Przejdź do treści
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 08/2018 już w sprzedaży

Sierpniowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

W Farnborough ciszej niż zwykle
W tym roku podczas Farnborough Air Show było znacznie ciszej niż zwykle. Powodem tego był brak pokazów w locie wielozadaniowych samolotów bojowych, będących powodem największego hałasu, a zarazem magnesem przyciągającym publiczność. W tej sytuacji pokazy w locie należały do dużych samolotów komunikacyjnych Airbusa, Boeinga i Embraera.
Producenci wielozadaniowych samolotów bojowych zrezygnowali z wystawiania swoich statków powietrznych i skupili wysiłki na Royal International Air Tattoo organizowanym w weekend poprzedzający FAS. Mów się też, że RIAT ma stać się główną brytyjską imprezą lotnictwa wojskowego, a FAS cywilną i targi przemysłową…

Więcej Safrana w Sędziszowie
4 lipca br, w Sędziszowie Małopolskim Grupa Safran otworzyła oficjalnie nowy zakład Safran Aircraft Engines Poland. Ceremonii przewodniczył Philippe Petitcolin, dyrektor generalny Grupy Safran, a w uroczystości wzięli udział wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak, ambasador Francji w Polsce Pierre Levy i prezes Safran Aircraft Engines Olivier Andries. Nowy zakład będzie dostarczał łopatki turbin niskiego ciśnienia do silników lotniczych LEAP produkowanych przez CFM International.

Dywizjon 303 po 78 latach
Po 77 latach doczekaliśmy wreszcie filmu fabularnego o Dywizjonie 303. Do tej pory mogliśmy patrzeć z zazdrością na Czechów, którzy swoim lotnikom z okresu II wojny światowej złożyli hołd w filmie Ciemnoniebieski świat. My na swoją produkcję musieliśmy czekać jeszcze długo. Jednak wreszcie powstał. 31 sierpnia na ekrany polskich kin wchodzi film Dywizjon 303. Historia prawdziwa.

Niskokosztowa rewolucja w Ameryce Południowej
Działalność przewoźników niskokosztowych w Ameryce Łacińskiej trwa od dawna. Podobnie jak w innych sektorach branży lotniczej, rozwój tej dziedziny również przebiegał w bardzo pogmatwany sposób. Obecnie jednak sytuacja się poprawia i branża przewozów lotniczych może się rozwijać w stabilnych warunkach, co sprzyja konkurencji na zdrowych rynkowych zasadach.

Zanim nadlecą Raidery
Po nieudanej próbie zakończenia służby niezastąpionych w misjach bliskiego wsparcia powietrznego samolotów A-10 Thunderbolt II i aktualnie wciąż niepewnym losie myśliwców F-15C/D (których przedwczesne wycofanie jest ciągle przedmiotem analiz), teraz uwaga Pentagonu skupia się na bombowcach. W połowie lutego br. podano do publicznej wiadomości, iż w ciągu kilku kolejnych lat całkowicie wycofane zostaną ze służby dwa (z trzech obecnie eksploatowanych) typy bombowców strategicznych. Decyzja budzi spore kontrowersje, gdyż jednocześnie oznacza pozostawienie w służbie najstarszego z nich. Co więcej, będzie on przez kolejne dekady pełnić służbę równolegle z najnowszym amerykańskim bombowcem, który póki co istnieje jeszcze tylko w formie komputerowych projektów.

Na przekór przeciwnościom
Tegoroczny, XIV już Małopolski Piknik Lotniczy zorganizowany przez Muzeum Lotnictwa Polskiego we współpracy z Aeroklubem Krakowskim przyciągnął około 50 statków powietrznych – od paralotni z napędem po transportowce CASA C-295M, które zaprezentowały się w powietrzu.

W Krośnie o general aviation
W Kampusie Technicznym Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie odbyła się konferencja zatytułowana Znaczenie lokalnych lotnisk General Aviation w globalnej strategii i transformacji lotnictwa. Okazją do jej zorganizowania było niedawne uruchomienie krośnieńskiego lotniska po modernizacji.

Balony w Wieruszowie i Kobylnicy
Jubileusz 650-lecia Wieruszowa był okazją do zorganizowania Fiesty Balonowej Wieruszów – Kobyla Góra 2018 w dniach 8-10 czerwca 2018. Sąsiedzka gmina słynie z walorów turystycznych i udzieliła gościny ośmiu załogom balonowym.

Polish Fighting Team w kampanii afrykańskiej
Zgodnie z polsko-brytyjską umową wojskową z 5 sierpnia 1940 w ramach tworzonych Polskich Sił Powietrznych, oprócz organizowanych dywizjonów myśliwskich i bombowych, miała również powstać jedna jednostka lotnicza współpracy z wojskiem lądowym. Tymczasem kolejne dwa lata wojny obfitowały przede wszystkim w operacje prowadzone zarówno w obszarze powietrznym Wielkiej Brytanii jak też nad akwenem Kanału La Manche i wybrzeżem francuskim. Wyraźną zmianę przyniósł dopiero 1942.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem sierpniowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony