Przejdź do treści
Skrzydlata Polska 03/2020
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 03/2020 już w sprzedaży

Marcowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Zupełnie nie po polsku. Amerykanie w Finlandii
W Finlandii, w bazie Pirkkala niedaleko Tampere w południowo-zachodniej części kraju, zakończyły się testy – HX Challenge 2020, pięciu typów samolotów wielozadaniowych startujących w przetargu na następcę myśliwców Boeing (McDD) F/A-18C/D w ramach HX Fighter Programme. Jego koszt jest szacowany na 7-10 mld Euro. Wybór zwycięzcy i podpisanie umowy z dostawcą są planowane na 2021.

Rok strajkowych strat linii lotniczych
2019 rok upłynął pod znakiem strajków pracowników linii lotniczych. Ze względu na fakt, że liczba podróżujących samolotami przekroczyła 4,5 miliarda, a przewoźnicy ponoszą finansową odpowiedzialność za opóźnione i odwołane loty, skutki strajków odczuliśmy wszyscy na własnej skórze. 2020 rok również zaczął się pechowo pod tym względem – od 72-godzinnego protestu załogi Eurowings Cabin, który rozpoczął się 30 grudnia. To jednak nie koniec – strajkowali też kontrolerzy ruchu lotniczego we Francji i Włoszech.

Lata 1960. – czas marzeń o wysokich lotach
Po październikowej odwilży 1956 i zmianach, jakie nastąpiły w kierownictwie polskiego lotnictwa wojskowego i cywilnego, w atmosferze wielkiego entuzjazmu i marzeń o wysokich lotach polskich skrzydeł – w latach 1960. nastąpił znaczący rozwój naszego lotnictwa, szczególnie zaś lotnictwa sportowego. Wszystkie te przemiany miały odzwierciedlenie w artykułach, które ukazywały się w SP.

Utajniony pierwszy lot Iskry
Dla młodych konstruktorów oblot pierwszego samolotu, przy którym pracowali, jest szczególnie ważny i takim dniem dla nas był 5 lutego 1960. W biurze konstrukcyjnym (OKP-1) rozeszła się wiadomość, że ma się odbyć pierwszy lot Iskry, ale po godzinach pracy.

XXV Bal Lotników i Polskiej Obronności
23 lutego nad ranem w Krakowie zakończył się XXV Bal Lotników i Polskiej Obronności. Jego częścią była aukcja charytatywna. Dzięki hojności naszych gości, łączna kwota zebrana podczas wszystkich Balów przekroczyła milion złotych!

Najmniejszy E-Jet 2 oblatany
Pierwszy przedseryjny Embraer 175-E2 – najmniejszy brazylijski samolot komunikacji regionalnej rodziny E-Jet 2 – został oblatany 12 grudnia 2019 r., o 11:07 czasu lokalnego, z lotniska położonego obok zakładów w São José dos Campos. Lądowanie nastąpiło w tym samym miejscu po 2 h 18 min.

Najnowsza wersja Pampy
Najnowsza wersja samolotu szkolenia zaawansowanego/uderzeniowego IA-63 Pampa III pełni teraz służbę we Fuerza Aérea Argentina (FAA, wojskach lotniczych Argentyny), podczas gdy jego producent Fabrica Argentina de Aviones Brigadier San Martin (FAdeA) stara się zdobyć zamówienia eksportowe.

Nowe oblicze gliwickiego lotniska
W połowie kwietnia 2020 ma zostać oddane do użytku zmodernizowane lotnisko lokalne w Gliwicach. Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju kończy prace modernizacyjne swojej części inwestycji, która objęła budowę utwardzonej drogi startowej, drogi kołowania oraz płyty postojowej wraz z oświetleniem i odwodnieniem, drogi dojazdowej, parkingu, zaplecza technicznego, nowoczesnej stacji paliw oraz przebudowę, biegnącej obrzeżem lotniska, ścieżki rowerowej.

Namibijska terapia
Od lat sam wyznaczam sobie granicę tego co do zdobycia. Ponieważ startuję w wielu zawodach szybowcowych, a rywalizacja toczy się niemal wyłącznie o złote medale, stałem się zakładnikiem tego, jak patrzy się na moje starty. Z pewną zazdrością czytam, że inni zawodnicy zajęli bardzo dobre miejsca, a Polska zaznaczyła swoją obecność choćby na odległych pozycjach. W moim przypadku to nie działa. Jakikolwiek rezultat inny od złotego medalu jest komentowany jako kompletna klapa...

Pierwszy SU
Biuro konstrukcyjne Suchoja przez 80 lat opracowało dziesiątki udanych i bardzo udanych konstrukcji zaopatrując zarówno rodzime, jak i zagraniczne wojska lotnicze w szereg nowoczesnych samolotów wojskowych. Konstrukcje takie jak rodzina samolotów myśliwsko-bombowych Su-17/20/22, czy cała linia rozwojowa Su-27 na trwałe wpisały się na karty historii lotnictwa, stanowiąc swoisty znak firmowy przedsiębiorstwa powstałego na bazie dawnego OKB im. Pawła Osipowicza Suchoja. Jednak dzieje samolotów Su to nie tylko historia samych sukcesów. To także historia konstrukcji zapomnianych, rzuconych gdzieś na śmietnik historii. Su-1 (I-330) należy właśnie do tej kategorii.

Morskie i rzeczne skrzydła II Rzeczypospolitej
Odzyskanie przez Polskę niepodległości, a wraz z nią dostępu do Bałtyku, umożliwiło 100 lat temu utworzenie wojskowego lotnictwa morskiego.
10 lutego 1920 ex-pruska baza lotnictwa morskiego w Pucku została zajęta przez żołnierzy i marynarzy I Batalionu Morskiego pod dowództwem kpt. mar. Konstantego Jacynicza. Wiązało się to z uroczystym aktem zaślubin Polski z Bałtykiem, którego dokonał dowódca Frontu Pomorskiego gen. Józef Haller, wrzucając do morza jedną z dwóch platynowych obrączek, które wcześniej w Gdańsku wręczono mu na tę uroczystość. Zwieńczeniem aktu zaślubin było przemówienie generała i przedstawiciela naczelnika państwa – ministra Stanisława Wojciechowskiego.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony