Loty PPG w kontekście łączności z FIS
Maciej Krajewski, pracujący w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, zamieścił na swoim profilu na Facebooku kilka przydatnych dla pilotów paralotni informacji z pierwszej ręki – FIS Kraków, które zamieszczamy poniżej.
W dniu 18 grudnia br. zrobiła się trochę „lotniejsza” pogoda na południu i niebo oraz częstotliwość FIS się zatłoczyła. Kilku pilotów PPG zadzwoniło zgłaszając loty i pytając o zajętość przestrzeni. Fajnie, dobrze, ale...
- Zajętość przestrzeni sprawdzicie na ASM3: 22 574 57 33-35
- Nie da się sprawdzić czy w sobotę będzie „aktywna pustynia”. Są strefy stałe i dynamiczne. Dynamiczne jak sama nazwa wskazuje… są dynamiczne. Warto zadzwonić i się upewnić.
- AUP/UUP to plan zajętości. Plan. Plany mają to do siebie, że się zmieniają.
- FIS ma w nazwie informacja, ale to nasz callsign. Nie jesteśmy biurem porad lotniczych. Chętnie pomożemy ale w dużym ruchu dzwoniąc na stanowisko operacyjne nie mam czasu na pogaduchy o wyższości PPG nad dronami itp. FIS=służba ruchu lotniczego. Mówimy co mamy do powiedzenia, ważnego operacyjnie i tyle.
- Nie, nie widzę was na radarze.
- Nie, na prawdę. Nawet z blachą.
- Nie, nie śledzę FlightRadar w pracy.
- Jak zgłaszasz lot to nie dostajesz rejonu „Pierdziszewa Gornego” na wyłączność. Nie, samoloty nie będą tego miejsca omijać. Dostaną Traffic Info, zwłaszcza LPR, który jest naszym „klientem priorytetowym”.
- Nie trzeba podawać numeru SK.
- AGL to nie AMSL. Nie da się tego przeliczyć za pomocą GPS! To inny sposób pomiaru. Warto mieć wysokościomierz barometryczny. Zsumowany błąd undulacji, metody pomiaru, urządzenia i spoofingu może sięgać 400 metrów w pionie! Znaj swoją przestrzeń!
Warto pytać, nawet sporo ale nie na numer operacyjny służb ruchu lotniczego.
Tego dnia pomogłem kilku osobom i mam nadzieję, że ich świadomość wzrosła. Więcej możemy okazać na spotkaniach. Następne na wiosnę 2025.
Do usłyszenia!
Źródło artykułu
Komentarze