Connie "Bataan" MacArthura przygotowywana do Oshkosh
Samolot, który z pewnością będzie gwiazdą pokazów AirVenture (www.eaa.org/airventure) w ostatni tydzień lipca (24-30 lipca), przechodzi obecnie testy w locie w Muzeum Planes of Fame w Chino w Kalifornii. VC-121A Bataan, wojskowa wersja Lockheed Constellation, przeszedł pełną renowację i po raz pierwszy wzbił się w powietrze 20 czerwca br.
Teraz jest szykowany do przelotu do Oshkosh i tysięcy zdjęć fanów lotnictwa oraz spotterów, którzy będą mogli uchwycić jego lśniącą sylwetkę, zakładając, że testy w locie pójdą dobrze.
Ten konkretny egzemplarz ma bardzo bogatą przeszłość. Pierwotnie został zakupiony aby służyć jako samolot pasażerski dla nowej Wojskowej Służby Transportu Lotniczego, przewożącej ludzi i ładunki przez Atlantyk. W 1949 r. został przystosowany do transportu VIP i stał się osobistym samolotem gen. Douglasa MacArthura aż do jego lotu powrotnego do Stanów Zjednoczonych po zwolnieniu go przez prezydenta Harry'ego Trumana. Jego następca, gen. Matthew Ridgeway, używał go nadal, dopóki w 1965 r. statek powietrzny nie został przebazowany na pustynię. Ale sześć miesięcy później przejęła go NASA i do 1970 r. wykorzystywała w ramach wsparcia programu Apollo.
Po 22 latach w muzeum w Fort Rucker samolot został kupiony przez Planes of Fame i spędził kolejne 20 lat w swojej drugiej lokalizacji w Valle w Arizonie. Obecny właściciel, Air Legends Foundation z San Antonio, kupił go i rozpoczął pełną renowację w firmie Planes of Fame. Renowacja była utrzymywana w tajemnicy do maja ubiegłego roku, kiedy publicznie zostały uruchomione silniki TR3350-75. Samolot został wiernie odtworzony w konfiguracji jako transportowiec MacAurthra. Żadne szczegóły jego działalności w AirVenture nie zostały ujawnione.
Komentarze