NTSB powołuje się na brak technologii bezpieczeństwa i błąd kontrolera w przypadku sytuacji bliskiej kolizji w Austin
Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) ustaliła, że zeszłoroczne zagrożenie kolizją pomiędzy B737 linii Southwest Airlines z B767 FedEx, do której doszło na pasie startowym w Austin w Teksasie, było spowodowana brakiem kluczowych technologii bezpieczeństwa i błędami kontrolera ruchu lotniczego.
Incydent z 4 lutego 2023 r. był jednym z kilku, które doprowadziły do wezwania Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA) do zwołania ogólnobranżowego szczytu dotyczącego bezpieczeństwa. Podczas incydentu w Austin oba odrzutowce zbliżyły się na odległość 50 m poz uzyskaniu zezwolenia na korzystanie z tego samego pasa startowego. Załoga FedEx zapobiegła katastrofie, inicjując odejście na drugi krąg i przelatując nad samolotem Southwest po zauważeniu jego sylwetki na pasie startowym.
W raporcie zwrócono uwagę na słabą widoczność w dniu zdarzenia oraz na brak w wieży lotniskowej sprzętu umożliwiającego monitorowanie ruchu na drodze kołowania i pasie startowym.
NTSB jako prawdopodobną przyczynę zdarzenia podała błędne założenie kontrolera, że odrzutowiec Southwest Airlines wystartuje z pasa startowego przed lądowaniem samolotu FedEx. Jako czynniki przyczyniające się do zdarzenia wymieniono stronniczość oczekiwań, brak świadomości sytuacyjnej oraz brak przeszkolenia kontrolerów wieży w zakresie operacji przy słabej widoczności. Ponadto NTSB zauważyła, że załoga lotnicza Southwest przyczyniła się do incydentu, nie informując kontrolera, że będzie potrzebować dodatkowego czasu przed rozpoczęciem rozbiegu.
„Jedno przegapione ostrzeżenie, jedna niewłaściwa reakcja, a nawet jedna stracona szansa na wzmocnienie bezpieczeństwa może doprowadzić do tragedii i zniszczyć zaufanie społeczne do naszego systemu lotnictwa i właśnie dlatego musimy wyciągać wnioski z takich nieprzewidzianych sytuacji, jak te” – poinformowała w komunikat prasowy z 6 czerwca przewodnicząca NTSB Jennifer Homendy. „Ponownie wzywamy FAA do wykorzystania technologii w celu zapobiegania wtargnięciom na pas startowy – co robiliśmy od dziesięcioleci – ponieważ musimy wspierać ludzi działających w naszym systemie lotniczym na każdym poziomie. W ten sposób ratujemy życie.”
FAA oświadczyła, że do końca 2025 r. rozpocznie instalację systemów wykrywania powierzchni na niektórych amerykańskich lotniskach, w tym w Austin. NTSB podała, że ostateczny raport z incydentu będzie dostępny w nadchodzących tygodniach.
Raport wstępny ze zdarzenia dostępny jest na stronie: https://www.ntsb.gov
Przeczytaj również:
B763 Fedex i B737 Southwest bliskie kolizji na lotnisku w Austin
Komentarze