Przejdź do treści
Źródło artykułu

NTSB powołuje się na brak technologii bezpieczeństwa i błąd kontrolera w przypadku sytuacji bliskiej kolizji w Austin

Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) ustaliła, że ​​zeszłoroczne zagrożenie kolizją pomiędzy B737 linii Southwest Airlines z B767 FedEx, do której doszło na pasie startowym w Austin w Teksasie, było spowodowana brakiem kluczowych technologii bezpieczeństwa i błędami kontrolera ruchu lotniczego.

Incydent z 4 lutego 2023 r. był jednym z kilku, które doprowadziły do ​​wezwania Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA) do zwołania ogólnobranżowego szczytu dotyczącego bezpieczeństwa. Podczas incydentu w Austin oba odrzutowce zbliżyły się na odległość 50 m poz uzyskaniu zezwolenia na korzystanie z tego samego pasa startowego. Załoga FedEx zapobiegła katastrofie, inicjując odejście na drugi krąg i przelatując nad samolotem Southwest po zauważeniu jego sylwetki na pasie startowym.

W raporcie zwrócono uwagę na słabą widoczność w dniu zdarzenia oraz na brak w wieży lotniskowej sprzętu umożliwiającego monitorowanie ruchu na drodze kołowania i pasie startowym.

NTSB jako prawdopodobną przyczynę zdarzenia podała błędne założenie kontrolera, że ​​odrzutowiec Southwest Airlines wystartuje z pasa startowego przed lądowaniem samolotu FedEx. Jako czynniki przyczyniające się do zdarzenia wymieniono stronniczość oczekiwań, brak świadomości sytuacyjnej oraz brak przeszkolenia kontrolerów wieży w zakresie operacji przy słabej widoczności. Ponadto NTSB zauważyła, że ​​załoga lotnicza Southwest przyczyniła się do incydentu, nie informując kontrolera, że ​​będzie potrzebować dodatkowego czasu przed rozpoczęciem rozbiegu.

„Jedno przegapione ostrzeżenie, jedna niewłaściwa reakcja, a nawet jedna stracona szansa na wzmocnienie bezpieczeństwa może doprowadzić do tragedii i zniszczyć zaufanie społeczne do naszego systemu lotnictwa i właśnie dlatego musimy wyciągać wnioski z takich nieprzewidzianych sytuacji, jak te” – poinformowała w komunikat prasowy z 6 czerwca przewodnicząca NTSB Jennifer Homendy. „Ponownie wzywamy FAA do wykorzystania technologii w celu zapobiegania wtargnięciom na pas startowy – co robiliśmy od dziesięcioleci – ponieważ musimy wspierać ludzi działających w naszym systemie lotniczym na każdym poziomie. W ten sposób ratujemy życie.”

FAA oświadczyła, że ​​do końca 2025 r. rozpocznie instalację systemów wykrywania powierzchni na niektórych amerykańskich lotniskach, w tym w Austin. NTSB podała, że ​​ostateczny raport z incydentu będzie dostępny w nadchodzących tygodniach.

Raport wstępny ze zdarzenia dostępny jest na stronie: https://www.ntsb.gov


Przeczytaj również:
B763 Fedex i B737 Southwest bliskie kolizji na lotnisku w Austin

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony