Lotnictwo Aviation International 3/2024 w sprzedaży od 29 marca
Lotnictwo Aviation International 3/2024 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W marcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:
Zakończenie modernizacji tajwańskich F-16A/B do wersji F-16V – Paweł Henski
5 lutego br. centrum logistyczne AFLCM (Air Force Life Cycle Management Center) Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force) poinformowało o zakończeniu programu "Peace Phoenix Rising", którego celem była modernizacja tajwańskich wielozadaniowych samolotów myśliwskich F-16A do wersji F-16V.
Lockheed Martin X-59 QueSST. Nowa era lotnictwa pasażerskiego – Paweł Henski
12 stycznia 2024 r. amerykańska agencja kosmiczna NASA oraz "Skunk Works", czyli oddział projektów zaawansowanych koncernu Lockheed Martin, zaprezentowały ukończony prototyp samolotu eksperymentalnego X-59 QueSST. Zbudowany został jako demonstrator technologii w realizowanym przez NASA programie QueSST (Quiet SuperSonic Technology). Celem programu jest opracowanie i przetestowanie technologii zmniejszającej głośność gromu dźwiękowego podczas przekraczania bariery dźwięku przez lecący samolot. Rozwiązania aerodynamiczne testowane w programie QueSST w przyszłości będą mogły zostać wykorzystane podczas budowy naddźwiękowych samolotów pasażerskich.
Koniec programu FARA i dalsze plany US Army – Paweł Henski
8 lutego 2024 r. armia Stanów Zjednoczonych (US Army) ogłosiła zakończenie programu budowy nowego śmigłowca szturmowo-zwiadowczego – FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). W rozpoczęty w połowie 2018 r. program armia zainwestowała ok. 2,5 mld USD, planując wydać do 2029 r. kolejne pięć miliardów dolarów. Kontrowersyjna decyzja US Army powiązana jest jednakże z szerszym planem restrukturyzacji lotnictwa armijnego. Obejmuje on wcześniejsze zakończenie programu modernizacji floty wielozadaniowych śmigłowców transportowych Sikorsky UH-60L Black Hawk do wersji UH-60V, wcześniejsze wycofanie ze służby systemów bezzałogowych statków powietrznych (BSP) klasy taktycznej krótkiego zasięgu RQ-7B Shadow 200 oraz systemów BSP klasy mini RQ-11B Raven, jak również zamrożenie planu rozpoczęcia produkcji nowego silnika turbowałowego General Electric Aerospace T901 opracowanego w ramach programu ITEP.
Pierwsze bombowce Tu-160M gotowe do służby – Piotr Butowski
21 lutego 2024 r. prezydent Rosji Władimir Putin przybył do Kazania, stolicy Tatarstanu, republiki w składzie Federacji Rosyjskiej. Tam odwiedził Kazański Zakład Lotniczy, gdzie pokazano mu cztery bombowce strategiczne Tu-160M. Następnego dnia na jednym w nich Putin wykonał lot zapoznawczy.
Rosja traci kolejnego A-50 – Piotr Butowski
23 lutego 2024 r., w "dzień obrońcy ojczyzny" (kiedyś dzień Armii Radzieckiej), który jest w Rosji wielkim świętem i dniem wolnym od pracy, Federacja Rosyjska straciła niezwykle cenny samolot wczesnego ostrzegania, dowodzenia i kontroli A-50. Co więcej, to już drugi samolot tego typu stracony w wojnie przeciwko Ukrainie, po innym A-50 zestrzelonym niecałe sześć tygodni wcześniej, a to oznacza, że problem jest systemowy. A-50, opracowany przez biuro konstrukcyjne Beriewa w Taganrogu na platformie samolotu transportowego Ił-76MD, jest jedynym samolotem wczesnego ostrzegania, dowodzenia i kontroli w lotnictwie rosyjskim. Kolejny A-100, powstały na bazie samolotu transportowego nowej produkcji Ił-76MD-90A, znajduje się nadal w fazie prób.
Zmiana warty w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego – Łukasz Pacholski
12 grudnia 2023 r. w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu wylądował pierwszy samolot Lockheed Martin C-130H Hercules, który wzmocnił potencjał przewozowy polskiego wojskowego lotnictwa transportowego. Jednocześnie powyższe wydarzenie zapoczątkowało zmianę warty w segmencie średnich samolotów transportowych wykorzystywanych przez Siły Powietrzne.
