Port Lotniczy w Katowicach z połączeniem kolejowym?
Terminal cargo w Pyrzowicach przeżywa rozwój, jednak blokuje go brak odpowiedniego połączenia, dzięki któremu towar będzie przywożony i wywożony z portu lotniczego. Optymalnym rozwiązaniem problemu nie musi być budowa drogi. Można tu zainwestować w kolej, która może okazać się nawet lepsza od połączenia drogowego do śląskiego portu lotniczego. A gdyby tak pociągiem, a nie ciężarówką…
Trwa spór o przebieg drogi łączącej terminal cargo w Pyrzowicach z trasą ekspresową S1. Mieszkańcy gminy Mierzęcice sprzeciwiają się planowanej budowie, a władze województwa nie widzą innego możliwego rozwiązania. Tu możecie znaleźć informacje dotyczące stanowisk mieszkańców oraz władz.
Jednak czy droga to jedyne rozwiązanie? Może lekiem na całe zło i rozwiązaniem wszystkich problemów rozwijającego się terminalu cargo nie muszą być ciężarówki? Przecież do terminalu można doprowadzić linię kolejową. – Obecnie mówimy o dwóch projektach połączenia kolejowego z lotniskiem Pyrzowicach – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Samorząd Województwa Śląskiego.
Realizacja obu projektów równolegle byłaby dobra nie tylko dla terminalu cargo, ale również dla terminalu pasażerskiego. – Jedno z połączeń przebiegałoby przez Zawiercie do Tarnowskich Gór, drugie zaś – szybsze – prowadziłoby linią przebiegającą z Katowic przez Chorzów, Bytom i Piekary Śląskie. Linia Tarnowskie Góry – Zawiercie miałaby pełnić funkcje tranzytowe, bo umożliwiałaby połączenie z Warszawą, natomiast ta z Katowic pełniłaby rolę kolei aglomeracyjnej. Przejazd z Katowic na lotnisko trwałby wtedy ok. 24 minuty – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” rzecznik prasowy Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, Cezary Orzech.
Szybko do Katowic
Szybkie połączenie Katowice – Pyrzowice to inicjatywa samorządu Województwa Śląskiego. Na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w 2007 roku została opracowana „Ekspertyza – Koncepcja powiązań komunikacją kolejową Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice" w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej". Spośród siedmiu propozycji wybrano jedną z tras, którą przewidziano do dalszych opracowań: Katowice – Chorzów Batory – Bytom – Piekary – Pyrzowice. Jednak realizacja inwestycji leży od początku po stronie rządowej.
– Obecnie Zarząd Województwa uważa, że budowa linii do Pyrzowic mogłaby się znaleźć w opracowywanej przez rząd Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, czyli tzw. planie Morawieckiego – informuje rzecznik prasowy Samorządu Województwa Śląskiego Witold Trólka. Pod koniec czerwca marszałek Wojciech Saługa przesłał do wicepremiera wykaz projektów z województwa wraz z ich szczegółowym opisem.
Czytaj całość artykułu na stronie www.rynekinfrastruktury.pl
Komentarze