Przejdź do treści
Samoloty biznesowe na płycie lotniska, fot. rp.pl
Źródło artykułu

Samoloty dyspozycyjne w roli szpiegów

Ogromny postęp w elektronice i w miniaturyzacji sprzętu umożliwił używanie samolotów dyspozycyjnych do celów wywiadowczych. Takie odrzutowce są znacznie tańsze od tradycyjnych samolotów przerabianych na potrzeby wywiadów, nie zwracają tak dużej uwagi.

W kwietniu przerobiony szary samolot dyspozycyjny Gulfstream szwedzkiego lotnictwa wojskowego wystartował ze środkowej Szwecji i udał się w rutynową misję szpiegowską nad Bałtykiem, patrolował strefę gęstą od radzieckich radarów wzdłuż zmilitaryzowanego wybrzeża Kaliningradu. Poza kilkoma wybrzuszeniami w dolnej części kadłuba nie rzucającymi się w oczy dwa szpiegowskie Gulfstreamy S102B „Korpen" wyglądają jak zwykłe samoloty dyspozycyjne. Ale w środku obie te maszyny, podobnie jak rosnąca flota nowych samolotów dla biznesmenów, posiada sprzęt do nasłuchu i rejestrowania obrazów w trwającej bez przerwy wojnie wywiadów.

Od morza Południowochińskiego po Bliski Wschód i Bałtyk rządy potrzebują samolotów dyspozycyjnych do misji specjalnych, zdolnych obserwować lub nasłuchiwać tańszym kosztem od dostosowywanych samolotów cywilnych czy wojskowych. Stanowią najnowszą część dyskretnego rynku szacowanego na 3 mld dolarów dla kilku producentów samolotów oraz firm z USA, Europy i Izraela, które dostarczają zaawansowane wyposażenie wywiadowcze.

Czytaj całość artykułu na stronie www.rp.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony