Przejdź do treści
Źródło artykułu

Poznań-Ławica: Stanowisko do odladzania samolotów już niebawem

Rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica trwa nieprzerwanie od 2011 roku. Wśród ukończonych inwestycji jest m.in. rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego, oraz rozbudowa płaszczyzn lotniskowych. Budowa stanowiska do odladzania samolotów jest ostatnią z zaplanowanych inwestycji. Miesiąc temu rozstrzygnięto przetarg na wykonawcę tego zadania.

To ważne, żeby inwestycja ruszyła jeszcze w tym roku, bo do końca 2015 roku port musi rozliczyć projekt z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 29 lipca zawiadomiono o wyborze najkorzystniejszej oferty, która była jednocześnie jedyną, złożoną w przetargu. Mimo faktu, iż cena oferty przekroczyła kwotę, jaką port lotniczy zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia o ponad 1 mln zł, wybrano wykonawcę zadania. To firma Strabag, która za projekt i budowę stanowiska do odladzania samolotów Portu Lotniczego Poznań-Ławica otrzyma prawie 10,7 mln zł brutto.

Miesiąc później, czyli 29 sierpnia, ogłoszono przetarg na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu podczas realizacji powyższego zadania. Oferty można składać do 15 września. Wszystko wskazuje na to, że budowa płyty do odladzania samolotów rozpocznie się niebawem.

Terminal jednak potrzebny

Wśród zrealizowanych inwestycji jedną z najważniejszych jest rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego. Ta, oficjalnie zakończona w październiku ubiegłego roku, jeszcze do niedawna była ostro krytykowana w mediach. Nic dziwnego, lotnisko bowiem odnotowywało najwyższe spadki liczby pasażerów od wielu lat, a nowy terminal postawiono z myślą właśnie o nich. W tegorocznym sezonie letnim emocje nieco opadły, bo jak się okazuje oferta letnich lotów przyciągnęła tłumy. Dzięki nowemu terminalowi przepustowość lotniska wzrosła z 1,5 mln do blisko 3 mln podróżnych obsługiwanych w ciągu roku.

Rozbudowana droga startowa

Do połowy 2012 roku znacznie ograniczona była też przepustowość drogi startowej. To właśnie ze względu na ten fakt wybudowano drogę kołowania równoległą do pasa startowego na całej jego długości i rozbudowano płyty postojowe samolotów. Dzięki tej inwestycji dwukrotnie zwiększyła się przepustowość drogi startowej, osiągając 30 operacji na godzinę. To umożliwia krótkie kolejkowanie statków powietrznych oraz sprawne przeprowadzenie operacji startów i lądowań. Port zyskał też 6 dodatkowych miejsc do parkowania samolotów, a całkowita liczba stanowisk postojowych wzrosła z 17 do 23.

Wszystkie powyższe inwestycje realizowane były przy wsparciu funduszy unijnych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony