Porozumienie CPK i PERN. Cel: budowa infrastruktury paliwowej Portu Solidarność
Centralny Port Komunikacyjny zawarł porozumienie z PERN w zakresie zaplanowania, wykonania i eksploatacji bazy paliw lotniczych, która będzie obsługiwać Port Solidarność. W grę wchodzi także budowa odpowiedniej infrastruktury rurociągowej.
Spółka CPK systematycznie poszerza grono partnerów, z którymi realizuje Centralny Port Komunikacyjny. W poniedziałek PERN i CPK podpisały porozumienie dotyczące bazy paliw dla Lotniska Solidarność. Planowana baza ma zasilać nowy hub w paliwo lotnicze i znajdować się na jego terenie. Planowane jest także wybudowanie rurociągu dostarczającego paliwo do bazy, jednak na pierwszym etapie paliwo miałoby trafiać do CPK drogą kolejową.
– To kolejny przykład, gdy współpraca spółek Skarbu Państwa służy zarówno interesowi publicznemu, jak również ich interesom ekonomicznym. Uzyskujemy solidnego zaufanego partnera w dalszych pracach, PERN natomiast – możliwość poszerzenia portfela swoich projektów o kolejną strategiczną inwestycję – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Zawarte porozumienie nie wyczerpuje możliwości współpracy między spółkami. Z dokumentu wynika, że w zakres współpracy mogą wchodzić również analizy i dalsze prace dotyczące szeroko pojętej infrastruktury związanej z zaopatrzeniem lotniska w paliwa lotnicze.
– Jednym ze scenariuszy, jaki bierzemy pod uwagę, jest możliwość zasilania CPK w przyszłości rurociągiem dalekosiężnym i w tym celu rozważymy studium wykonalności takiej infrastruktury i uwzględnimy alternatywną drogę dostaw przy projektowaniu bazy paliw – podkreślił Rafał Miland, wiceprezes PERN.
PERN w ciągu ostatnich sześciu latach potwierdził swoje kompetencje w zakresie rozbudowy infrastruktury naftowej realizując projekt Megainwestycji. Do eksploatacji trafiło już 13 zbiorników na ropę naftową u wybrzeży Bałtyku i 13 zbiorników na paliwa w bazach w całym kraju. W lipcu tego roku oddanych zostanie kolejnych 7 zbiorników. Dzięki temu Polska jest dziś niezależna energetycznie w zakresie ropy naftowej i paliw, posiadając możliwość skutecznej dywersyfikacji dostaw surowca i produktów naftowych.
Współpraca Centralnego Portu Komunikacyjnego z podmiotami zewnętrznymi nabiera tempa. W ciągu ostatnich kilku miesięcy spółka nawiązała relacje z m.in. uczelniami wyższymi i jednostkami naukowymi, które będą wsparciem we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań w przestrzeni Portu Solidarność i linii kolejowych.
Komentarze