Przejdź do treści
Źródło artykułu

PGL dołącza do SBTi i wspiera globalną inicjatywę na rzecz ochrony klimatu

Polska Grupa Lotnicza dołącza do międzynarodowej inicjatywy Science Based Targets initiative. SBTi zrzesza ponad 9000 firm z całego świata, zobowiązujących się do redukcji emisji gazów cieplarnianych, zgodnie z celami Porozumienia Paryskiego. PGL jest trzecim polskim podmiotem z sektora transportu lotniczego i logistyki, którego cel został zatwierdzony przez SBTi.

SBTi zatwierdziło cel Polskiej Grupy Lotniczej związany z dekarbonizacją. Oznacza to, że cel redukcji emisji, który przyjęły spółki z Grupy PGL, jest zgodny z metodyką naukową,  a jego realizacja przyczyni się do osiągnięcia założeń Porozumienia Paryskiego – ograniczenia wzrostu średniej temperatury na Ziemi do poziomu nieprzekraczającego 1,5 stopnia powyżej poziomów sprzed epoki przemysłowej.

Strategia dekarbonizacji PGL

Strategia dekarbonizacji grupy PGL zakłada redukcję gazów cieplarnianych w trzech obszarach emisji zgodnych z globalnym standardem wyznaczonym w dokumencie Greenhouse Gas Protocol. Zakres 1 obejmuje emisje bezpośrednie, pochodzące m.in. ze spalania paliw i zużycia czynników chłodniczych, Zakres 2 dotyczy pośrednich emisji, wynikających ze zużycia energii i ciepła sieciowego, a Zakres 3 obejmuje emisje, które występują w całym łańcuchu dostaw, w tym związane z zakupionymi towarami i usługami.

W odniesieniu do prowadzonej przez PLL LOT działalności związanej z przewozami lotniczymi grupa zobowiązała się do redukcji emisji WTW (Well-to-Wake) gazów cieplarnianych związanych z wykorzystaniem paliwa lotniczego o 45% na tonokilometr  (RTK) do 2030 roku, w porównaniu z rokiem 2019 (Zakres 1 i kategoria 3 zakresu 3). Wskazany cel został jednocześnie celem Grupy PGL, zweryfikowanym przez SBTi.  Redukcja emisji Well-to-Wake polega nie tylko na obniżaniu emisji ze spalania paliw lotniczych, ale również na redukcji emisji w całym cyklu życia paliwa, od wydobycia surowców po ich wykorzystanie.

Dodatkowo strategia dekarbonizacji dla spółek PGL, LS Airport Services, LOTAMS, LS Technics i Polskiej Akademii Lotniczej zakłada łączną redukcję emisji CO₂e w Zakresie 1 i 2 o 42% do 2030 roku w porównaniu z rokiem 2022.

W Polskiej Grupie Lotniczej rozumiemy, jak ważny jest zrównoważony rozwój. Dlatego dążymy do redukcji gazów cieplarnianych pochodzących z naszej działalności. Strategia dekarbonizacji spółek PGL zakłada redukcję emisji CO₂e w Zakresie 1 i 2 o 42% do 2030 roku w porównaniu z 2022 rokiem, a w przypadku PLL LOT redukcję emisji WTW (Well-to-Wake) gazów cieplarnianych związanych z wykorzystaniem paliwa lotniczego o 45% na tonokilometr (RTK) do 2030 roku, w porównaniu z rokiem 2019 – mówi Bartosz Piechota, Wiceprezes Zarządu Polskiej Grupy Lotniczej.

W naszych wyliczeniach emisji gazów cieplarnianych uwzględniliśmy bezpośrednie emisje z paliw i czynników chłodniczych, pośrednie emisje z energii elektrycznej i ciepła sieciowego oraz pośrednie emisje związane z całym łańcuchem dostaw, m.in. z zakupami i usługami. Zatwierdzenie krótkoterminowego celu dekarbonizacji Polskiej Grupy Lotniczej przez SBTi to dla nas dodatkowy dowód, że kierunek, który przyjęliśmy, jest właściwy – dodaje Bartosz Piechota.

Wszystkie podjęte kroki są wpisane w plany rozwoju Grupy i poszczególnych spółek, w tym w strategię PLL LOT przedstawioną w październiku 2023 r.

Science Based Targets initiative jest globalną inicjatywą organizacji międzynarodowych, działającą na rzecz ochrony środowiska. Wśród nich są United Nations Global Compact, World Wide Fund for Nature (WWF), CDP (Carbon Disclosure Project) – organizacja non-profit zajmująca się zbieraniem danych dotyczących wpływu działalności biznesowej na środowisko) i World Resources Institute (WRI – globalna organizacja badawcza i doradcza zajmująca się problematyką zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska oraz zmian klimatycznych).

SBTi zrzesza 9000 firm z 70 krajów (w tym 28 polskich podmiotów i 31 linii lotniczych z całego świata), które realizują strategie dekarbonizacyjne, wyznaczając cele dla redukcji emisji oparte na wiedzy naukowej. SBTi udostępnia metodykę ogólną oraz metodyki dopasowane do poszczególnych branż, w tym branży lotniczej. Zgodnie z Porozumieniem Paryskim z 2015 roku, rządy światowe zobowiązały się podjąć wysiłki ograniczające globalne ocieplenie klimatyczne do 1,5 °C powyżej poziomu sprzed epoki przemysłowej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony