Skrzydlata Polska 06/2016

Skrzydlata Polska 06/2016

Czerwcowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Gripen nowej generacji
Szwecja jest jednym z nielicznych krajów na świecie, które postanowiły samodzielnie konstruować i produkować samoloty bojowe. Od niemal dwóch dekad Flygvapnet (wojska lotnicze Szwecji) eksploatują wielozadaniowe JAS 39 Gripen, które stale są ulepszane i modernizowane. Saab właśnie zaprezentował Gripena najnowszej generacji.

Stulecie lotnictwa polskiego
Choć historia działalności lotniczej na ziemiach polskich sięga zarania XX wieku, to z przyczyn historycznych początki lotnictwa polskiego datuje się na 11 listopada 1918 r. Ten dzień przyjmujemy bowiem, niezależnie od dyskusji o prawdzie historycznej, jako pierwszy dzień niepodległości. To zaś oznacza, że za dwa lata będziemy obchodzić równo sto lat od powstania lotnictwa Niepodległej Polski.

Bell zaczyna walkę o Europę
Kilka ostatnich lat przyniosło duże spadki, jeśli chodzi o liczbę zamówień na śmigłowce. W całej branży w 2013 roku odnotowano 1106 zamówień, rok później 865, a w 2015 roku było ich tylko 648. Kurczący się rynek skłania producentów do działania na rzecz zwiększenia sprzedaży swoich wyrobów. Jednym z przykładów takich działań jest nowe podejście Bell Helicopter do rynków poza Ameryką Północną, w tym Europy.

Bydgoskie modernizacje
W bieżącym roku Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 SA w Bydgoszczy – jeden z najważniejszych partnerów Ministerstwa Obrony w zakresie wsparcia technicznego i modernizacji samolotów polskich wojsk lotniczych – obchodzą 70 rocznicę utworzenia. To dobra okazja, by przyjrzeć się z bliska aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa, tak ważnego z punktu widzenia obronności naszego kraju i realizującego obecnie najbardziej ambitne programy modernizacyjne wojsk lotniczych RP.

Kosmodrom na końcu świata
28 kwietnia 2016 roku oficjalnie zainaugurowano działalność nowego rosyjskiego kosmodromu Wostocznyj, w obwodzie amurskim, na Dalekim Wschodzie. Inauguracja odbyła się podczas trzeciej próby – pierwotny termin pierwszego startu ustalono „na najwyższym szczeblu” na 25 grudnia 2015 roku, jednak w październiku ub.r. sam patron kosmodromu, Władimir Putin, podczas wizyty na budowie obiektu zezwolił na przesunięcie otwarcia na kwiecień 2016 r. Kolejną datą był 27 kwietnia i znów Władimir Władimirowicz pofatygował się na odległą placówkę, by osobiście obserwować start rakiety Sojuz 2.1a z trzema satelitami na orbitę. Jednak procedura startu została automatycznie wstrzymana na 1,5 min. Przed startem wyznaczonym na 2:01 UTC czyli 5:01 czasu moskiewskiego i 11:01 miejscowego.

Czytali dzieciom w muzeach lotnictwa
Kampania „Czytanie – męska rzecz!” nabiera tempa. Pierwszy projekt, realizowany pod hasłem „Piloci czytają dzieciom”, zaowocował wyjątkową sesją zdjęciową z udziałem pilotów z 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu i ich dzieci, jak też dwoma spotkaniami czytelniczo-lotniczymi: w Dęblinie oraz w Krakowie.

Wszystkie drogi prowadzą do Krakowa
Od 23 do 26 kwietnia 2016 r. w Krakowie odbywał się 11 edycja  Forum Routes Europe – jednej z najbardziej znanych i prestiżowych imprez światowej branży transportu lotniczego. Organizatorem była spółka UBM (UK), specjalizująca się w organizacji konferencji związanych z rozwojem usług komunikacyjnych. Gospodarzem tegorocznej edycji Routes Europe był Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice, zaś partnerami Urząd Mista Krakowa i Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.

Powrót do lepszych czasów
Tegoroczna wystawa FIDAE była większa od poprzednich edycji pod względem liczby wystawianych samolotów, jak również pokazów w powietrzu. Dało się jednak zauważyć, że prezentujące się przedsiębiorstwa nie miały zbyt wielu nowych informacji do przekazania.

Gościnne Usman
Rywalizacja podczas zawodów szybowcowych to długotrwała mobilizacja i wielowymiarowe, wyczerpujące obciążenia.  Obawa o utratę uzyskanej pozycji, czy brak satysfakcji z wyników – na wszystko to ma wpływ wiele czynników. Sebastian przywykł do tego, że zawsze jest „na celowniku”. W zawodach nie jest ważne w jakim stylu osiągnie się sukces – liczy się efekt, toteż często jest stosowana taktyka „rzepa na ogonie”. Lecąc za dobrym zawodnikiem, uzyskuje się duże szanse na dobry wynik, a nawet łatwą wygraną, bo uzyskuje się uwolnienie od podejmowania decyzji, wyłapania szansy jeśli prowadzący przeoczył dobre wznoszenie, lub popełnił błąd. W Usman na ogół nie było takiej sytuacji. Piloci latali bardzo aktywnie, rzadko w „gęsim szyku”.

Nowe wyzwania kobiecej kadry Polski
Sporty ekstremalne cieszą się popularnością na całym świecie. Jednym z nich, który w Polsce zyskuje coraz większą rzeszę fanów, jest skydiving, czyli skoki spadochronowe. Wśród zawodników tej dyscypliny znajduje się zespół No Mercy – kobieca drużyna zespołowej akrobacji spadochronowej FS4, powołana jako oficjalna kadra Polski.

Mistrzowski klan Wieczorków – część II
31 maja 2016 r. minęło 30 lat od historycznego startu Mariana Wieczorka w V Samolotowych Rajdowych Mistrzostwach Świata w Castellon w Hiszpanii, podczas których jako nawigator Wacława Nycza zdobył brązowy medal indywidualnie i złoty drużynowo, rozpoczynając trwające do dziś pasmo sukcesów rodziny na imprezach samolotowych najwyższej rangi międzynarodowej. Choć w 1988 roku zakończył karierę zawodniczą, członkowie jego rodziny podtrzymali lotnicze sportowe tradycje.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem czerwcowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

Źródło: Skrzydlata Polska
comments powered by Disqus