Przejdź do treści
Demonstrator XB-1 w locie (fot. Boom Supersonic)
Źródło artykułu

Udany lot demonstratora XB-1 Boom Supersonic

22 marca br., firma Boom Supersonic, która opracowuje projekt najszybszego na świecie samolotu pasażerskiego Overture, poinformowała o pomyślnym oblocie XB-1. Próby miały miejsce w Mojave Air & Space Port w Mojave w Kalifornii.

Podobnie jak Overture, XB-1 wykorzystuje najnowocześniejsze technologie, w tym kompozyty z włókna węglowego, zaawansowaną awionikę, cyfrowo zoptymalizowaną aerodynamikę i zaawansowany naddźwiękowy układ napędowy.

„Dziś XB-1 wzniósł się w tę samą przestrzeń powietrzną, w której w 1947 roku Bell X-1 po raz pierwszy przekroczył barierę dźwięku” – powiedział Blake Scholl, założyciel i dyrektor generalny Boom Supersonic. „Nie mogłem się doczekać tego lotu od chwili założenia Boom w 2014 roku i stanowi on najważniejszy kamień milowy w naszej historii, co w przyszłości zapewni pasażerom na całym świecie możliwość podróży naddźwiękowych”.

Za sterami XB-1 zasiadł pilot testowy Boom Bill „Doc” Shoemaker, a próbach uczestniczył również Tristan „Geppetto” Brandenburg, który leciał obok na T-38. XB-1 wystartował z Mojave Air & Space Port i wykonał lot w tej samej przestrzeni powietrznej, w której odbyło się wiele historycznych wydarzeń, w tym loty Bell X-1, North American X-15 i Lockheed SR-71 Blackbird. XB-1 spełnił wszystkie swoje założenia testowe i bezpiecznie osiągnął wysokość 7120 stóp i prędkość 238 węzłów.

„Każdy w zespole XB-1 powinien być niesamowicie dumny z tego osiągnięcia” – powiedział Bill „Doc” Shoemaker, główny pilot testowy Boom Supersonic. „To był zaszczyt dzielić tę podróż z tak wieloma oddanymi i utalentowanymi profesjonalistami. Doświadczenie, które zdobyliśmy, osiągając ten kamień milowy, będzie bezcenne dla odrodzenia podróży naddźwiękowych przez firmę Boom”.

Dwie dekady po odejściu Concorde’a na emeryturę pierwszy lot XB-1 oznacza powrót cywilnego naddźwiękowego samolotu w przestworza i toruje drogę do odrodzenia głównego nurtu podróży naddźwiękowych. Program XB-1 stanowi podstawę projektowania i rozwoju Overture, ustanawiając jednocześnie kulturę stawiającą na bezpieczeństwo w inżynierii i produkcji.

Inauguracyjny lot demonstratora XB-1 odbył się w momencie, gdy projekt Overture zbliża się do fazy produkcyjnej, z rosnącą globalną siecią dostawców Tier 1 i portfelem obejmującym 130 egzemplarzy zamówionych przez American Airlines, United Airlines i Japan Airlines. Zgodnie z założeniami projektantów, Overture ma zabrać na pokład 64–80 pasażerów i wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 1,7 Macha. Samolot będzie mógł wykorzystywać nawet w 100% zrównoważone paliwo lotnicze (SAF).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony