Przejdź do treści
C295 MPA i C295 MSA dla Hiszpanii (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Hiszpania zamawia 16 samolotów Airbus C295 w konfiguracjach do patrolowania obszarów morskich i rozpoznawczej

Hiszpańskie Ministerstwo Obrony zamówiło 16 maszyn Airbus C295 w konfiguracji Morskiego Samolotu Patrolowego (MPA) i Morskiego Samolotu Rozpoznawczego (MSA). Wartość kontraktu wynosi 1,695 miliarda euro.

Nowe samoloty umożliwią Hiszpańskim Siłom Powietrznym i Kosmicznym oraz Hiszpańskiej Marynarce Wojennej wzmocnienie potencjału zwalczania okrętów podwodnych, a także rozbudowę i udoskonalenie zdolności ich jednostek patrolowych, rozpoznawczych oraz poszukiwawczo-ratowniczych.

„Samoloty zostaną w całości zaprojektowane i zmontowane w Hiszpanii, co wzmocni suwerenność zbrojeniową i militarną kraju”, powiedział Mike Schoellhorn, dyrektor generalny Airbus Defence and Space. „Wersja morskiego patrolowca to najbardziej zaawansowana jak dotąd konfiguracja C295. Zaczynamy duży projekt rozwojowy, który połączy najnowsze technologie, aby zapewnić naszemu klientowi przewagę operacyjną”.

Kontrakt obejmuje także dostawę systemów szkoleniowych (symulatory Full Flight Simulator i Mission System Simulator) oraz wstępne wsparcie logistyczne.

Samoloty C295 MPA zastąpią wycofaną z końcem 2022 roku flotę maszyn P-3 Orion. Będą one wyposażone do prowadzenia misji przeciw okrętom podwodnym i nawodnym oraz do misji obserwacyjno-rozpoznawczych. Podobnie jak Oriony będą mogły przenosić uzbrojenie, takie jak torpedy i inne rodzaje uzbrojenia.

Wersja MPA będzie bogato wyposażona w sprzęt łączności, dzięki czemu będzie mogła współpracować z innymi platformami z różnych domen (morskiej, lądowej, powietrznej). Samolot może stać się latającym stanowiskiem dowodzenia i kontroli, zapewniając hiszpańskim siłom zbrojnym wszechstronność niezbędną do wykonywania szerokiego zakresu zadań.

Hiszpańskie C295 MSA (fot. Airbus)

Hiszpańskie C295 MSA (fot. Airbus)

Natomiast wersja C295 MSA będzie naturalnym następcą samolotów CN-235 VIGMA, które służą w Hiszpańskich Siłach Powietrznych i Kosmicznych od 2008 roku. Będzie wyposażona przede wszystkim do operacji morskich i lądowych, takich jak zwalczanie przemytu, nielegalnej imigracji oraz handlu narkotykami, a także do udziału w krajowych i międzynarodowych misjach poszukiwawczo-ratowniczych.

Obie wersje będą miały wysoki stopień synergii. Hiszpańskie Siły Powietrzne i Kosmiczne eksploatują już 13 samolotów Airbus C295 w konfiguracji transportowej.

Zamówione samoloty będą montowane w fabryce wojskowej części Airbusa w Sewilli.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony