Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 6/2025 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 6/2025 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W czerwcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Śmigłowce dla Sił Zbrojnych RP: nowe priorytety w planach zakupowych – Jerzy Gruszczyński
Kupująca sprzęt wojskowy dla Sił Zbrojnych RP Agencja Uzbrojenia 6 czerwca oficjalnie poinformowała (formalnie uczyniła to 23 maja), że unieważniła postępowanie na zakup 32 wielozadaniowych śmigłowców wsparcia S-70i Black Hawk z zakładów PZL Mielec, które wchodzą w skład koncernu Lockheed Martin.

DHL Trade Atlas 2025: Globalny handel będzie się dalej rozwijać pomimo zmian w polityce USA – Krzysztof Morozowski
DHL oraz New York University Stern School of Business opublikowali DHL Trade Atlas 2025, który zawiera kompleksową analizę najważniejszych trendów w handlu światowym. W obliczu napięć geopolitycznych i obaw o powszechne podwyżki ceł, raport zawiera wnioski poparte danymi, obejmujące niemal 200 państw i terytoriów.

Aerodays 2025. Zrównoważony rozwój i konkurencyjność lotnictwa w zmieniającym się świecie – Marek Niechciał
Po raz pierwszy w Polsce zorganizowano Aerodays, czyli Europejskie Dni Aeronautyki. W warszawskim trzydniowym spotkaniu (7-9 maja 2025 r.) zebrani eksperci, decydenci i naukowcy dyskutowali na temat przyszłości lotnictwa. Wydarzenie było elementem Polskiej Prezydencji w Radzie UE, a współorganizatorem Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa.

Trzy pomysły na elektryczne samoloty komunikacji regionalnej – Marek Niechciał
Podczas targów AERO 2025 w niemieckim Friedrichshafen specjalne miejsce poświęcono przyszłości lotnictwa z napędem elektrycznym. Podczas jednej z dyskusji o elektryfikacji lotnictwa wypowiedzieli się przedstawiciele trzech różnych koncepcji budowy samolotu dla komunikacji regionalnej.

Viper Shield – pancerz F-16 – Jerzy Gruszczyński
L3Harris Airborne Combat Systems zatrudnia ponad 4000 inżynierów i specjalistów opracowujących nowe rozwiązania dla sił powietrznych na całym świecie, umożliwiając skuteczniejsze i bezpieczniejsze prowadzenie operacji. Firma stale inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania lotnicze: od komputerów misji i wyświetlaczy wielofunkcyjnych, poprzez zaawansowane systemy walki radioelektrycznej, po programowalny cyfrowy "pancerz" dla F-16 - system Viper Shield. Jerzy Gruszczyński rozmawia z Jennifer Lewis, prezes Airborne Combat Systems w L3Harris Technologies.

MV-75 i śmigłowce w planach US Army – Paweł Henski
Program wdrożenia nowej platformy desantowej dalekiego zasięgu (FLRAA - Future Long-Range Assault Aircraft) stanowi obecnie największą inwestycję armii Stanów Zjednoczonych (US Army) w jej komponent lotniczy. Armia z jednej strony planuje znaczne przyspieszenie zakupu budowanych w ramach programu FLRAA zmiennowirnikowców Bell MV-75, a z drugiej - redukcję floty śmigłowców desantowych UH-60L Black Hawk oraz szturmowych AH-64D Apache Longbow. Ponadto, planuje ograniczenie programu HADES oraz rozważa zakończenie programu ITEP.

Innowacyjne rozwiązania REKORD Group w obsłudze naziemnej i infrastrukturze lotniskowej – Weronika Kwiatkowska
Sprawna obsługa naziemna to serce każdego nowoczesnego lotniska. Od jej jakości zależy przepustowość portu oraz bezpieczeństwo i satysfakcja pasażerów. REKORD Group oferuje kompleksowe rozwiązania, które sprostają nawet najbardziej wymagającym wyzwaniom.

Latamy, by ratować. 25 lat Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – Andrzej Amerski, Andrzej Wrona
15 maja miały miejsce uroczyste obchody 25-lecia utworzenia Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe). Jednak historia lotnictwa sanitarnego w Polsce rozpoczęła się znacznie wcześniej. Już bowiem w 1924 r. z inicjatywy szefa Departamentu VIII Sanitarnego Ministerstwa Spraw Wojskowych generała brygady Felicjana Sławoj-Składkowskiego powołano do życia Komitet Utworzenia Lotnictwa Sanitarnego w Polsce. Rok później, 24 października 1925 r., przetransportowano samolotem typu Hanriot H.28S rannego żołnierza z Dęblina do Warszawy. Ta data stanowi symboliczny początek lotnictwa sanitarnego w Polsce, które w okresie międzywojennym funkcjonowało w oparciu o wojsko.

100 lat dęblińskiej „Szkoły Orląt” – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
W dniach 12-14 czerwca 2025 r. Lotnicza Akademia Wojskowa w Dęblinie - legendarna "Szkoła Orląt" - świętowała jubileusz 100-lecia swojego istnienia. Wydarzenie to stanowi dobrą okazję do podsumowania dorobku uczelni, upamiętnienia jej historii oraz zaprezentowania aktualnych kierunków rozwoju szkolnictwa lotniczego w Polsce. Obchody obejmowały trzy dni uroczystości, konferencji i pokazów, w których udział wzięli przedstawiciele środowiska naukowego, wojskowego, lotniczego oraz goście z kraju i zagranicy.

Samoloty rozpoznania pogodowego Hercules WC-130 – Paweł Henski
Od lat 60. XX wieku siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF - US Air Force) wykorzystują kolejne generacje turbośmigłowych samolotów transportowych typu Lockheed C-130 Hercules, zmodyfikowanych jako platformy rozpoznania pogodowego WC-130. Obecnie posiadają dziesięć WC-130J, które znajdują się na wyposażeniu słynnego dywizjonu "Łowców Huraganów", czyli 53rd Weather Reconnaissance Squadron. Charakteryzujące się dużą wytrzymałością strukturalną oraz bardzo dobrymi osiągami Herculesy sprawdziły się podczas misji wykrywania i śledzenia huraganów. Obecnie program ich zakupu realizuje również cywilna, narodowa administracja ds. oceanów i atmosfery Stanów Zjednoczonych (NOAA - National Oceanic and Atmospheric Administration).

Bezzałogowe ambicje zachodniej Europy (2) – Adam M. Maciejewski
Szwedzka podejrzliwość odnośnie Francji, bezzałogowych systemów powietrznych i broni jądrowej mogła być uzasadniona. Francja od razu zakładała, że wyniki badań Neurona posłużą do sformułowania wymagań technicznych wobec nowego "europejskiego" bojowego bezzałogowca, który wszedłby do linii w przeciągu kolejnych 20 lat. Skala Neurona względem nowej konstrukcji wynosiłaby 1:75. Nowy aparat miałby zbiorniki paliwa w skrzydłach, pojemniejsze komory bombowe, być może też pokładowy radiolokator.

Zanim pojawił się Messerschmitt Bf 109… Niemieckie lotnictwo myśliwskie w okresie międzywojennym (2) – Marek J. Murawski
Odpowiadając na zainteresowanie dwumiejscowym samolotem myśliwskim firma Albatros Flugzeugwerke postanowiła przedstawić swój własny projekt. Konstruktorem myśliwca był Walter Blume, kawaler najwyższego odznaczenia cesarskich Niemiec, krzyża Pour le Mérite, który otrzymał jako as myśliwski z 26 zestrzeleniami na koncie. Jego własne doświadczenia wojenne nakazywały mu stworzenie samolotu myśliwskiego, który dzięki tylnemu strzelcowi dysponowałby skuteczną osłoną od strony ogona.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Krzysztof Morozowski
• Autonomiczny śmigłowiec Black Hawk do gaszenia pożarów – Jerzy Gruszczyński

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem czerwcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony