Przejdź do treści
Aeroklub Mielecki - siedziba (fot. Aeroklub Mielecki)
Źródło artykułu

Prezes Zarządu Aeroklubu Mieleckiego o wypowiedzeniu umowy najmu przez Agencję MARR

Jak poinformował 22 kwietnia br. portal Korso.pl, Klub radnych miejskich "Nasz Mielec" podał do wiadomości publicznej zamiar wypowiedzenia umowy najmu pomieszczeń na lotnisku dla Aeroklubu Mieleckiego. Budynkiem administruje Agencja Rozwoju Regionalnego MARR S.A. W piśmie, które dotarło do Aeroklubu, jest informacja o tym, że organizacja ma sześć miesięcy na opuszczenie zajmowanych pomieszczeń. Więcej TUTAJ.

21 kwietnia br. portal Hej.mielec.pl poinformował, że radni miejscy z ugrupowania Nasz Mielec na specjalnie zwołanej konferencji prasowej poinformowali o swoim wniosku do prezydenta Mielca o odwołanie zarządu Agencji Rozwoju Regionalnego MARR w Mielcu. Powodem ma być wypowiedzenie przez MARR umowy najmu hangaru, który przy lotnisku użytkuje Aeroklub Mielecki. Więcej TUTAJ.

Portal Hej.mielec.pl opublikował też 25 kwietnia br. stanowisko Zarządu ARR MARR S.A. wobec informacji przedstawionych na konferencji prasowej Radnych klubu „Nasz Mielec” w sprawie rozwiązania umowy najmu z Aeroklubem. Więcej TUTAJ.

Głos w tej sprawie zabrał również Paweł Świerczyński, Prezes Zarządu Aeroklubu Mieleckiego im. Braci Działowskich. Do sprawy odniósł się na profilu facebookowym Aeroklubu Mieleckiego. Informację Prezasa AM zamieszczamy poniżej.

"Odnosząc się do artykułów w prasie i w radiu muszę wyjaśnić sytuację ze strony aeroklubu.

Jesteśmy bardzo zaskoczeni wypowiedzeniem umowy najmu Aeroklubowi Mieleckiemu przez kancelarię z Rzeszowa działającą w imieniu Agencji MARR.

Historyczną siedzibę Aeroklubu Mieleckigo, którą w czynie społecznym budowali członkowie aeroklubu w latach 70-tych XX wieku zgodziliśmy się zamienić na nową siedzibę w nowo-powstającej części Mieleckiego Parku Przemysłowego (obszar C) zlokalizowanym po północnej stronie lotniska. Miasto planowało po upływie okresu trwałości dofinansowania z PARP nowej siedziby przekazanie jej na własność Aeroklubu Mieleckiego. Fakt ten na zawsze rozwiązałby problemy z bytem i siedzibą aeroklubu. Byłby rekompensatą za starą siedzibę przy ulicy COP-u a kiedyś Kosmonautów oraz za pozbawienie aeroklubu pięknego pola wzlotów ponad 60 ha z pasem trawiastym gwarantującym miejsce dla wszystkich sekcji aeroklubu. Aktywnie uczestniczyliśmy w procesie projektowania budynku oraz jego budowy. Mogę w tym miejscu zaznaczyć, że ustalenia takie przyjęto ponad podziałami politycznymi, gdyż pomogli wszyscy by proces przeniesienia AM nie był ze szkodą dla jego funkcjonowania. Przystaliśmy na tę propozycję mimo braku zgody środowiska lotniczego na odchudzanie lotniska poprzez zabudowę jego południowej części na potrzeby parku przemysłowego.

Jakiś czas temu będąc na spotkaniu w gabinecie Zarządu Agencji MARR nie padła taka groźba – wyrzucenia AM, a jedynie sugestia o pewnych zmianach do umowy w formie aneksu, które miały mieć na celu ułatwienie funkcjonowania w obiekcie.


Wiele razy w ostatnim okresie spotykałem Prezesa i Wiceprezesa MARR na terenie obiektu (Hala C) i nie było żadnych rozmów z nikim z Zarządu AM, czy nawet sugestii że odbędzie się taki ruch ze strony MARR.

