Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 2/2022
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 2/2022 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 2/2022 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W lutowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Nowości końca roku 2021 w lotnictwie rosyjskim – Piotr Butowski
Koniec każdego roku to czas pospiesznego wykonywania planów. W Federacji Rosyjskiej zawsze w ostatnich tygodniach roku sporo się dzieje i rok 2021, pomimo pandemii COVID-10, nie był wyjątkiem. Kilka ważnych wydarzeń przesunęło się na początek bieżącego roku. Najważniejsze i długo oczekiwane wydarzenie – pierwszy lot pierwszego zbudowanego od nowa po wielu latach przerwy strategicznego samolotu bombowego Tu-160 – nastąpiło już w nowym roku, 12 stycznia 2022 r.

Bliskowschodni rynek lotniczy – Michał Petrykowski
17 edycja Dubai Airshow była pierwszą masową, międzynarodową imprezą lotniczą jaka odbyła się od 2019 r. i największą jak dotychczas cyklicznie organizowaną pod tą nazwą od 1989 r. Salon zgromadził 1200 wystawców, w tym 371 nowych, ze 148 państw. Dwuletnia przerwa w organizacji targów na świecie, spowodowana wiadomymi względami, rozbudziła duże nadzieje i oczekiwania szczególnie wśród obserwatorów rynku cywilnego. Z tego też względu Dubai Airshow postrzegany był jako barometr nastrojów i tendencji w lotnictwie komercyjnym, liczba zaś zamówień odzwierciedlać miała dynamikę powrotu branży do wyników przewozowych sprzed pandemii.

Siły powietrzne Hiszpanii. Wojska Lądowe i Marynarka Wojenna – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Hiszpania, choć nie jest bezpośrednio zagrożona agresją ze strony nieprzyjaznych sąsiadów, utrzymuje zaskakująco silne wojska. Warto zwrócić uwagę, że Wojska Lądowe (Ejército de Tierra) mające w swoim składzie dwie dywizje, są niemal równie silne jak Wojska Lądowe Niemiec. W Wojskach Lądowych Hiszpanii służy (2021 r.) 75822 oficerów, podoficerów i żołnierzy zawodowych, bowiem zasadnicza obowiązkowa służba wojskowa jest obecnie zawieszona (ale nie zniesiona).

Rejestr polskich statków powietrznych 2022 – Jerzy Liwiński
Na początku stycznia 2022 r. do rejestru prowadzonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego było wpisanych 3116 statków powietrznych. W ciągu minionego roku zarejestrowano 204 egzemplarze sprzętu, a wykreślono 97. Ubiegłorocznymi, ważnymi wydarzeniami były wpisy: ośmiu Boeingów 737 MAX 8-200 linii Buzz, dwóch sanitarnych Learjet 75 Liberty i historycznego, odrzutowego samolotu myśliwskiego Lim-2. Prawie 270 statków w rejestrze ma 50 i więcej lat, a najstarszym jest pamiętający czasy II wojny światowej de Havilland DH.82A Toger Moth (SP-YAA).

Drugie życie MQ-9A Reaper w USAF? – Paweł Henski
Jeszcze do niedawna siły powietrzne Stanów Zjednoczonych planowały relatywnie szybkie wycofanie ze służby samolotów zdalnie pilotowanych typu General Atomics MQ-9A Reaper. Uważano, że powolne, łatwo wykrywalne dla stacji radiolokacyjnych i podatne na zestrzelenie bezzałogowce nie będą miały racji bytu w konflikcie z bardziej zaawansowanym przeciwnikiem. Plan ten jednakże spotkał się ze sprzeciwem Kongresu Stanów Zjednoczonych.

Polskie samoloty rozpoznawcze: 1945-2020 (5) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Obecnie polski Siły Powietrzne dysponują trzema typami samolotów (Suchoj Su-22, Lockheed Martin F-16 Jastrząb i PZL Mielec M28 Bryza), które mogą wykonywać loty rozpoznawcze. Ich szczegółowe przeznaczenie jest różne, jednak pozyskane za pomocą ich systemów zadaniowych pojedyncze dane rozpoznawcze wpływają bezpośrednio na kompletność systemu interpretacji i weryfikacji danych. Samoloty te różnią się od siebie także wykorzystywanymi środkami oraz sposobem zdobywania danych a także ich obróbką i przekazywaniem do dowództwa. Czwarty typ wszedł do wyposażenia lotnictwa Straży Granicznej w 2020 r. (motoszybowiec Stemme ASP S15) i ten fakt również został odnotowany w artykule.

Focke-Wulf Fw 187. Zapomniany myśliwiec Luftwaffe (1) – Marek J. Murawski
W drugiej połowie lat trzydziestych XX wieku, obok tradycyjnych konstrukcji jednomiejscowych i jednosilnikowych samolotów myśliwskich oraz dwusilnikowych i wielomiejscowych ciężkich myśliwców, pojawiła się koncepcja stworzenia dwusilnikowego, jednomiejscowego samolotu pościgowego. W Holandii powstał Fokker D.XXIII, w Związku Radzieckim MiG-5 (DIS-200), w Niemczech Focke-Wulf Fw 187, w Wielkiej Brytanii Westland Whirlwind, a w Stanach Zjednoczonych Lockheed P-38 Lightning. Tylko dwie ostatnie konstrukcje trafiły do służby liniowej lecz sławę, trwającą do dnia dzisiejszego, zdobył wyłącznie Lightning.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. kolejny raz z rekordowymi przychodami – materiały prasowe WZL Nr 1 S.A.
• Mojave: samolot bezzałogowy do zadań specjalnych – Paweł Henski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lutowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony