Przed nami letni sezon lotniczy. Podróżujący samolotem muszą znać swoje prawa
Co przyniesie tegoroczny sezon letnich podróży lotniczych i jakie przysługują nam prawa, gdy nasz lot się opóźni lub zostanie odwołany? Pasażerowie nie znają swoich praw – i dotyczy to nie tylko Polski. 85 proc. pasażerów lotniczych nie wie o swoich prawach, więc ich nie egzekwuje.
W ciągu dwóch letnich miesięcy ubiegłego roku 30 proc. rejsów z polskich lotnisk zostało zakłóconych, a tylko w lipcu i sierpniu odwołano ponad 240 lotów.
Wiadomo, jak podróżowało się rok temu. Jak wynika z letnich statystyk za 2022, do samolotów startujących w lipcu i sierpniu z polskich lotnisk wsiadło ponad 2,5 miliona osób. 70 proc. rejsów zrealizowanych było na czas, co oznacza, że ponad 1,7 miliona pasażerów podróżowało zgodnie z planem. Statystyki pokazują jednak, że 30 proc. rejsów z polskich lotnisk zostało zakłóconych, z czego 2 proc. lotów odbyło się z ponad trzygodzinnym opóźnieniem. Co więcej, w dwa wakacyjne miesiące odwołano 242 loty. Wszystkie te zdarzenia pokrzyżowały plany ponad 800 tysiącom podróżnych.
– Znamy statystyki za ubiegły rok, które pokazują, że ponad 47 tysiącom podróżującym z polskich lotnisk, zgodnie z unijnymi przepisami chroniącymi prawa pasażerów lotniczych, należy się rekompensata za opóźniony lub odwołany lot – podsumowuje Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp. – Jeżeli w ciągu ostatnich trzech lat nasz lot był opóźniony lub odwołany bądź też odmówiono nam wejścia na pokład, mamy prawo do odszkodowania w wysokości nawet do 600 euro. Niestety badania, które przeprowadzaliśmy na rynkach, na których działamy, a więc także w Polsce pokazują, że pasażerowie lotniczy nie wiedzą o swoich prawach, więc ich nie egzekwują. Dotyczy to ponad 85 proc. podróżujących. I mimo, że odsetek pasażerów lotniczych nieznających swoich praw jest mniejszy niż w 2013 roku, kiedy zaczynaliśmy, i tak nadal jest duży. W Europie chodzi o ponad połowę osób uprawnionych do odszkodowań – wyjaśnia Tomasz Pawliszyn.
Jeśli spóźnimy się na połączenie z powodu opóźnionego lotu, obowiązkiem linii lotniczej jest znalezienie zastępczego lotu do miejsca docelowego. Ponadto, pasażerowie mają prawo do odszkodowania za opóźniony lot na mocy europejskiego prawa. Jeśli czas przybycia do miejsca docelowego przekracza czas określony na zakupionym przez nas bilecie o ponad trzy godziny, możemy ubiegać się o kwotę odszkodowania do 600 euro.
Komentarze