Pribina Cup 2022 za nami
W dniach 15 - 23 kwietnia br. w Nitrze (Słowacja) piloci szybowcowi rywalizowali podczas zawodów Pribina Cup 2022. W tym roku w imprezie uczestniczyło 109 pilotów z 14 różnych krajów, wiele znajomych twarzy ale także wielu nowych pilotów juniorów. Rywalizacja odbywała się w czterech klasach: Club, 15m, 20m Double Seater, Open.
15 kwietnia – pierwszego dnia konkursu – piloci obudzili się w pochmurny poranek, nawet z kroplami deszczu. Z okazji 20. rocznicy Pribina Cup odbył się briefing powitalny. Tymczasem pogoda nieco się poprawiła, niestety nie wystarczyło to na ściganie i dzień został odwołany dla wszystkich klas. Niektórzy piloci wylecieli poza zawodami i cieszyli się chociażby krótkimi lotami. Inni postanowili przygotować się na kolejne dni lub spędzić wolny czas ze znajomymi.
16 kwietnia – drugiego dnia konkursu – poranne czyste niebo i słońce wydawały się obiecującym znakiem na lotny dzień, mimo że uczestnicy mieliśmy świadomość silnego wiatru, który komplikuje sytuację meteorologiczną. Zadanie wyścigowe 160 – 234 km zostało ustalone, a pierwszy start rozpoczęto o 12:30 czasu lokalnego. Ze względu na zły stan pogodowy i wiele szybowców lądujących z powrotem na lotnisku procedura startu musiała zostać wstrzymana. Silny wiatr i słabe termiki nie pozwoliły zawodnikom kontynuować i dzień został odwołany dla wszystkich klas. Na szczęście niektórzy piloci zdołali wytrzymać w powietrzu i dotrzeć do fali.
17 kwietnia to był pierwszy ważny dzień podczas Pucharu. Zawodnicy obudzili się w słoneczny poranek, który zapowiadał im lotną pogodę. Pierwsze chmury cumulus pojawiły się wcześnie około godziny 10 rano, więc nie trzeba było czekać i procedura uruchomienia została potwierdzona na godz. 11 rano. Wszystkie klasy dostały zadanie wyścigowe od 360 do 500km. Cała meteo sytuacja rozwijała się dobrze wraz z silną "wiosenną" przyrodą - mocne termiki o wysokich podstawach chmur. Cudowna "autostrada cumulusa" powstała wzdłuż trasy zadania co przyczyniło się do dużej prędkości końcowej. W klasie Club pierwszy do mety doleciał Roelof Corporaal (Holandia). W klasie 15 m triumfował David Mach (Czechy). W klasie 20m Double Seater wygrał duet Aberle & Holighaus (Niemcy). W klasie Open tego dnia wygrał Jernej Lokovsek (Słowenia).
18 kwietnia był kolejnym ważnym dniem zawodów. Zdaniem pilotów, dla których przygotowano zadanie wyścigowe 251 – 371 km, był to bardzo ciekawy dzień ze względu na zmieniającą się miejscami pogodę. Silne obszary termiczne zostały zastąpione przez opady śniegu, które na szczęście były głównie lokalne. Osiągnięto kilka bardzo wysokich prędkości końcowych, więc z pewnością pilotom się podobało, a pogoda była miłym wyzwaniem. W klasie Club pierwszy na mecie zameldował się Uwe Wahlig (Niemcy). W klasie 15 m wygrał tego dnia Jan Schulz (Niemcy). W klasie 20m Double Seater ponownie wygrał duet Aberle & Holighaus (Niemcy). W klasie Open pierwszy był Matthias Sturm (Niemcy).
19 kwietnia Task Setter przygotował zadania obszarowe z czasem oblotu 2 godziny i 30 minut, z trzema punktami zwrotnymi. Pobudka w pochmurny poranek dawała zawodnikom 50/50 szans na szybowanie. Na szczęście pojawiło się lotne okno umożliwiające wykonanie przynajmniej krótkich zadań. Siatka została ustawiona i wszystkie klasy otrzymały AAT. Około południa zaczęły tworzyć się chmury cu i pogoda zaczęła się poprawiać. Po sprawdzeniu aktywności termicznej pierwszy start został potwierdzony do godziny 12. Procedura uruchamiania przebiegła sprawnie. Wszystkie szybowce w ciągu godziny wzbiły się w powietrze i rozpoczął się wyścig. Organizatorzy sprawdzali sytuację z ziemi i byli mile zaskoczeni. Około 15:30 na 10 km pojawiły się pierwsze szybowce. Wkrótce na lotnisko dotarło wielu innych. Po rozegranej konkurencji pilotami mówili, że pogoda była znacznie lepsza niż oczekiwano (nawet pomimo lokalnych opadów deszczu). W klasie Club pierwszy do mety doleciał, podobnie jak dnia poprzedniego, Roelof Corporaal (Holandia). W klasie 15 m tiumfował ponownie Jan Schulz (Niemcy). W klasie 20m Double Seater wygrał Polak – Wojciech Kos. W klasie Open tegodnia wygrał Andreas Lutz (Austria).
20 kwietnia pogoda również dopisała. Dla szybowników przygotowano zadanie wyścigowe. Dosyć długie 401 – 555 km. W klasie Club pierwszy na mecie był Mark Travner (Słowenia). W klasie 15 m pierwsze miejsce zajął David Mach (Czechy). W klasie 20m Double Seater wygrał duet Sibanc & Knez (Słowenia). W klasie Open pierwszy tego dnia był Wim Akkermans (Belgia).
21 kwietnia to był udany dzień. Słońce świeciło od samego rana, więc wszyscy szykowali się na dzień zawodów. Wszystkie klasy otrzymały zadania wyścigowe 276 – 381 km, a start rozpoczęto o godzinie 12. Według pilotów nie było większych komplikacji podczas całego zadania, pogoda była stabilna, trochę lepsza na północy w porównaniu do południa. Niektórzy piloci uznali, że termiki są wąskie. Zadania były szybkie z osiągnięciem dużej prędkości. W klasie Club pierwszy na mecie zameldował się Uwe Wahlig (Niemcy). W klasie 15 m wygrał tego dnia Tomasz Hornik (Polska), a zaraz za nim doleciał drugi Polak – Łukasz Grabowski. W klasie 20m Double Seater wygrał duet Beyer & Lauer (Niemcy). W klasie Open pierwsze miejsce zajął Luka Znidarsic (Słowenia).
Ostatecznie po pięciu konkurencjach zakończono zawody, a organizatorzy byli bardzo wdzięczni, że po dwóch latach mogli ponownie zorganizować to wydarzenie.
– Na szczęście szalona prognoza pogody sprzed zawodów nie spełniła się i mieliśmy 5 ważnych dni konkursowych. Kilka bardzo dobrych z dużą osiągniętą średnią prędkością, jeden dość trudny, ale mamy nadzieję, że i tak dobrze się bawiliście – mówili organizatorzy podczas ceremonii zakończenia Pucharu.
W klasie Club na podium stanęli: 1 miejsce – Michal Lesinger (Czechy), 2 miejsce – Roelof Corporaal (Holandia), 3 miejsce – Mark Travner (Słowenia).
W klasie 15m na podium stanęli: 1 miejsce – David Mach (Czechy), 2 miejsce – Max Maslak (Niemcy), 3 miejsce – Jan Schulz (Niemcy).
W klasie 20m Double Seater na podium stanęli: 1 miejsce – Rudolf & Kavalic (Słowenia), 2 miejsce – Sibanc & Knez (Słowenia), 3 miejsce – Buhlmann & Kiessl (Niemcy).
W klasie Open na podium stanęli: 1 miejsce – Radek Krejcirik (Czechy), 2 miejsce – Wim Akkermans (Belgia), 3 miejsce – Matthias Sturm (Niemcy).
Gratulujemy zwycięzcom !
Pełne wyniki pilotów w Nitrze ze wszystkich konkurencji można zobaczyć na stronie www.soaringspot.com
Komentarze