Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wydarzyło się 30 lat temu...

10 września 1982 r., doświadczalny naziemny komponent systemu Cospas-Sarsat, zlokalizowany w Ottawie w Kanadzie odbiera, poprzez ówczesnego radzieckiego satelitę Cospas-1, wystrzelonego na orbitę 30 czerwca 1982 r., analogowy sygnał niebezpieczeństwa nadany na częstotliwości 121.5MHz. Był to sygnał nadany przez nadajnik sygnału niebezpieczeństwa statku powietrznego ELT 121.5MHz będący na wyposażeniu samolotu Cessna 182, który uległ wypadkowi w górach kanadyjskiej prowincji Kolumbia Brytyjska prowadząc poszukiwania zaginionego dwa miesiące wcześniej innego statku powietrznego.

Aktywacja nadajnika ELT i odbiór sygnału niebezpieczeństwa, wysłanego na częstotliwości 121.5MHz, zainicjowało rozpoczęcie akcji poszukiwawczo-ratowniczej, dzięki której pilot wraz z dwójką pasażerów zostali odnalezieni i uratowani. Była to pierwsza na świecie przeprowadzona akcja poszukiwawczo-ratownicza z wykorzystaniem satelitarnego systemu Cospas-Sarsat.

W trakcie swojej 30-letniej historii, system Cospas-Sarsat wspierał ponad 9.024 akcji poszukiwawczo-ratowniczej prowadzonych przez lotniczą oraz morską służbę poszukiwania i ratownictwa, w których uratowano 32.921 osób. Obecnie, program Cospas-Sarsat zrzesza 43 państwa członkowskie, segment naziemny obejmuje 58 terminali LEOLUT, 21 terminali GELOLUT i 30 Centrum Kontroli Misji Systemu Cospas-Sarsat, a segment satelitarny 6 satelitów LEOSAR i 6 satelitów GEOSAR.

Na mocy Noty o przystąpieniu Rzeczypospolitej Polskiej do Programu Międzynarodowego Cospas-Sarsat jako Państwo Użytkownik, podpisanej w Warszawie dnia 31 maja 2005 r., od 16 września 2005 r. Rzeczpospolita Polska jest członkiem Międzynarodowego Programu Cospas-Sarsat, a przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego reprezentują Rzeczpospolitą Polską w obradach Rady Programu i biorą udział w sesjach Połączonego Komitetu.


 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony