatar Airways ujawniły, że Cathay Pacific, Etihad, Air France i Finnair zgłosiły ten sam problem z A350.
Komentarze