Przejdź do treści
Źródło artykułu

„Wspólna polityka lotnicza Unii Europejskiej”

Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska zaprasza do nabycia książki dr Grzegorza Zająca, dyrektora Instytutu Stosunków Międzynarodowych PWSW pt. „WSPÓLNA POLITYKA LOTNICZA UNII EUROPEJSKIEJ”

(…) Autor postarał się o ukazanie głównych elementów polityki lotniczej UE – jako istotnej części wspólnotowej polityki transportowej. Zawarł w tej monografii istotne poznawcze treści faktograficzne i własne analizy, użyteczne także dla praktyki lotniczej z polskiej perspektywy.

Istnieje potrzeba zaprezentowania polityki lotniczej UE w takim ujęciu dla potrzeb studiujących zarówno europeistykę, jak i prawo lotnicze w UW i w innych uczelniach. Brak jest bowiem publikacji o tak szerokim i jednocześnie przekrojowo ujętym profilu, ukazującej: istotę, cechy i mechanizmy wewnętrznego rynku lotniczego; politykę wobec świadczeniodawców i użytkowników, bezpieczeństwo lotnicze oraz tzw. zewnętrzny wymiar wspólnej polityki lotniczej – m.in. z ukazaniem relacji lotniczych UE z Chinami, Rosją i USA (…).”

Recenzent: prof. dr hab. Leonard Łukaszuk (Uniwersytet Warszawski)

Książkę można zakupić w sklepie dlapilota.pl w cenie 29,00zł

Spis treści:
Wstęp
ROZDZIAŁ I: I WSPÓLNA POLITYKA TRANSPORTOWA
UNII EUROPEJSKIEJ

1. Istota polityki transportowej
2. Geneza powstania i podstawy traktatowe wspólnej polityki transportowej
3. Realizacja celów wspólnej polityki transportowej
3.1. Faza koncepcji i inicjatyw z lat 60. i 70.
3.2. Przezwyciężenie kryzysu
3.3. Przyszłość wspólnej polityki w Białych Księgach
4. Kompetencje unijnych organów w zakresie polityki transportowej
Podsumowanie
ROZDZIAŁ II: WEWNĘTRZNY RYNEK LOTNICZY
1. Kształtowanie się wspólnej polityki lotniczej
2. Liberalizacja unijnego rynku lotniczego
2.1 „Pierwszy” pakiet
2.2 „Drugi” pakiet
2.3 „Trzeci” pakiet
2.4 Polityka przydziału slotów
3. Zarządzanie ruchem lotniczym
3.1 Budowa Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej
3.2 Instrumenty wdrażania zintegrowanego systemu ATM (SESAR, GALILEO)
4. Transport lotniczy a ochrona środowiska naturalnego
Podsumowanie
ROZDZIAŁ III: POLITYKA WOBEC ŚWIADCZENIODAWCÓW
I UŻYTKOWNIKÓW

1. Rozwój sektora przedsiębiorstw lotniczych
1.1. Definicja przewoźnika lotniczego
1.2. Status przewoźnika wspólnotowego
1.3. Charakterystyka unijnych przedsiębiorstw lotniczych
2. Rozwój sektora portów lotniczych
3. Ochrona praw pasażerów
Podsumowanie
ROZDZIAŁ IV: BEZPIECZEŃSTWO LOTNICZE
1. Ochrona lotnictwa
1.1. Międzynarodowe uregulowania
1.2. Ochrona lotnictwa w polityce Wspólnoty
2. Bezpieczeństwo
2.1. Bezpieczeństwo międzynarodowe
2.2. Wspólnotowe instrumenty bezpieczeństwa …
3. Bezpieczeństwo i ochrona lotnictwa w dwustronnych umowach
4. Zwalczanie terroryzmu lotniczego
5. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego
5.1. Geneza powstania i podstawy prawne
5.2. Struktura organizacyjna i budżet
5.3. Działalność EASA
Podsumowanie
ROZDZIAŁ V: ZEWNĘTRZNY WYMIAR WSPÓLNEJ POLITYKI
LOTNICZEJ

1. Orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości w sprawach „open skies”
1.1. Rozwój wspólnej polityki lotniczej wobec państw trzecich
1.2. Przedmiot skarg do ETS
1.3. Istota orzeczeń „open skies”
1.4. Konsekwencje orzeczeń ETS w sprawach „open skies”
2. Dostosowanie umów dwustronnych do prawa wspólnotowego
2.1. Ogólna charakterystyka i przedmiot umów
2.2. Negocjacje dwustronne prowadzone przez państwo członkowskie
2.3. Negocjacje dwustronne na poziomie wspólnotowym
3. Wspólna polityka lotnicza wobec państw trzecich
3.1. Znaczenie projektu Wspólnego Europejskiego Obszar Lotniczego
3.2. Istota i cele umów globalnych
3.3. Region śródziemnomorski
3.4. Bałkany Zachodnie oraz Europa Wschodnią
4. Stosunki UE w zakresie lotnictwa z wybranymi państwami
4.1. Stosunki UE z Chinami
4.2. Stosunki UE z Rosją
4.3. Stosunki UE z USA
Podsumowanie
Zakończenie
Spis tabel i rysunków
Spis załączników
Bibliografia
Indeks haseł

Serdecznie zapraszamy!

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony