Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 6/2024 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 6/2024 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W czerwcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Task Force White Eagle II. Siły Powietrzne Włoch w Malborku – Łukasz Pacholski
22 maja w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku grupa dziennikarzy miała okazję odwiedzić włoski lotniczy kontyngent wojskowy, który wykonuje zadania operacyjne w ramach działań Sojuszniczych Sił Powietrznych NATO mających na celu wzmocnienie bezpieczeństwa państw członkowskich Sojuszu Północnoatlantyckiego na wschodniej flance NATO, zagrożonych agresywnymi działaniami polityczno-wojskowymi Federacji Rosyjskiej w regionie. Zespół zadaniowy noszący nazwę Task Force White Eagle II jest kolejnym kontyngentem Sił Powietrznych Włoch, który okresowo stacjonuje na terytorium Polski.

Pierwszy Piaggio Avanti zakończył służbę w LPR – Tomasz Ossowski
23 maja swój ostatni lot dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR) wykonał Piaggio P.180 Avanti o znakach rejestracyjnych SP-MXH. Samolot wystartował z bazy Samolotowego Zespołu Transportowego (Emergency Medical Service - EMS) na Lotnisku Chopina w Warszawie i po międzylądowaniu w Modlinie przybył na lotnisko Warszawa-Babice, gdzie w bazie Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (Helicopter Emergency Medical Service - HEMS), będzie oczekiwał na decyzję odnośnie dalszych losów.

Irańskie uderzenie na Izrael w kwietniu 2024 r. – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
W nocy z 13 na 14 kwietnia Iran dokonał bezprecedensowego ataku na Izrael. Był to odwet za działania zbrojne w strefie Gazy, gdzie izraelskie wojsko dziesiątkowało wspierany przez Iran Hamas. Zresztą nie tylko Hamas, który wykorzystywał ludność cywilną w charakterze „żywych tarcz” i ukrywał się w gęsto zaludnionych obszarach, ale Izrael nie zwracając na to uwagi, masakrował również ludność cywilną. Z kolei izraelskie zdecydowane i w większości usprawiedliwione działania były efektem zmasowanego ataku na Izrael przeprowadzonego 7 października 2023 r., który zrealizował Hamas, przy czynnym wsparciu przez Iran. Atak Hamasu był gwałtowny i silny, skończył się porwaniem ponad tysiąca zakładników, z których ponad setka nadal pozostaje uwięziona w strefie Gazy. Irański atak był niesamowity, zmasowany i śmiały, wykonany z użyciem wszelkich dostępnych środków napadu powietrznego. Został on jednak niemal w całości odparty przez Izrael oraz przez państwa sojusznicze.

„Red Air”. Coraz więcej agresorów w powietrzu – Józef M. Brzezina
Ewentualne trudne bezpośrednie starcie z bardzo niebezpiecznym przeciwnikiem powietrznym wyposażonym w podobne samoloty i uzbrojenie do tego jakim dysponują piloci amerykańskiego lotnictwa wojskowego staje się coraz bardziej realne. Wiąże się to z coraz bardziej napiętą sytuacją polityczno-wojskową w świecie, w tym szczególnie z kryzysem w relacjach amerykańsko-chińskich (rywalizacja w regionie Indo-Pacyfiku). Obecnie należy się liczyć z wieloma trudnymi do przewidzenia scenariuszami eskalacji w obszarze rywalizacji między mocarstwami, przy jednoczesnej możliwości otworzenia się innych ognisk zapalnych w świecie (Bliski Wschód, Europa). Po kilku dekadach umiarkowanej stabilizacji naszemu tradycyjnie postrzeganemu porządkowi światowemu grozi widmo konfliktu na dużą skalę.

Rosyjskie systemy BSP. Samoloty bezzałogowe o dużej długotrwałości lotu (2) – Piotr Butowski
Dwie kategorie „klasycznych” dużych bezzałogowych aparatów latających są powszechnie określane angielskimi skrótami MALE i HALE. Pierwsza kategoria to Medium Altitude Long Endurance, czyli aparaty latające przez dobę lub dłużej na średniej wysokości 6000-7000 m. Druga to aparaty HALE (High Altitude Long Endurance), latające znacznie wyżej, na wysokości kilkunastu kilometrów.

Hangary lotnicze, budowle dla nowoczesnego lotnictwa – Agnieszka Bednarz
Od momentu skonstruowania pierwszej maszyny latającej, pojawiła się potrzeba jej przechowywania, garażowania i serwisowania na ziemi. Wraz z rozwojem lotnictwa, zmieniały się wymagania dotyczące ich ochrony. W XXI wieku zmiany geopolityczne, zwłaszcza te na wschodzie Europy, wprowadziły konieczność przemyślenia dotychczasowych metod stacjonowania i ochrony statków powietrznych. Nowe wyzwania sprawiły, że wzrosło zapotrzebowanie na mobilne hangary o konstrukcji niewymagającej trwałego związania z podłożem.

Małe jest piękne. Satelity rozpoznawcze – miniaturowa rewolucja – Waldemar Zwierzchlejski
Pierwszy sztuczny satelita Ziemi Sputnik (1957 r.) miał masę 83 kg, z czego 50 kg stanowiły ogniwa srebrowo-cynkowe. Produkowana przez nie energia elektryczna wystarczała jedynie do zasilania nadajnika radiowego i wentylatora systemu chłodzenia. Pierwszy amerykański satelita Explorer-1 (1958 r.) miał masę 14 kg, z czego 40% stanowiły baterie niklowo-kadmowe, zaś na dwa nadajniki radiowe i kilka przyrządów badawczych przypadło 8,3 kilogramów. A jednak dzięki miniaturyzacji, a przede wszystkim zastosowaniu tranzystorów, satelita ten odkrył pasy promieniowania uwięzionego Ziemi, co radykalnie zmieniło rozumienie najbliższego środowiska kosmicznego. Okazało się, że to nie masa, czy wielkość stanowi o uzyskanym wyniku, a postęp techniczny. Jak daleko może on zaprowadzić?

Hercules na lotniskowcu – Paweł Henski
W listopadzie 1963 r. marynarka Stanów Zjednoczonych (US Navy) przeprowadziła serię prób obejmujących lądowania i starty samolotu Lockheed KC-130F Hercules z lotniskowca USS Forrestal (CVA-59). Pomysł wykonywania operacji lotniskowcowych przez czterosilnikowy samolot transportowy o rozpiętości skrzydła ponad 40 metrów wydawał się dość karkołomny. Jednakże próby wykazały, że Hercules nadawał się do tego typu działań i teoretycznie mógłby dostarczać zaopatrzenie na pokład lotniskowców. Pomysłu tego US Navy nigdy jednak nie wcieliła w życie.

Lotnisko Chopina. Warszawskie lotnisko świętuje 90. urodziny! – Jerzy Liwiński
Największy krajowy port lotniczy Lotnisko Chopina obchodził w kwietniu doniosły jubileusz 90-lecia istnienia. Oficjalne przekazanie do użytku dworca lotniczego Warszawa-Okęcie miało miejsce 29 kwietnia 1934 r., a w wydarzeniu uczestniczyły najwyższe władze państwowe na czele z prezydentem II RP Ignacym Mościckim, premierem Januszem Jędrzejewskim i marszałkiem Sejmu Kazimierzem Świtalskim.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Katarzyna Wągrowska, Artur Skoczylas
• W PZL-Świdnik ruszyła produkcja śmigłowców AW149 – Stanisław Kutnik
• Modernizacja lotnictwa bojowego w Rumunii – Łukasz Pacholski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem czerwcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony