Latajmy Bezpiecznie: 11/2012 Problemy z zamykaniem FPL na warszawskim briefingu

Latajmy Bezpiecznie

Po krótkim locie z Babic do Łodzi-Lublinka i z powrotem wg VFR zadzwoniłem na briefing warszawski celem zamknięcia planu lotu. Pani mająca w tym czasie dyżur poinformowała mnie o tym, że briefing nie jest służbą zajmującą się zamykaniem planów lotów. Przeprosiłem za brak mojej wiedzy, sugerując się tym, że dzwoniąc na briefing poznański - nigdy nie miałem z tym problemów.

Pani mająca w tym czasie dyżur poinformowała mnie, że od tego jest FIS, ale nie zrozumiałem do końca - czy mam się udać ponownie w powietrze żeby nawiązać z nim łączność na 119,450 MHz, czy też mam tam zadzwonić.

Ponieważ planowałem opuścić już teren lotniska - podjąłem próbę nawiązania łączności telefonicznej. Nie posiadając telefonu na FIS Warszawa - zadzwoniłem na FIS do Poznania. Asystent informatora był szczerze zaskoczony tematem z jakim do niego dzwonię i nie był w stanie podać mi numeru na FIS warszawski.

Postanowiłem zadzwonić ponownie na briefing warszawski z prośbą o telefon na FIS. Będąc już w samochodzie, starałem się podczas jazdy zanotować numer telefonu, następnie wpisać go do telefonu i zadzwonić.

Szczere zdziwienie wywołał we mnie głos w słuchawce: "Poznań. Słucham?" Okazało się, że ponownie dodzwoniłem się na FIS Poznański - telefon miał kierunkowy 22, co dodatkowo mnie zmyliło.

Zmęczony i skołowany, prawie godzinę po lądowaniu zadzwoniłem na poznański briefing i zamknąłem plan lotu po godzinnym locie VFRem z Babic do Babic. Nie stanowiło to najmniejszego problemu.

Wydarzenia w kolejności chronologicznej:
1. Złożenie planu lotu na lot EPBC-EPBC telefonicznie - briefing Warszawa
2. Lot
3. Telefon na briefing EPWA
4. Telefon na FIS Poznań
5. Telefon na briefing EPWA
6. Omyłkowy telefon na FIS Poznań (telefon podany przez W-wę)
7. Telefon na poznański briefing - zamknięcie planu lotu.

Pytania do Zespołu "Latajmy Bezpiecznie" - czy ja o czymś nie wiedziałem? Czy ten system zamykania planów lotów obowiązuje od zawsze? Czy Pani z Warszawy nie może być tak miła jak Panowie i Panie z Poznania? (Nie jestem uprzedzony!). Co to znaczy (informacja od znajomego instruktora z warszawskich Babic), że Briefing Warszawa nie zamyka planów lotów, a Poznań tak. Gdzie mogę znaleźć tę informację?
 

Źródło: Latajmy Bezpiecznie
comments powered by Disqus

Komentarze

briefing Poznań przyjmie taką informację i nada depesze o lądowaniu!

Niekoniecznie Poznań - zrobi to każdy polski briefing (BOZ) poza Warszawskim.

można zadzwonić do briefingu w Poznaniu i problem znika!

Pytanie dobre, ja jeszcze dorzucę swoje- skąd wynika niechęć a wręcz niemożliwość zamknięcia planu lotu z powietrza przed lądowaniem? Rozumiem, że chodzi o bezpieczeństwo, ale to pilot podejmuje decyzję, tak jak np. zamknięcie planu IFR i przejście na VFR. Nie bardzo rozumiem sens takiego oporu ze strony FIS.
Pozdrawiam wszystkie Panie i Panów z drugiej strony radia :)

3.3.5 Zakończenie planu lotu

3.3.5.1 Jeżeli przepisy ustalone przez właściwą władzę ATS nie przewidują inaczej, meldunek o przylocie jest składany osobiście za pomocą radiotelefonu lub łącza transmisji danych, możliwie niezwłocznie po wylądowaniu, właściwemu organowi służb ruchu lotniczego na lotnisku przylotu, w przypadku każdego lotu, na który został przedstawiony plan lotu obejmujący cały lot lub pozostałą część lotu do lotniska docelowego.

3.3.5.2 Jeśli plan lotu został przedstawiony tylko dla pewnej części lotu, innej niż pozostała część lotu do miejsca przeznaczenia, gdy jest to wymagane, podawany jest odpowiedni meldunek o zakończeniu tej części lotu, zainteresowanemu organowi służb ruchu lotniczego.

3.3.5.3 Jeżeli na lotnisku przylotu nie ma organu służb ruchu lotniczego, meldunek o przylocie, jeżeli taki jest wymagany, składany jest, możliwie jak najwcześniej po wylądowaniu, najbliższemu organowi służb ruchu lotniczego, za pomocą najszybszego dostępnego środka łączności.

3.3.5.4 Jeżeli wiadomo, że urządzenia łączności na lotnisku przylotu są niewystarczające, i jeżeli nie ma innego sposobu przesłania z ziemi meldunków o przylocie, podejmowane są następujące działania. Tuż przed lądowaniem statek powietrzny, jeżeli jest to możliwe, nadaje do właściwego organu służb ruchu lotniczego depeszę odpowiadającą meldunkowi o przylocie, jeżeli taki meldunek jest wymagany. Depesza jest nadawana do stacji lotniczej obsługującej organ służb ruchu lotniczego, któremu podlega rejon informacji powietrznej, w którym statek powietrzny odbywa lot.

Ok, sprawa jest jasna.
dzięki :)

radzę na przyszłość przygotować się do lotu i zamykania planu lotu po jego zakończeniu ;)

Wyjasnij jak mam sie przygotować do zamknięcia planu lotu po jego zakonczeniu.... Mi tez boz Okęcie pare razy odmówilio zamknięcia a nawet podania informacji gdziE mam to zrobić!