Przejdź do treści
Projekt zmian PAŻP w strefie TSA 09

PAŻP: Konsultacje społeczne w sprawie zmiany granic strefy TSA 09 oraz TMA Poznań South

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska lotniczego, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej uruchomiła konsultacje społeczne w sprawie zmiany granic strefy TSA 09 oraz TMA Poznań South. Zwracamy się z uprzejmą prośbą do czytelników portalu Dlapilota.pl, o zapoznanie się z proponowanymi zmianami i wyrażenie swojej opinii w komentarzach pod artykułem.

Jednocześnie, Ośrodek Planowania Strategicznego w PAŻP pragnie podziękować użytkownikom portalu Dlapilota.pl za aktywny udział w poprzednich konsultacjach społecznych dotyczących reorganizacji CTR i TMA Łódź oraz strefy TSA 09. Przekazane uwagi, komentarze i sugestie są wykorzystane w dalszych negocjacjach ze stroną wojskową.

Użytkownicy przestrzeni powietrznej mają 30 dni na zapoznanie się z przedmiotowym projektem zmian oraz na przesłanie do PAŻP komentarzy/uwag w zakresie planowanego do wdrożenia projektu. Każdej propozycji zmian przypisany będzie okres przeznaczony na konsultacje społeczne. W przypadku znaczących propozycji zmian PAŻP może wydłużyć standardowy czas przeznaczony na zbieranie uwag do projektu.


                                                        Obecne i planowane granice strefy TSA 09A

Celem konsultacji społecznych projektu zmiany granic strefy czasowo wydzielonej TSA 09 jest reorganizacja tej strefy w celu umożliwienia realizacji szkolenia na niskich wysokościach przez lotnictwo wojskowe przy jednoczesnym zminimalizowaniu ograniczeń dla lotnictwa GA.


Zakres proponowanych zmian zakłada zmniejszenie granic poziomych obecnego segmentu A strefy TSA 09 oraz obniżenie w jego północnej części dolnej granicy z 3500ft do GND. Wykorzystanie strefy w przedziale GND-3500ft będzie możliwe jedynie w określonym przedziale czasowym.


Pełny projekt zmiany strefy TSA 09 dostępny jest tutaj

Konsultacje w powyższej kwestii prowadzone są do 30 czerwca br., a planowany termin wprowadzenia zmiany to październik 2014 r.


Celem projektu zmiany granic TMA Poznań South jest zoptymalizowanie przestrzeni poprzez:

  • umożliwienie wdrożenia nowych procedur SID/STAR RNAV-1 oraz zmodyfikowanych instrumentalnych procedur podejścia do lądowania dla lotniska Wrocław/Strachowice;
  • umożliwienie wykonywania płynniejszego podejścia przez statki powietrzne wykonujące podejścia na kierunek zapasowy RWY 11 z kierunku zachodniego i południowo-zachodniego;
  • zmniejszenie granic przestrzeni kontrolowanej w rejonach, które nie są wymagane do zabezpieczenia nowych procedur lub/i nie są wykorzystywane do wektorowania radarowego;
  • umożliwienie wykonywania lotów szybowcowych w TMA Poznań South w zależności od RWY w użyciu.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom linii lotniczych w zakresie umożliwienia wykonanie płynnego podejścia do lądowania od strony zachodniej na kierunek zapasowy RWY 11 wprowadzony zostanie nowy segment przestrzeni TMA Poznań South (6500 ft-FL095). Pozostałe zmiany, minimalnie zwiększające przestrzeń kontrolowaną mają na celu umożliwienie płynnego zniżania a/c na kierunek pomocniczy oraz równocześnie wynikają z potrzeby zabezpieczenia nowych procedur PRNAV SID/STAR.


                  Przestrzeń powietrzna w rejonie TMA Poznań South– planowane zmiany – zyski i straty

Zmniejszenie przestrzeni kontrolowanej w północnej oraz we wschodniej części TMA zwiększy dostęp do przestrzeni klasy G użytkownikom General Aviation. Wprowadzenie rejonów lotów EPLS AREA jest kolejnym planowanym do wdrożenia rozwiązaniem umożliwiającym konkretnym użytkownikom (Centralna Szkoła Szybowcowa w Lesznie, która ma podpisane porozumienie o współpracy z PAŻP ) dostęp do przestrzeni gdzie występują bardzo dobre warunki termiczne dzięki opracowaniu dynamicznie aktywowanych konfiguracji rejonów dostępnych w zależności od pasa w użyciu na lotnisku EPWR.


Uwagi i sugestie odnośnie TMA Poznań South były zbierane do 16 czerwca, dlatego też publikacja powyższych informacji ma charakter czysto informacyjny. Planowany termin wprowadzenia zmian to październik 2014 r.

Pełny projekt zmian w TMA Poznań South dostępny jest tutaj

FacebookTwitterWykop

Nasze strony