Bardzo blisko kolizji dwóch A320 w Nicei
21 września 2025 r., na lotnisku w Nicei omal nie doszło do zderzenia dwóch samolotów A320. Pierwszy z nich, należący do linii Nouvelair (znaki rejestracyjne TS-INP), wykonywał lot BJ-586 z Tunisu i otrzymał zgodę na lądowanie na pasie 04L w Nicei, ale z niewiadomego powodu podszedł do lądowania do pasa 04R.
W tym samym czasie na początku pasa 04R oczekiwał A320-200 linii Easyjet (OE-IJZ), który miał wykonać lot U2-4706 z Nicei do Nantes (Francja). W pewnym momencie, A320 Nouvelair przeleciał nad samolotem EasyJet na wysokości zaledwie 12 stóp i wykonał odejście na drugi krąg. OE-IJZ następnie opuścił pas startowy najbliższym zjazdem i wrócił na płytę postojową.
Kapitan EasyJet stwierdził, że po tym incydencie nie jest w stanie kontynuować lotu i operacja została odwołana. TS-INP wzniósł się na wysokość 4 tys. stóp i wykonał kolejne podejście, tym razem prawidłowo do pasa 04L, gdzie 15 min później wylądował bez dalszych incydentów.
Według danych ADS-B, TS-INP znalazł się nad progiem pasa na wysokości 50 stóp (15 m) nad poziomem gruntu. Wysokość A320 to 11,76 m, więc separacja między samolotami wyniosła niewiele ponad 3 metry.
22 września 2025 roku francuskie Biuro Lotnictwa Cywilnego (BEA) poinformowało o wysłaniu czterech śledczych do Nicei i wszczęciu dochodzenia mających wyjaśnić przyczynę zdarzenia.
Metary:
LFMN 212300Z 36013KT 330V030 9999 -TSRA FEW013 FEW030CB BKN090 20/17 Q1011 TEMPO VRB20G35KT 1500 +TSRA BKN014 BKN030CB=
LFMN 212230Z 01012KT 9999 -TSRA FEW014 FEW030CB SCT060 BKN090 22/18 Q1012 TEMPO VRB20G35KT 1500 +TSRA BKN014 BKN030CB=
LFMN 212200Z 35003KT 8000 -TSRA FEW023 SCT030CB BKN050 23/21 Q1013 TEMPO VRB20G35KT 1500 +TSRA BKN014 BKN030CB=
LFMN 212130Z 12004KT 070V140 9000 -TSRA FEW023 FEW030CB BKN063 BKN090 24/19 Q1013 TEMPO VRB20G35KT 1500 +TSRA BKN014 BKN030CB=
LFMN 212100Z 07009KT 9999 FEW020 FEW030TCU BKN090 BKN120 24/20 Q1013 TEMPO VRB20G35KT 1500 +TSRA BKN014 BKN030CB=
LFMN 212030Z 08011KT 9999 FEW020 BKN090 BKN140 24/20 Q1013 TEMPO VRB20G35KT 1500 +TSRA BKN014 BKN030CB=
Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com



Komentarze