Przejdź do treści

Rozmowa z Marią Danielak o tym jak FIS dba o bezpieczeństwo lotów – 8. odcinek wideopodcastu "Wysokie Loty"

1 września obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień FIS – Służb Informacji Powietrznej! Z tej okazji w kolejnym odcinku podcastu "Wysokie Loty" gościem Marcina Hadaja była Maria Danielak – informatorka FIS, która przybliżyła nam, jak wygląda jej praca i jakie wyzwania stają przed zespołem każdego dnia.

Marcin Hadaj, pełnomocnik prezesa PAŻP ds. komunikacji oraz rzecznik prasowy, zaprosił Marię do rozmowy, aby dowiedzieć się więcej o codziennej pracy informatorów FIS i ich wpływie na bezpieczeństwo lotów.

FIS, czyli Służba Informacji Powietrznej, działa w przestrzeni lotniczej klasy G, która obejmuje niekontrolowaną przestrzeń od ziemi do około trzech kilometrów nad poziomem morza. W tej przestrzeni piloci mają większą swobodę niż w przestrzeni kontrolowanej przez kontrolerów ruchu lotniczego, jednak bezpieczeństwo jest wciąż priorytetem. Informatorzy FIS dostarczają pilotom niezbędnych informacji, takich jak warunki meteorologiczne, aktywne strefy wojskowe i inne ważne elementy wpływające na lot.

Maria Danielak opowiadała o specyfice pracy informatora FIS, która wymaga pełnej gotowości przez 12-godzinne dyżury. W przeciwieństwie do kontrolerów ruchu lotniczego, którzy pracują w krótszych blokach czasowych, informatorzy FIS muszą być gotowi do działania przez dłuższy czas, aby zapewnić wsparcie w dynamicznie zmieniających się warunkach lotniczych. Ich zadaniem jest wspieranie pilotów w przestrzeni niekontrolowanej, gdzie zmiany mogą być nieprzewidywalne.

Jednym z kluczowych aspektów pracy informatorów FIS jest komunikacja z pilotami, która rozpoczyna się po starcie, gdy samoloty osiągną odpowiednią wysokość. Informatorzy zapisują plany lotu i na bieżąco dostarczają kluczowych informacji, co jest szczególnie istotne w sytuacjach nagłych zmian, takich jak zamknięcia lotnisk czy gwałtowne pogorszenie warunków atmosferycznych. Maria podkreśliła, że choć piloci są odpowiedzialni za swoje loty, często polegają na wskazówkach informatorów FIS, co zwiększa bezpieczeństwo operacji.

Uzyskanie kwalifikacji informatora FIS jest procesem równie wymagającym jak szkolenie kontrolera ruchu lotniczego. Kandydaci muszą przejść przez wieloetapową rekrutację, szkolenia teoretyczne, praktyczne oraz egzaminy. Maria Danielak podkreśliła, jak intensywne jest szkolenie, które obejmuje naukę o statkach powietrznych, frazeologii lotniczej, przepisach, a także meteorologii. Trening na symulatorach przygotowuje kandydatów do realnych sytuacji, z którymi będą musieli sobie radzić na co dzień.

W rozmowie poruszono także temat wzrastającej liczby operacji lotniczych w przestrzeni niekontrolowanej. W 2020 roku, mimo pandemii, liczba operacji małych samolotów była rekordowa.  

Rozmowa z Marią Danielak pokazała, jak kluczowa jest praca informatorów FIS dla bezpieczeństwa lotów w przestrzeni niekontrolowanej. Ich zaangażowanie i profesjonalizm zapewniają płynność operacji, a piloci mogą liczyć na niezbędne wsparcie i informacje, które umożliwiają bezpieczne dotarcie do celu.

Jak FIS wspiera pilotów, dostarczając kluczowych informacji w przestrzeni niekontrolowanej, dbając o bezpieczeństwo na każdym etapie lotu ? To wszystko w nowym odcinku! Obejrzyj już teraz i poznaj kulisy tej fascynującej pracy.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony