Przejdź do treści
B787 należący do linii Qatar, fot. youtube
Źródło artykułu

B788 linii Qatar bliski rozbicia po utracie świadomości sytuacyjnej przez pilotującego manualnie FO

9 stycznia 2023 r., B788 linii Qatar (znaki rejestracyjne A7-BCO) wykonywał lot QR-161 z Doha (Katar) do Kopenhagi (Dania). Samolot wystartował z pasa startowego 16L o godz. 23.00 UTC i wzniósł się na wysokość ok 1800 stóp, po czym zaczął stromo się zniżać, tracąc 1000 stóp w ciągu 24 sekund.

Chwilę potem załoga odzyskała kontrolę nad samolotem, który ponownie zaczął się wznosić i zgodnie z planem wykonał lot do Kopenhagi, gdzie bezpiecznie wylądował około 6 godzin później. Pilotem lecącym w pierwszej fazie lotu był pierwszy oficer.

Zgodnie z wynikami dochodzenia, na wysokości około 1600 stóp ATC zezwoliło na skrót przekazując informację o następnym punkcie trasy, a pierwszy oficer próbował skręcić w jego kierunku pilotując manualnie i bez wskazań flight director (kapitan wolno wprowadzał punkt do FMS). Jednak w tym momencie
FO stracił świadomość sytuacyjną i zaczął szybko się zniżać z prędkością pionową, która osiągnęła 3 tys. stóp na minutę, co spowodowało przekroczenie prędkości lotu na klapach. Chwilę potem kapitan przejął kontrolę nad samolotem i wyrównał lot około 800 stóp nad wodą.

Trajektoria lotu B788 Qatar

Trajektoria lotu B788 Qatar

Zdarzenie nie zostało zgłoszone władzom lotniczym i dopiero w późniejszym czasie wyszło na jaw. Dane ADS-B pokazują, że samolot osiągnął wysokość około 1850 stóp MSL według QNH 1013, a następnie w ciągu 24 sekund gwałtownie obniżył lot do 850 stóp, jednocześnie zmieniając kierunek 157 do 110 stopni. Potem na chwilę wyrównał i ponownie zaczął się wznosić.

8 lutego 2023 r., linia lotnicza potwierdziła incydent i poinformowała, że zgłosiła go do nadzoru lotniczego, prowadząc jednocześnie wewnętrzne dochodzenie w sprawie.

Metary:

OTHH 091700Z 13010KT CAVOK 21/14 Q1018 NOSIG
OTHH 091800Z 13008KT CAVOK 20/15 Q1018 NOSIG
OTHH 091900Z 13009KT CAVOK 20/15 Q1018 NOSIG
OTHH 092000Z AUTO 14011KT CAVOK 20/16 Q1016 NOSIG
OTHH 092100Z AUTO 14010KT CAVOK 20/17 Q1016 NOSIG
OTHH 092200Z AUTO 14011KT CAVOK 20/17 Q1015 NOSIG
OTHH 092300Z AUTO 15010KT CAVOK 20/18 Q1015 NOSIG
OTHH 100000Z AUTO 16010KT CAVOK 20/18 Q1014 NOSIG
OTHH 100100Z AUTO 16009KT CAVOK 20/18 Q1014 NOSIG
OTHH 100200Z AUTO 16009KT CAVOK 20/18 Q1014 NOSIG
OTHH 100300Z 17008KT 9000 NSC 21/18 Q1015 NOSIG

Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony