Przejdź do treści
Regularne loty długodystansowe wykonywane bezzałogowymi statkami powietrznymi, fot. PAŻP

Ruszają pierwsze regularne loty długodystansowe wykonywane bezzałogowymi statkami powietrznymi

Szybki rozwój rynku usług realizowanych za pomocą bezzałogowych statków powietrznych (BSP) powoduje coraz większe zainteresowanie lotami transportowymi wykonywanymi na coraz większych dystansach. Po serii lotów testowych prowadzonych na jesieni 2020 pod nadzorem PAŻP, jako pierwsze tego typu regularne loty BSP zaczną być realizowane od dnia 17.02.2022 przez podmiot komercyjny wykonujący usługi transportowe na rzecz systemu opieki zdrowotnej na trasach pomiędzy Warszawą a Sochaczewem oraz Pułtuskiem.

Loty tego typu realizowane są w tzw. kategorii szczególnej zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM WYKONAWCZYM KOMISJI (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. (wersja skonsolidowana z dnia 6 czerwca 2020 r. ) w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych na podstawie specjalnego zezwolenia na operację wydanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.  Loty odbywają się w ścisłej koordynacji z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Jednym z zadań PAŻP przy tego typu przedsięwzięciach jest wypracowanie przez personel Służby Informacji Powietrznej (FIS), Służby Kontroli Lotniska Warszawa (TWR) oraz Dział Koordynacji Operacji Bezzałogowych Statków Powietrznych  specjalnie opracowanych warunków wykonywania lotów na podstawie których mogą one być realizowane. PAŻP jest również odpowiedzialny za  publikację informacji o lotach w systemach teleinformatycznych. Agencja zawsze jest gotowa wspierać inicjatywy dotyczące innowacji i rozwoju przy jednoczesnym dbaniu o bezpieczeństwo ruchu lotniczego. Jedna z tego typu inicjatyw  właśnie  właśnie wchodzi w fazę realizacji.

Loty odbywają się przy wykorzystaniu samolotu pionowego startu na wysokości 100 m AGL oraz z prędkością 72 km/h (air speed).  Operator systemu BSP ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo operacji oraz za ustąpienie pierwszeństwa innym użytkownikom przestrzeni. Samolot wyposażony jest w ADSB in/out oraz system kamer umożliwiający obserwację trasy lotu. W celu zabezpieczenia trasy lotów PAŻP opublikuje ostrzeżenia nawigacyjne oraz tzw. strefy geograficzne (więcej https://www.pansa.pl/strefy-geograficzne/ )na podstawie Wytycznych nr 24  Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 grudnia 2020 r w sprawie wyznaczania stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych. Warto zaznaczyć, że strefy te od 01.01.2021 określają zasady wykonywania lotów wyłącznie dla użytkowników dronów. W związku z postępującą integracją lotnictwa bezzałogowego z załogowym oraz zmianą przepisów wykonywania lotów BSP loty tego typu nie muszą odbywać się w wysegregowanej strefie typu TRA / TSA co generowałoby ograniczenia dla lotnictwa General Aviation.

Zwracamy się z prośbą do użytkowników naszego nieba o zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie tras lotów BSP. Pomimo, że trasy zostały poprowadzone z pominięciem lądowisk oraz regonów lotów paralotni / motolotni to warto mieć na uwadze ich przebieg planując swoje loty. Częstotliwość lotów wykonywanych po trasach jest znacząca i wynosi od 6 do 7 lotów w tą i z powrotem w ciągu dnia.

Każda z tras przelotu BSP ma długość ok 60km natomiast granice pionowe stref geograficznych będą się zawierały w zakresie od 60m AGL do 120m AGL. Zadeklarowana wysokość lotu BSP będzie wynosić 100m AGL.


Loty a tym samym aktywność stref geograficznych DRA-R rozpoczyną się 17 lutego. Informacja o w/w lotach zostanie opublikowana jako ostrzeżenie nawigacyjne depeszą NOTAM , natomiast strefy geograficzne DRA-R zostaną opublikowane w systemie PansaUTM i zobrazowane w aplikacji mobilnej DronRadar . Dodatkowo w/w strefy geograficzne będą również zobrazowane na stronie airspace.pansa.pl  w zakładce BVLOS.

Współrzędne geograficzne oraz zobrazowanie tras:

 Trasa Warszawa – Szpital Sochaczew


                                                                  Odcinek w CTR Warszawa

Lądowisko BSP Stępińska
52°12'18"N 21°02'16"E
52°12'05"N 21°00'48"E
52°14'42"N 20°56'06"E
52°12'27"N 20°41'59"E– opuszczenie CTR


Przestrzeń niekontrolowana
52°13'20"N 20°33'14"E
52°11'21"N 20°32'22"E
52°13'08"N 20°15'15"E
52°14'17"N 20°13'43"E

Szpital Sochaczew


                                                          Trasa Warszawa – Szpital Pułtusk  


                                                                 Odcinek w CTR Warszawa

Lądowisko BSP Stępińska
52°12'20"N 021°02'25"E
52°12'33"N 021°03'12"E
52°12'57"N 021°03'43"E – opuszczenie CTR


Przestrzeń niekontrolowana
52°13'05"N 021°03'52"E
52°24'11"N 021°09'12"E
52°32'11"N 021°07'35"E
52°35'06"N 021°09'30"E
52°41'10"N 021°09'19"E
52°41'38"N 021°07'07"E

Szpital BSP Pułtusk


Notamy:

D0626/22 NOTAMN
Q) EPWW/QWULW/IV/BO /W /000/008/5226N02108E016
A) EPWW B) 2203270500 C) 2204301700
D) 0500-1700
E) NAVIGATION WARNING.
INTENSIFIED TRANSPORT FLT OF UNMANNED AERIAL VEHICLES (UAV) BEYOND
VISUAL LINE OF SIGHT (BVLOS) ACT ON ROUTE CTR WARSZAWA-PULTUSK.( TWR
EPWA, FIS WARSZAWA, FIS OLSZTYN.)
LATERAL LIMITS (WGS-84):
1.521221N 0210218E
2.521235N 0210308E
3.521306N 0210347E
4.522410N 0210904E
5.523208N 0210726E
6.523503N 0210919E
7.524106N 0210911E
8.524127N 0210744E
9.524124N 0210831E
10.524114N 0210926E
11.523505N 0210938E
12.523208N 0210743E
13.522410N 0210918E
14.521303N 0210357E
15.521230N 0210316E
16.521215N 0210221E
1. 521221N 0210218E
VERTICAL LIMITS: GND-800FT AMSL
CONTACT:+48 530 156 209, +48 535 915 739
F) GND G) 800FT AMSL
CREATED: 15 Feb 2022 10:35:00
SOURCE: EUECYIYN

D0625/22 NOTAMN
Q) EPWW/QWULW/IV/BO /W /000/008/5226N02108E016
A) EPWW B) 2202170600 C) 2203261800
D) 0600-1800
E) NAVIGATION WARNING.
INTENSIFIED TRANSPORT FLT OF UNMANNED AERIAL VEHICLES (UAV) BEYOND
VISUAL LINE OF SIGHT (BVLOS) ACT ON ROUTE CTR WARSZAWA-PULTUSK.( TWR
EPWA, FIS WARSZAWA, FIS OLSZTYN.)
LATERAL LIMITS (WGS-84):
1.521221N 0210218E
2.521235N 0210308E
3.521306N 0210347E
4.522410N 0210904E
5.523208N 0210726E
6.523503N 0210919E
7.524106N 0210911E
8.524127N 0210744E
9.524124N 0210831E
10.524114N 0210926E
11.523505N 0210938E
12.523208N 0210743E
13.522410N 0210918E
14.521303N 0210357E
15.521230N 0210316E
16.521215N 0210221E
1. 521221N 0210218E
VERTICAL LIMITS: GND-800FT AMSL
CONTACT:+48 530 156 209, +48 535 915 739
F) GND G) 800FT AMSL
CREATED: 15 Feb 2022 10:34:00
SOURCE: EUECYIYN


Informacje mają charakter TYLKO ORIENTACYJNY dlapilota.pl nie bierze ŻADNEJ odpowiedzialności za ewentualne błędy w niniejszej interpretacji. Informacje operacyjne należy sprawdzić we WSZYSTKICH OFICJALNYCH publikacjach!

FacebookTwitterWykop

Nasze strony