Lotnictwo Aviation International 4/2023 już w sprzedaży
Lotnictwo Aviation International 4/2023 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W kwietniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:
Postępy programu budowy śmigłowców MH-139A dla USAF – Paweł Henski
We wrześniu 2018 r. USAF ogłowiły, że oferowany wspólnie przez firmy Boeing i Leonardo śmigłowiec MH-139 zwyciężył w przetargu na zakup następcy wiropłatów Bell UH-1N Huey. 11 lutego 2020 r. piloci Boeinga oraz zespołu testowego CTT rozpoczęli wspólnie wykonywać loty związane z procesem certyfikacji typu STC ( Supplemental Type Certyfication) wymaganym przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA). Składający się z kilku etapów proces STC powiązany był z cywilną certyfikacją realizowaną w Stanach Zjednoczonych dla modelu AW139. Etap STC-3 napotkał na opóźnienie wynikające z potrzeby koordynacji z procesem certyfikacyjnym realizowanym przez firmę Leonardu we Włoszech. Ostatecznie certyfikacja CTS śmigłowca MH-139A przeciągnęła się do sierpnia 2022 r.
Symulator śmigłowca Black Hawk dla Policji – Jerzy Gruszczyński
W dzisiejszych czasach lotnictwo jest jedną z najbardziej rozwiniętych i zaawansowanych technologicznie gałęzi przemysłu. Technologie lotnicze i kosmiczne znajdujące zastosowanie we współczesnych aparatach latających stawiają coraz wyższe wymagania przed personelem lotniczym obsługującym je, a szczególnie przed pilotem - operatorem statku powietrznego będącym ostatnim, najistotniejszym elementem w procesie przygotowania i realizacji operacji powietrznych. Latanie jest trudnym, złożonym zadaniem wymagającym od pilotów dużego zasobu wiedzy ogólnotechnicznej i specjalistycznej oraz szerokiego wachlarza umiejętności stosownie do rodzaju statku powietrznego i zadań na nim realizowanych. Powoduje to, że szczególną wagę przywiązuje się obecnie do rozwoju technik stosowanych w szkoleniu lotniczym i doskonaleniu zawodowym pilotów oraz narzędzi wspomagających.
Agile Combat Employment. Propozycja nowej doktryny USAF – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Niedawno zatwierdzono w Stanach Zjednoczonych dokument Air Force Doctrine Note 1021, propozycję założeń do doktryny Agile Combat Employment (ACE), czyli agresywne użycie bojowe. Technologicznie US Air Force nieco się spóźniają, ale same możliwości samolotów bojowych nie decydują o wszystkim.
Programy lotniczo-kosmiczne w budżecie Pentagonu na rok fiskalny 2024 – Paweł Henski
Plany wydatkowe departamentu obrony Stanów Zjednoczonych na rok 2024 przewidują zakup około 152 samolotów załogowych i 20 bezzałogowych oraz 120 śmigłowców. Jednocześnie, siły powietrzne (USAF) planują w 2024 r. wycofanie ze służby 224 samolotów załogowych (w tym 89 myśliwców) i 49 bezzałogowych oraz 37 śmigłowców. Wciąż największą inwestycją lotniczą jest zakup trzech wersji wielozadaniowego samolotu myśliwskiego o cechach utrudnionej wykrywalności Lockheed Martin F-35 Lightning II oraz modernizacja posiadanej floty. Zakupy w 2024 r. mają objąć łącznie 107 myśliwców, w tym 83 F-35 Lightning II oraz 24 F-15EX Eagle II. Drugi na liście wydatków jest program budowy nowych strategicznych samolotów bombowych Northrop Grumman B-21A Raider. Znaczne dofinansowanie mają otrzymać, realizowane równolegle przez USAF oraz marynarkę wojenną (US Navy), programy budowy tzw. platformy przewagi powietrznej następnej generacji (NGAD).
Japonia i Republika Korei. Kluczowi partnerzy USA na Pacyfiku – Krzysztof Kuska
Z perspektywy Stanów Zjednoczonych jakiekolwiek większe działania wojskowe na Oceanie Spokojnym nie mogą odbywać się bez ścisłej współpracy z kilkoma państwami w regionie, spośród których kluczowe są Japonia i RepublikaKorei. Oba kraje są fundamentem amerykańskiej architektury bezpieczeństwa w regionie i są ściśle związane z koncepcją obrony i odstraszania zarówno Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej, jak i Chińskiej Republiki Ludowej. Japonia i Republika Korei zapewniają nie tylko dodatkowy potencjał militarny, ale również dogodnie położone bazy, z których mogą operować siły powietrzne, morskie i lądowe, jakimi dysponują Stany Zjednoczone.
Na miarę polskich możliwości: samolot szkolno-treningowy PZL-130 Orlik (1) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
25 października 2022 r. w PZL "Warszawa-Okęcie" (Airbus Poland S.A.) miał miejsce uroczysty odbiór turbośmigłowego samolotu szkolno-treningowego PZL-130TC-II Advanced z numerem bocznym 044 przez polskie Siły Powietrzne. Była to ostania z 12 maszyn zmodernizowanych na podstawie umowy zawartej 19 grudnia 2017 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON a należącymi do Airbus Defence & Space zakładami PZL "Warszawa-Okęcie" w ramach projektu PZL-130TC-II Advanced. Dołączyły one do16 maszyn PZL-130TC-II Garmin, które podczas realizacji tej samej umowy doprowadzono do standardu TC-II Advanced. Obecnie polskie Siły Powietrzne dysponują 28 PZL-130TC-II Advanced, które będą służyć lotnictwu wojskowemu do szkolenia podstawowego pilotów odrzutowych samolotów bojowych FA-50 Fighting Eagle, F-16 Jastrząb i F-35 Lightning II.
Polskie porty lotnicze w 2022 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku polskie porty lotnicze obsłużyły 41,1 mln pasażerów i 230 ton ładunków oraz odbyło się przy tym 413 tys. operacji startów i lądowań. W odniesieniu do roku poprzedniego ruch pasażerski wzrósł o 108%, a najwyższą dynamikę odnotowały porty w: Lublinie (+205%), Rzeszowie (+186%), Krakowie, Modlinie i Łodzi. Kontrolerzy ruchu lotniczego zabezpieczyli obsługę nawigacyjną 626 tys. operacji lotniczych (+30%),w tym 244 tys. przelotów tranzytowych. Ubiegłoroczne wyniki potwierdzają, że trwa odbudowa rynku transportu lotniczego,po zapaści wywołanej Covid-19.
A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Henski, Krzysztof Kuska
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Antonow An-24: chińskie kopie i odmiany rozwojowe (2) – Michał Petrykowski
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem kwietniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl
Komentarze