Collaborative Combat Aircraft. Wybór najlepszej opcji (2) – Józef M. Brzezina
Dążenie do rozwijania w lotnictwie koncepcji „lojalnych skrzydłowych” systematycznie rozszerza się na nowe inicjatywy. Ale wciąż pozostaje bez odpowiedzi pytanie: iloma zdolnościami taki przyszły bezzałogowy bojowy statek powietrzny powinien dysponować? Dzisiejsze coraz bardziej zatłoczone i niebezpieczne środowisko operacyjne coraz bardziej komplikuje sposób wykonania zadania polegającego na wspólnym wykonaniu uderzenia na przeciwnika przez połączony zespół samolotów, złożony z kilku grup taktycznego przeznaczenia. Takie ataki grożą dużymi stratami samolotów i ludzi. Jeszcze do niedawna oczekiwano, że w przyszłości wiele samolotów załogowych zostanie całkowicie zastąpionych przez coraz bardziej zaawansowane bezzałogowe statki powietrzne stosowane w coraz większej ilości możliwych scenariuszy. Ale w ostatnich latach nastąpiło zdecydowane odejście od tej koncepcji.
Rywalizacja produkcyjna Airbusa i Boeinga w 2023 r. (2) – Jerzy Liwiński
W ub. roku Boeing wyprodukował 528 samolotów, co na rynku producentów samolotów powyżej 100 miejsc stanowi 42% udziału. Jest to o 48 szt. więcej niż przekazano liniom lotniczym rok wcześniej, o 188 więcej niż w 2021 r., ale o 278 mniej niż w najlepszym pod względem wielkości produkcji w 2018 r. (806). Osiągnięcie mniej korzystnego wyniku stało się głównie za sprawą czasowego wstrzymania montażu B787 Dreamliner i wolniejszego tempa wznawiania produkcji samolotów B737 MAX, które wcześniej były lokomotywą napędową Boeinga.
Czy grozi nam wojna jądrowa w kosmosie? – Waldemar Zwierzchlejski
14 lutego Michael R. Turner, szef komisji wywiadu w Izbie Reprezentantów Stanów Zjednoczonych poinformował, że udostępniła ona wszystkim członkom Kongresu informację o poważnym zagrożeniu dla bezpieczeństwa narodowego. Choć Turner nie sprecyzował jasno, o jakie zagrożenie chodzi, amerykańskie media wskazują, że ma ono związek z Federacją Rosyjską, a konkretnie z rzekomymi planami wystrzelenia przez nią broni nuklearnej w przestrzeń kosmiczną. Informacja ta wzbudziła – nie tylko w Stanach Zjednoczonych – wielkie zaniepokojenie. Jednocześnie Turner wezwał prezydenta Bidena, by odtajnił wszystkie informacje związane z tym zagrożeniem tak, aby Kongres, administracja i nasi sojusznicy mogli otwarcie rozmawiać o działaniach, które należy podjąć w odpowiedzi na nie.
Francusko-niemiecka jednostka samolotów Hercules – Marek Łaz
Francusko-Niemiecka Eskadra Transportu Powietrznego (Binational Air Transport Squadron - BATS) "Rhin/Rhein" realizuje misje taktycznego transportu lotniczego z lotnisk stałych jak i z nieutwardzonych lądowisk z minimalnym tylko zabezpieczeniem infrastrukturalnym. W ten sposób wypełnia lukę w możliwościach taktycznego transportu lotniczego zidentyfikowaną w niemieckim raporcie z 2016 r., w którym przeanalizowano skutki wycofania z eksploatacji samolotów transportowych C-160 Transall. Niemniej jednak transportowiec Lockheed Martin C-130J Super Hercules nie jest bezpośrednim następcą C-160 Transall. Ponadto jednostka jest w stanie zatankować w locie inne statki powietrzne, w tym śmigłowce, za pomocą wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących KC-130J znajdujących się w jej wyposażeniu. Koordynatorem globalnego taktycznego transportu lotniczego jest Dowództwo Europejskiego Transportu Powietrznego (European Air Transport Command - EATC, tworzy je porozumienie siedmiu państw członkowskich Unii Europejskiej: Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy i Włochy).
A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik, Łukasz Pacholski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl
Komentarze