W 2022 roku Aeroklub Mielecki został pozbawiony dostępu do pasa trawiastego lotniska EPML z powodu stacjonowania wojsk USA, który to głównie służył do szkoleń szybowcowych. Fakt ten spowodował niemożność wykonywania lotów, a tym samym generował straty. Wynajmowana siedziba generowała co miesiąc koszty. Zwracaliśmy się z prośbą o pomoc do MARR, Lotniska czy Urzędu Miasta by w czasie gdy nie możemy funkcjonować na lotnisku EPML (wyłączony z użycia pas trawiasty) zwolnić AM z opłat za czynsz. Mimo zakazu lotów szybowców w 2022 roku w Mielcu wygraliśmy przetarg na szkolenie młodzieży Ogólnokształcącego Liceum Lotniczego z Dęblina i zrealizowaliśmy umowę szkoląc w Radomiu 33 osoby a jedną w Krośnie. Zarobione w ten sposób pieniądze zapłaciliśmy za media i czynsze do MARR, jednak i tak nie wystarczyło. Nigdy tj. od 2012 roku nie unikaliśmy opłat za czynsze czy też za media. Zdajemy sobie sprawę, że zaległości musimy wyrównać.

Specyfika szkoleń szybowcowych jest taka, że szkolimy w zasadzie od maja do października generując tym samym niewielkie przychody, z których powinno wystarczyć na opłacenie kadr, ubezpieczeń sprzętu, zakup materiałów eksploatacyjnych i serwis sprzętu, a w Zimie dostajemy największe faktury za ogrzewanie. Wypowiedzenie umowy tuż przed sezonem po roku bez lotów w Mielcu jest przejawem złej woli lub próbą zablokowania możliwości wyregulowania wszelkich zobowiązań z naszej strony.

Czy ktoś może mi odpowiedzieć gdzie mamy zabrać cały sprzęt i dorobek pokoleń?

Funkcjonowanie AM może być prawidłowe wyłącznie po zakończeniu tematu posiadania własnej siedziby bez ciągłych problemów związanych z bytem stowarzyszenia. Dlaczego w mieście gdzie wiele lat temu wybieraliśmy hasło „Tu rozwijają się skrzydła” ignorujemy pracę starszych pokoleń, które już siedzibę dla Aeroklubu Mieleckiego wybudowały! Ta na Kosmonautów była już budowana przy zaangażowaniu ogromnych środków czy to WSK, ludzi zaangażowanych w czyn społeczny, praktykantów itp. W 2006 roku kolejny raz rozpoczęto budowę wspólnie nowej siedziby na północnej części lotniska jak opisałem powyżej z zaangażowaniem ARP, MARR, UM i AM. A tymczasem zamiast zajmować się szkoleniem młodych kadr dla lotnictwa kolejny raz próbuje się nas zaangażować w przepychanki o siedzibę i w sumie o byt.

Komu zależy by zająć nasze lokale i hangar?

Aeroklub Mielecki im. Braci Działowskich ma w tym roku 77 lat, sukcesy tegoż stowarzyszenia są nieocenione. A setki osób wyszkolonych w naszych strukturach może dzisiaj pochwalić się bardzo dobrym zawodem czy to pilota, mechanika, kontrolera czy konstruktora lotniczego. To Aeroklub Mielecki na przestrzeni lat był organizatorem lub współorganizatorem większości dużych imprez lotniczych na mieleckim niebie. W sezonie 2023 planujemy oblot pierwszej aeroklubowej Iskry, która będzie promowała nasze miasto w kraju i poza jego granicami. Jest to już kolejny samolot mieleckiej produkcji odrestaurowany przez nas do lotu w ramach projektu „latającego muzeum mieleckich konstrukcji” W lipcu chcemy uczestniczyć w zlocie zabytkowych szybowców w Gliwicach, zabierając kilka naszych latających eksponatów szybowców np SZD-19 Zefir 2A, SZD- 21 Kobuz czy SZD-12 Mucha.

We Wrześniu 2023 planujemy uczestniczyć w zlocie zabytków z okazji 100 lecia konkursu szybowców na Litwince - Czarna Góra, by tam latać szybowcami PW-2, Gapa, Szd-12 Mucha, Axel.

Jak co roku będziemy chcieli szkolić szybowników dla OLL z Dęblina, ale kluczowym zadaniem będzie przywrócenie systematycznych szkoleń szybowcowych na mieleckim niebie dla mielczan. I na pewno nie zabraknie tutaj specjalnej oferty dla mieszkańców naszego lotniczego miasta!

Doszliśmy do sytuacji gdzie rozwój mieleckich skrzydeł w odniesieniu do Aeroklubu Mieleckiego jest zagrożony. Ani ja ani nikt z Zarządu AM nie zgadza się z takim stanem rzeczy i będziemy robić wszystko aby nadal poprzez realizowanie celów statutowych AM działać dla dobra środowiska lokalnego w lotnictwie. Dziękując radnym Naszego Mielca, którzy stanęli w obronie społecznych uzgodnień proszę także inne kluby radnych o wsparcie w ugruntowaniu ustaleń, które powinny wiązać obie strony."
 
Paweł Świerczyński 
Prezes Zarządu AM
im. Braci Działowskich

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony