Red Bull Air Race: Nowe silniki na 2014 rok
Powrót Mistrzostw Świata Red Bull Air Race po trzech latach przerwy niesie za sobą szereg technicznych zmian. Jedną z nich będą standardowe dla wszystkich pilotów, przygotowane na potrzeby wyścigów, trzystukonne silniki Lycoming Thunderbolt.
Aby przydzielić nowe silniki zespołom w najbardziej sprawiedliwy jak to tylko możliwe sposób, zostały one rozlosowane. Losowanie odbyło się w Hangarze-7 w austriackim Salzburgu. W programie Sport & Talk na żywo transmitowała je telewizja ServusTV. Oprócz zaproszonych gości, w studiu obecni byli: Sergio Pla (szef ds. awiacji Red Bull Air Race), Eckhard Möhle (dyrektor techniczny) i Péter Besenyei (przedstawiciel pilotów).
Pla jest przekonany, że zmiana reguł wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa całego sportu. "Nowe ustandaryzowane silniki poprawią bezpieczeństwo pilotów." – wyjaśnia Sergio. "Sportowcom nie wolno dokonywać żadnych modyfikacji, ani poprawiać osiągów silników, aby mieć gwarancję, że najważniejsze komponenty samolotu wpływające bezpośrednio na bezpieczeństwo, są bezpieczne."
Silniki Lycoming Thunderbolt są przetestowane i generują dokładnie taką samą moc. Jeffrey Schans z Lycoming przyznaje, że dostarczenie silników o ściśle określonej specyfikacji przebiegało w ramach bardzo rygorystycznego procesu. "Blisko współpracowaliśmy z zespołem Red Bull Air Race przy ustalaniu specyfikacji silników i budowie Thunderboltów dla zespołów. Są mocne i imponujące oraz spełniają wszystkie wymagania tak wyjątkowego klienta." – powiedział.
Pomimo tego, że wszystkie silniki mają po 300 koni mechanicznych, mogą się nieznacznie różnić między sobą (do 2 procent mocy). Technicznie nie jest możliwe zbudowanie dwóch silników, które będą w stu procentach identyczne. Te różnice są jednak tak małe, że nie powinny mieć wpływu na wyniki podniebnych wyścigów. Broniący mistrzowskiego tytułu Paul Bonhomme zauważa, że wyrównanie mocy silników wszystkich zespołów wyeksponuje różnice we właściwościach fizycznych poszczególnych samolotów. "To będzie interesujące." – mówi Bonhomme. "To wyrówna stawkę pod względem mocy, ale wyeksponuje wszystkie aerodynamiczne zalety lub słabości, a także różnice w wadze samolotów."
Na losowaniu obecny był nowy mistrz świata MotoGP Marc Márquez z Hiszpanii, który powiedział: "Myślę, że jednakowe silniki uczynią rywalizację w ramach Red Bull Air Race jeszcze bardziej emocjonującą. Teraz umiejętności pilotów będą jeszcze ważniejsze. To fantastyczna, świetna zmiana w przepisach. Nie mogę się doczekać żeby zobaczyć, kto najlepiej odnajdzie się w nowym formacie i wygra Mistrzostwa Świata w 2014 roku."
Komentarze