Wyjaśnienie ULC-u dot. przepisów Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego
W związku z obserwowanym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego niezrozumieniem co do celu inspekcji standaryzacyjnych przeprowadzanych przez organizacje międzynarodowe, w tym Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego, wyrażanych m.in. na łamach prasy codziennej, ULC informuje:
Kwestie związane z inspekcjami standaryzacyjnymi unormowane są m.in. w:
- Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego I Rady (WE) NR 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE;
- Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 736/2006 z dnia 16 maja 2006 r. w sprawie metodyki prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego.
We wspomnianych aktach prawnych sformułowano główny cel dla lotnictwa cywilnego Unii Europejskiej, jakim jest ustanowienie i utrzymanie ujednoliconego, wysokiego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie.
Przy realizacji tego celu współpracują państwa członkowskie, Komisja i Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). W szczególności EASA prowadzi inspekcje standaryzacyjne w dziedzinach objętych jej kompetencjami w celu kontrolowania stosowania przez właściwe organy krajowe rozporządzenia 216/2008 i wydanych do niego przepisów wykonawczych.
Zasadniczym założeniem, zaaprobowanym przez wszystkie kraje członkowskie UE jest więc, by wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa były w tych krajach jednolicie rozumiane i stosowane.
Czuwanie nad przestrzeganiem wspomnianego założenia powierzono EASA. Agencja została powołana do życia rozporządzeniem nr 1592/2002 uzyskując kompetencje w obszarze zdatności do lotu. Rozporządzenie to zostało zastąpione rozporządzeniem 216/2008, które poprzez jego nowelizację* rozszerzyło kompetencje UE na operacje lotnicze, licencjonowanie personelu lotniczego, ochronę środowiska, statki powietrzne z państw trzecich, służby żeglugi powietrznej i lotniska. Najpóźniej do 31.12.2013 roku wszystkie zadania w wymienionych obszarach mają być realizowane zgodnie z przepisami przyjętymi przez Komisję Europejską. Do zadań i kompetencji EASA należy także przeprowadzanie inspekcji standaryzacyjnych krajowych władz lotniczych.
Metodyka prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych krajowych władz lotniczych państw członkowskich jest ściśle określona. Inspekcje standaryzacyjne są prowadzone w sposób przejrzysty, zharmonizowany i spójny.
Czytaj cały artykuł na stronie Urzędu
Kwestie związane z inspekcjami standaryzacyjnymi unormowane są m.in. w:
- Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego I Rady (WE) NR 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE;
- Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 736/2006 z dnia 16 maja 2006 r. w sprawie metodyki prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego.
We wspomnianych aktach prawnych sformułowano główny cel dla lotnictwa cywilnego Unii Europejskiej, jakim jest ustanowienie i utrzymanie ujednoliconego, wysokiego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie.
Przy realizacji tego celu współpracują państwa członkowskie, Komisja i Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). W szczególności EASA prowadzi inspekcje standaryzacyjne w dziedzinach objętych jej kompetencjami w celu kontrolowania stosowania przez właściwe organy krajowe rozporządzenia 216/2008 i wydanych do niego przepisów wykonawczych.
Zasadniczym założeniem, zaaprobowanym przez wszystkie kraje członkowskie UE jest więc, by wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa były w tych krajach jednolicie rozumiane i stosowane.
Czuwanie nad przestrzeganiem wspomnianego założenia powierzono EASA. Agencja została powołana do życia rozporządzeniem nr 1592/2002 uzyskując kompetencje w obszarze zdatności do lotu. Rozporządzenie to zostało zastąpione rozporządzeniem 216/2008, które poprzez jego nowelizację* rozszerzyło kompetencje UE na operacje lotnicze, licencjonowanie personelu lotniczego, ochronę środowiska, statki powietrzne z państw trzecich, służby żeglugi powietrznej i lotniska. Najpóźniej do 31.12.2013 roku wszystkie zadania w wymienionych obszarach mają być realizowane zgodnie z przepisami przyjętymi przez Komisję Europejską. Do zadań i kompetencji EASA należy także przeprowadzanie inspekcji standaryzacyjnych krajowych władz lotniczych.
Metodyka prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych krajowych władz lotniczych państw członkowskich jest ściśle określona. Inspekcje standaryzacyjne są prowadzone w sposób przejrzysty, zharmonizowany i spójny.
Czytaj cały artykuł na stronie Urzędu



Źródło artykułu
Komentarze