Plan Generalny lotniska CPK do 2060 r. zatwierdzony. Tak dla etapowania budowy
Plan Generalny, jeden z kluczowych dokumentów koniecznych do założenia lotniska i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, został zaakceptowany przez Ministra Infrastruktury. Dokument określa plan rozwoju nowego portu lotniczego do końca 2060 r.
Zatwierdzony Plan Generalny jest warunkiem wystąpienia o tzw. promesę zezwolenia na założenie lotniska, o którą spółka CPK zwróci się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) w ciągu najbliższych dni. Promesa będzie potem jednym z załączników do wniosku o decyzję lokalizacyjną, który następuje po otrzymaniu wyczekiwanej już decyzji środowiskowej, a poprzedza wniosek o pozwolenie na budowę.
Przed skierowaniem wniosku o zatwierdzenie Planu Generalnego CPK na lata 2022-2060 do Ministra Infrastruktury został on skonsultowany z władzami 13 gmin z otoczenia inwestycji, pozytywnie zaopiniowany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz uzgodniony z ministrami: obrony narodowej (MON) oraz funduszy i polityki regionalnej (MFiPR).
– Zatwierdzony Plan Generalny jest potwierdzeniem fundamentalnych założeń projektu CPK. To bardzo dobra wiadomość w kontekście zaawansowanego już procesu wyboru partnera finansowego, który obejmie mniejszościowy pakiet udziałów w spółce będącej operatorem lotniska – mówi pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Zatwierdzony Plan Generalny Lotniska CPK na lata 2022-2060 jest zgodny z polityką transportową Polski. Koncepcja zawarta w Planie jest też spójna ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.) i Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.
– Zatwierdzenie Planu Generalnego zakończyło etap planowania CPK. Spełniliśmy rygorystyczne standardy wymagane przy budowie nowego lotniska. Dziękuję mojemu zespołowi, bez którego wytężonej pracy osiągniecie tego ważnego kamienia milowego nie byłoby możliwe – mówi prezes CPK Mikołaj Wild.
Plan Generalny lotniska obejmuje obszar 13 gmin z otoczenia inwestycji. W województwie mazowieckim są to: Baranów, Jaktorów, Grodzisk Mazowiecki i Milanówek (powiat grodziski), Brwinów (pow. pruszkowski); Nowa Sucha, Sochaczew i Teresin (pow. sochaczewski); Błonie (pow. warszawski zachodni); Wiskitki i Żyrardów (pow. żyrardowski). Natomiast w woj. łódzkim jest to gmina Bolimów (pow. skierniewicki).
Dokument określa kolejne etapy rozwoju lotniska do końca 2060 r., czyli w horyzoncie czasowym prognoz lotniczych dla Polski z Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).
Faza pierwsza Planu Generalnego obejmuje okres od 2028 r. – to zakładany rok uruchomienia lotniska. Plan zakłada, że lotnisko będzie miało wtedy dwie równoległe drogi startowe, infrastrukturę na ok. 330 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie i terminal dostosowany do przepustowości 40 mln pasażerów w ciągu roku.
W pierwszym etapie lotnisko ma zajmować ok. 2150 hektarów, dla którego to obszaru spółka intensywnie wykupuje grunty. Do Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) zgłoszonych jest już 80 proc. nieruchomości zabudowanych. Podpisane akty notarialne obejmują obszar prawie 450 ha, na akty notarialne oczekuje ok. 100 ha, a ok. 1100 ha jest na etapie zaawansowanych negocjacji.
Dalszy rozwój infrastruktury jest rozpisany na fazy i etapy, a uzależniony od prognoz. Faza druga obejmuje okres do 2060 r. W tym czasie port lotniczy może już posiadać trzy równoległe drogi startowe, infrastrukturę na ok. 450 tys. operacji lotniczych rocznie i terminal dostosowany do przepustowości ok. 65 mln pasażerów w ciągu roku. W tym okresie powierzchnia lotniska może wynosić do 3900 hektarów.
Faza druga stanowi długoterminowy plan rozbudowy CPK, który został wyznaczony w celu zaplanowania przyszłych obszarów dla rozwoju lotniska. Cały teren objęty Planem Generalnym, zgodnie z ustawą Prawo lotnicze, zostanie uwzględniony w dokumentach planistycznych na poziomie: województwa, powiatu i gminy.
Ograniczenia zabudowy obowiązują od dnia zatwierdzenia Planu Generalnego do 2060 r. i powinny być uwzględnione w zagospodarowaniu przestrzennym otoczenia lotniska. Chodzi o to, żeby nowo powstające obiekty nie stały się w przyszłości przeszkodami zagrażającymi bezpieczeństwu operacji lotniczych, ani nie zakłócały pracy lotniskowych urządzeń naziemnych.
Na terenie projektowanego lotniska, oprócz postępujących wykupów nieruchomości w ramach PDN, trwają też finansowane przez spółkę CPK przeprowadzki i prace rozbiórkowe. Zakres prac zwiększy się po otrzymaniu przez CPK decyzji środowiskowej. Ten wniosek jest obecnie rozpatrywany przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie.
Jednocześnie trwają zaawansowane prace projektowe, które prowadzi dla CPK m.in. brytyjskie konsorcjum projektowe Foster+Partners (jako master architekt) i libańska firma projektowa Dar Al-Handasah (jako projektant inżynierii lądowej). W ramach umowy ramowej na projektowanie obiektów towarzyszących, która została podpisana z 13 firmami – w tym z wieloma polskimi – trwa przetarg na projektowanie wieży kontroli ruchu lotniczego.
Komentarze