Przejdź do treści
Źródło artykułu

NASA wybiera Boeinga do opracowania demonstratora lotu zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju

NASA wybrała Boeinga jako partnera do opracowania samolotu demonstracyjnego Transonic Truss-Braced Wing (TTBW), który jest częścią programu Sustainable Flight Demonstrator (SFD).

Koncern Boeing opracuje pełnowymiarowy demonstrator do testowania różnych technologii w celu obniżenia poziomu generowanych emisji. Na rozwój projektu NASA przekaże 425 mln dolarów, podczas gdy Boeing i jego partnerzy zapewnią kolejne 725 mln dolarów. Agencja rządowa zapewni również swoją „wiedzę techniczną i zaplecze”.

NASA wybrała segment samolotów wąskokadłubowych, ponieważ są one „końmi pociągowymi wielu flot linii lotniczych, a ze względu na ich intensywne użytkowanie odpowiadają za prawie połowę światowych emisji lotniczych”.

Według agencji, testy projektowe i technologiczne demonstratora TTBW mogą pomóc przemysłowi lotniczemu w podjęciu decyzji o projekcie samolotu nowej generacji, który potencjalnie miałby wejść do służby w 2030 r.

Według NASA celem programu jest przetestowanie technologii zastosowanych w samolocie, a „w połączeniu z innymi postępami w układach napędowych, materiałach i architekturze systemów, skutkowałoby to zmniejszeniem zużycia paliwa i emisji nawet o 30% w stosunku do najwydajniejszych obecnie samolotów wąskokadłubowych”.

Demonstrator TTBW wykorzystuje nietypową ultracienką konstrukcję skrzydeł o większej rozpiętości i wyższych współczynnikach kształtu.

Konstrukcja skrzydła „może ostatecznie pomieścić zaawansowane układy napędowe, które są ograniczone przez brak miejsca pod skrzydłem w dzisiejszych konfiguracjach dolnopłatów” – napisał Boeing w specjalnym oświadczeniu.

„Program SFD może wnieść istotny wkład w zrównoważoną przyszłość” – powiedział Greg Hyslop, główny inżynier i wiceprezes ds. inżynierii, testów i technologii w firmie Boeing.

„To okazja do zaprojektowania, zbudowania i latania eksperymentalnym samolotem w pełnej skali, przy jednoczesnym rozwiązywaniu nowatorskich problemów technicznych” – dodał Hyslop.

Bill Nelson, Administrator NASA, trzyma model samolotu ze skrzydłem wzmocnionym (fot. NASA, Joel Kowsky)

Administrator NASA Bill Nelson dodał, że agencja „odważyła się pójść dalej, szybciej, wyżej. W ten sposób NASA uczyniła lotnictwo bardziej zrównoważonym i niezawodnym. To jest w naszym DNA”.

„Naszym celem jest, aby partnerstwo NASA z Boeingiem w celu wyprodukowania i przetestowania pełnowymiarowego demonstratora pomogło w stworzeniu przyszłych komercyjnych samolotów pasażerskich, które będą bardziej wydajne pod względem zużycia paliwa, z korzyścią dla środowiska, przemysłu lotniczego i pasażerów na całym świecie. Jeśli nam się powiedzie, możemy zobaczyć te technologie w samolotach, które wzniosą się w przestworza w latach 30-tych” – kontynuował Nelson.

Obecna koncepcja TTBW jest wynikiem ponad dziesięcioletniej pracy wspieranej przez Boeinga, NASA oraz inwestycji branżowych.

Według producenta „przeprowadzono szeroko zakrojone testy w tunelu aerodynamicznym i modelowanie cyfrowe mające ulepszyć projekt TTBW”.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony