Zmiany w projekcie świadectw kwalifikacji na lotnie i paralotnie
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zatwierdził dzisiaj zmiany do projektu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (MTBiGM) w sprawie świadectw kwalifikacji, przekazując projekt rozporządzenia do dalszych prac legislacyjnych.
Wprowadzone zmiany wynikają przede wszystkim z zakończonego procesu konsultacji społecznych. W trakcie prowadzonych konsultacji odbyło się także spotkanie robocze z przedstawicielami Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego. Spotkanie miało miejsce w dniu 3 stycznia w siedzibie Urzędu. W trakcie tego spotkania omówiono postulowane przez środowisko zmiany w przedmiotowym projekcie.
Zgodnie z zatwierdzonymi zmianami w projekcie rozporządzenia proponuje się, aby w zakresie świadectw kwalifikacji na lotnie i paralotnie:
- uprawnienia podstawowe wpisywane do świadectwa kwalifikacji pilota lotni, pilota paralotni (podobnie jak i mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego) będą wydawane bezterminowo;
- uprawnienia dodatkowe będą wydawane na okres 3 lat, z wyjątkiem uprawnienia do wykonywania lotów z pasażerem TANDEM wpisywanego do świadectwa kwalifikacji pilota lotni i pilota paralotni, które wydaje się bezterminowo, jednakże jego ważność jest uzależniona od wykonania co najmniej 20 godzin lotów samodzielnych lub z pasażerem w ciągu ostatnich 12 miesięcy, wpisanych do osobistego dokumentu praktyki lotniczej; nalot udokumentowany w książce lotów, nie musiałby być potwierdzany przez osoby trzecie. Jednakże w przypadku stwierdzenia nieprawdziwych wpisów w książce lotów konsekwencją byłaby utrata wszelkich uprawnień, mianowicie świadectwa kwalifikacji, a także pozostałych uprawnień lotniczych;
- po utracie ważności uprawnienia TANDEM, jego ważność była wznawiana na podstawie sprawdzenia wiedzy i umiejętności przeprowadzonych przez egzaminatora praktycznego lub na podstawie wykonania 3 lotów sprawdzających z pasażerem pod nadzorem instruktora, poprzedzonych odbyciem co najmniej 20 godzin lotów samodzielnych w okresie ostatnich 12 miesięcy, wpisanych do osobistego dokumentu praktyki lotniczej.
Projekt rozporządzenia do pobrania tutaj.
Poniżej przedstawiamy rozwiązania legislacyjne w zakresie uprawnień dla lotów paralotniowych obowiązujące w innych krajach, przedstawione przez Polskie Stowarzyszenie Paralotniowe. Wyrażamy nadzieję, że przyjęte w projekcie zmiany przybliżą krajowe rozwiązania do standardów innych krajów, a zliberalizowane zasady pozwolą na rozwój paralotniarstwa, przy zachowaniu stosownego poziomu bezpieczeństwa.
Republika Czeska
Dokument ważny jest 10 lat, jego przedłużenie wymaga deklaracji pilota o nalocie oraz przedłożeniu zaświadczenia o stanie zdrowia od lekarza sportowego. Wydawaniem i odnawianiem zajmuje się organizacja pozarządowa.
Francja
Nie są wymagane żadne dokumenty do latania na lotniach/paralotniach w przestrzeni klasy G.
Niemcy
Licencja jest bezterminowa. Co 5 lat pilot podlega weryfikacji umiejętności na podstawie prowadzonej książki lotów lub jednego lotu kontrolnego. Wznawianie nie jest nigdzie odnotowywane. Wydawaniem i odnawianiem zajmuje się organizacja pozarządowa DHV.
Słowacja
Warunkiem przedłużenia (co 2 lata) jest opłacenie składki członkowskiej oraz przedstawienie zaświadczenia od dowolnego lekarza o braku przeciwwskazań do uprawiania (para)lotniarstwa. Dokument połączony jest z ubezpieczeniem OC. Wydawaniem i odnawianiem zajmuje się organizacja pozarządowa LAA SK.
Stany Zjednoczone
Nie są wymagane żadne dokumenty do latania na lotniach/ paralotniach w przestrzeni klasy G. Karta członkowska organizacji USHPA (organizacji pozarządowej) jest dokumentem nieobowiązkowym, daje ważne na rok ubezpieczenie OC.
Wielka Brytania
Warunkiem otrzymania ważnej licencji na kolejny sezon jest uiszczenie rocznej opłaty członkowskiej. W tej kwocie zawarta jest licencja, ubezpieczenie OC oraz magazyn lotniowo-paralotniowy ''Skywings''. Wydawaniem i odnawianiem zajmuje się organizacja pozarządowa BHPA (British Hang Gliding and Paragliding Association).
Komentarze