Przejdź do treści
Port Lotniczy Kraków-Balice - samolot na pasie startowym - widok z tyłu (fot. Biuro Prasowe UMWM)
Źródło artykułu

Port Lotniczy Kraków podsumował 2022 rok i przedstawił plany oraz wyzwania na 2023 rok

Łącznie w 2022 r. Port Lotniczy Kraków obsłużył 7 394 176 pasażerów, co stanowi 88%  ruchu pasażerskiego z roku 2019. To drugi wynik w historii krakowskiego lotniska po rekordowym 2019 roku, kiedy to witaliśmy 8 milionowego pasażera.

„Rok  2022 rozpoczęliśmy pełni nadziei, z mocnym nastawieniem na odbudowę i rozwój Kraków Airport, a zakończyliśmy symbolicznym powitaniem 7-milionowego pasażera. Nasz główny cel, czyli  odbudowa siatki połączeń, a co za tym idzie aktywizacja ruchu pasażerskiego do stanu sprzed pandemii, został osiągnięty. W ofercie krakowskiego lotniska obecnie znajduje się 121 połączeń.” – powiedział Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

„Przed nami kolejny rok wyzwań związany z sytuacją międzynarodową. To dopiero początek roku, ale już wraz z przewoźnikami pracujemy nad mapą letniej siatki połączeń #PROSTOzKRAKOWA.” – dodał Radosław Włoszek.

„Koncentrujemy się również na zadaniach inwestycyjnych ujętych w Planie Generalnym lotniska, istotnego elementu infrastrukturalnego sieci transportowej kraju, jak i regionu. Niezwykle istotna jest zatem ich realizacja w zakładanym czasie oraz współpraca krakowskiego lotniska z samorządami Krakowa i Małopolski, branżą turystyczną, co niewątpliwie wpłynie pozytywnie na wzmocnienie gospodarki tej części Polski. W czerwcu tego roku odbędzie się  także największa impreza sportowa w  Europie czyli  Igrzyska Europejskie Kraków-Małopolska 2023, do Kraków Airport przybędą sportowcy i kibice z wielu krajów. To znakomita okazja na szeroką promocję Krakowa i Małopolski jako gospodarzy tego wydarzenia, ale także Polski na arenie międzynarodowej.” – podsumował prezes Zarządu Kraków Airport.

PODSUMOWANIE 2022 ROKU

Początek 2022 roku przyniósł krakowskiemu lotnisku szereg wyzwań związanych z pandemią, a także wojną w Ukrainie. Przez pierwsze tygodnie wojny Kraków Airport obsługiwał obywateli Ukrainy, którzy uciekając przed wojną, podróżowali do innych krajów. Najważniejsza była doraźna pomoc udzielana zwłaszcza matkom z dziećmi, osobom starszym. Wymagało to od pracowników lotniska pełnego zaangażowania i współpracy ze służbami pomagającymi uchodźcom; zorganizowaliśmy specjalne dedykowane miejsca dla rodzin z dziećmi, udostępniliśmy za darmo żółte telefony, by mogli porozumieć się z rodzinami na całym świecie. Jak zawsze bardzo doceniamy ludzką solidarność współpracujących służb obsługujących pasażera a także  władz Miasta Krakowa i Małopolski, gmin: Liszki i Zabierzowa. Kraków Airport udostępnił także ukraińskim rodzinom dom w którym mieszkają do dzisiaj. Nadal komunikaty w terminalu pasażerskim emitowane są także w języku ukraińskim, a do drużyny Kraków Airport dołączyli kolejni pracownicy z Ukrainy.

Połączenia w Kraków Airport w 2022

Podobnie jak w 2021 r. pasażerowie najchętniej wybierali podróż do Wielkiej Brytanii, Włoch, czy Niemiec. Ulubione miasta pasażerów to kolejno: Londyn, Oslo, Warszawa.

W letniej siatce połączeń duża popularnością cieszył się kierunki włoskie, hiszpańskie, greckie. Ze słonecznych miast pasażerowie najchętniej wybierali Rzym, Barcelonę i Tel Awiw. Od czerwca dzięki PLL LOT można było polecieć do Nowego Yorku – Newark, popularność tego połączenia pokazała jaką wartość stanowią loty długodystansowe do Stanów Zjednoczonych.

Ciekawymi kierunkami okazał się Agadir i Amman oferowany przez linię lotniczą Ryanair, Abu Dhabi Wizz Air czy Dubaj FlyDubaj. W wakacje pasażerowie mogli skorzystać także z polskich kierunków do: Szczecina, Olsztyna-Mazury, Gdańska.

Równie atrakcyjnie prezentuje się siatka połączeń  sezonu Zima 2022/2023 z propozycją 121 połączeń #PROSTOzKRAKOWA do 84 miast w 30 krajach. Na pasażerów czekały także nowe połączenia bazowych przewoźników Kraków Airport: Ryanair uruchomił połączenia do Tuluzy we Francji, Poznania i Eljatu,
a Wizz Air do Leeds Bradford i Malagi.

Inwestycje w Kraków Airport 2022/2023

Od listopada działa nowy salon Business Lounge, który zlokalizowany jest w części zastrzeżonej lotniska, na przeciwko gate-u 2. Z przyjemnością obserwujemy jak na krakowskim lotnisku konsekwentnie odradza się ruch pasażerski, w tym biznesowy, tak ważny dla rozwoju gospodarczego Krakowa i Małopolski.  W nowym Business Lounge pasażerowie mogą znaleźć komfortowe miejsce do odpoczynku, pracy i biznesowych spotkań. Salon o powierzchni 850 m. kw., dwupoziomowy i przestronny jest dedykowany zarówno dla pasażerów podróżujących do krajów strefy Schengen, jak i NonSchengen.

Obecnie trwają również zaawansowane prace budowlane na płycie postojowej lotniska. W wyniku realizacji inwestycji zostanie oddanych 15 dodatkowych miejsc postojowych dla samolotów.

Podpisane zostały dwie umowy na realizację obiektów na terenie lotniska tj. nowego terminala cargo oraz infrastruktury towarzyszącej. Budowa nowego terminala cargo umożliwi zwiększenie obsługi cargo  i będzie pierwszym krokiem do rozpoczęcia prac nad kolejnym etapem Planu Generalnego tj. rozbudową terminala pasażerskiego i zwiększenie jego przepustowości.

W nowym obiekcie, oprócz zwykłego frachtu cargo, obsługiwane będą mogły być także przesyłki wymagające specjalnych warunków, jak np. zwierzęta, leki, materiały radioaktywne, artykuły spożywcze.

Cały czas podejmujemy także niezbędne działania, które przybliżają do uzyskania ostatecznej  decyzji środowiskowej oraz budowlanej umożliwiającej realizację najważniejszego zadania w Planie Generalnym, czyli budowy nowej drogi startowej. Od początku byliśmy świadomi, że proces przygotowań do tej inwestycji pod wieloma względami będzie trudny i czasochłonny.

We wrześniu 2022 roku, po kilkuletnich sporach sądowych ze stroną społeczną oraz po wykorzystaniu możliwych instrumentów prawnych do obrony uzyskanej decyzji, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach wydała postanowienia o zakresie raportu i nakazała jego uzupełnienie. Aktualnie prowadzone są prace nad uzupełnieniem treści raportu.

Konferencja ACI w Krakowie

Gospodarzem tegorocznej edycji jednego z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu branży lotniczej, zarówno dla pracowników, jak i podróżujących – ACI Customer Experience Global Summit, był Kraków Airport. Wyjątkowe spotkanie organizowane przez Międzynarodową Radę Portów Lotniczych (Airports Council International) umożliwił otwarty dialog na aktualnie najważniejsze kwestie związane z transportem lotniczym oraz bezpieczeństwem. Wrześniowa konferencja to spotkanie ponad 400 gości z całego świata związanych z lotnictwem, ekspertów w dziedzinach bezpieczeństwa, obsługi klienta, komunikacji, innowacji, zarządzania, a także dyrektorami lotnisk i przedstawicielami branży lotniczej. ACI Customer Experience Global Summit była okazją do promocji Krakowa i regionu Małopolski na arenie międzynarodowej. Przede wszystkim jednak, była  to promocja Polski – silnej marki, która łączy w sobie potencjał biznesowy i turystyczny.

Osiągnięcia i nagrody

W roku 2022 Kraków Airport uzyskało 2 poziom akredytacji ACI Airport Customer Experience przyznawanej przez ACI World. Akredytacja przyznawana jest  portom lotniczym, które w swojej działalności dążą do podnoszenia standardów obsługi podróżujących, dla których najważniejsze jest bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Wyróżnienie to pozwala na obiektywne potwierdzenie wysokiej jakości świadczonych przez Kraków Airport usług i jest sygnałem dla podróżnych, że priorytetowo traktujemy pasażera i jego potrzeby.

Kraków Airport otrzymał także przedłużenie ACI Airport Health Accreditation przyznawany przez Airports Council International (ACI) (Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych).Program  ten obejmuje zagadnienia dotyczące  nowych zasad postępowania w związku z pandemią COVID-19 opracowanych przez  międzynarodowe organizacje lotnicze, jak ICAO, EASA oraz ACI. Akredytacja dotyczy  przede wszystkim  przyjętej technologii sprzątania oraz zakresu prowadzonej dezynfekcji, stosowania zasad dystansu społecznego, zabezpieczenia personelu lotniska, sposobu informowania o zasadach sanitarnych oraz innych udogodnień dla pasażerów (np. ogólnodostępne na terminalu środki dezynfekujące).

Komfort obsługi pasażera

Jedyny Nails Bar na lotnisku w Polsce oferuje pasażerom wylatującym z Krakowa ekspresowe usługi manicure; czas wykonywania usługi to 10 - 25 minut. W terminalu znajdują się także  fotele masujących. Koszt to 10 zł lub 2 euro za każde 5 min. Istnieje możliwość płatności kartą zbliżeniowo oraz monetami. Dostępnych jest również 8 urządzeń do ładowania urządzeń mobilnych, które są dostępne dla pasażerów za darmo w części ogólnodostępnej i zastrzeżonej.

Innowacyjne rozwiązania to przyszłość naszego lotniska, gdyż dbamy nie tylko o bezpieczeństwo ale także o komfort naszego pasażera. Bella to inteligentny robot dostawczy w kształcie kota, który nie tylko przynosi jedzenie pasażerom ale oferuje niespotykane wcześniej zdolności interakcji na linii człowiek – robot. Nie chcemy powiedzieć, że zastępuje pracę człowieka, ale na pewno ją usprawnia budząc jednocześnie uśmiech zwłaszcza u najmłodszych. 

WYZWANIA I PLANY 2023

Nowe połączenia w Kraków Airport

Od sezonu letniego 2023 roku Wizz Air uruchomi nowe połączenie #PROSTOzKRAKOWA do Lyonu, w nadchodzącym sezonie letnim będziemy mogli również korzystać z połączenia do Malagii. Ryanair - nasz kolejny  bazowy przewoźnik – proponuje połączenia do Belfastu, Memmingen, Lourdes, Perugi, Warny, kolejnych oczekiwanych przez pasażerów miast Europy. W sezonie letnim Air Serbia zacznie operować #PROSTOzKRAKOWA na trasie do Belgradu. Bezpośrednie rejsy będą realizowane cztery razy w tygodniu.

Cały czas trwają rozmowy handlowe z obecnie już funkcjonującymi na krakowskim lotnisku oraz  kolejnymi przewoźnikami, mamy zatem nadzieję, że będziemy mogli przekazać naszym pasażerom kolejne dobre wieści.

Prognoza ruchu pasażerskiego 2023

Analiza danych uwzględniająca przesłanki, w tym sytuację geopolityczną, ekonomiczną, aspekty środowiskowe, a co za tym idzie  stabilność oferty, przewiduje iż ruch pasażerski w Kraków Airport na koniec 2023 roku może osiągnąć poziom 7,3 mln pasażerów. Wierzymy, że liczby te mogą wzrosnąć przy korzystnych czynnikach wpływających na poziom ruchu pasażerskiego na całym świecie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony