Lotnictwo 9/2022 już w sprzedaży
"Lotnictwo" 9/2022 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Leonardo AW109 Trekker
Włoski dwusilnikowy lekki śmigłowiec wielozadaniowy AW109 jest obecny na rynku od ponad 45 lat, ciesząc się niesłabnącym zainteresowaniem nabywców. W tym czasie jego konstrukcja, zespół napędowy, awionika i wyposażenie były nieustannie modyfikowane i unowocześniane. Dzięki temu AW109 pozostaje w ścisłej światowej czołówce śmigłowców kategorii masowej trzech ton. Zawdzięcza to eleganckiej sylwetce, wysokim osiągom, znakomitym własnościom lotnym, dużej uniwersalności zastosowania i niskim kosztom eksploatacji. Najnowszym członkiem rodziny jest model AW109 Trekker, wyróżniający się płozami zamiast kół.
Modernizacja techniczna polskiego lotnictwa wojskowego w latach 2021-2022
Proces modernizacji technicznej polskiego lotnictwa wojskowego w ostatnich miesiącach uległ gwałtownemu przyspieszeniu w rezultacie zaognienia sytuacji międzynarodowej w Europie Wschodniej. Przede wszystkim zawarto kontrakty na dostawę śmigłowców AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych i S-70i dla Wojsk Specjalnych oraz umowę ramową dotyczącą zakupu lekkich samolotów bojowych FA-50PL na potrzeby Sił Powietrznych. Trwa produkcja wcześniej zamówionych samolotów szkolnych M-346 Bielik i śmigłowców morskich AW101 Merlin oraz modernizacja samolotów szkolnych PZL-130 Orlik i śmigłowców W-3WA SAR. Zrealizowano dostawę pierwszego samolotu transportowego C-130H Hercules. Postępy notują także programy szeregu bezzałogowych systemów bojowych.
Wojna powietrzna nad Ukrainą. 24 lipca–23 sierpnia 2022
W obliczu silnego oporu wojsk ukraińskich oraz na skutek wyczerpania sił własnych wojska rosyjskie poczyniły w szóstym miesiącu wojny tylko symboliczne postępy. Zastój na froncie był widoczny dla rosyjskiego społeczeństwa do tego stopnia, że 24 sierpnia minister Siergiej Szojgu poczuł się w obowiązku wydać komunikat, że „rosyjska armia celowo spowolniła postępy w celu zmniejszenia ofiar cywilnych”. Tego rodzaju oświadczenie przywodzi na myśl podobne tłumaczenia publikowane przez MO FR podczas wycofywania się wojsk rosyjskich spod Kijowa oraz po ewakuacji garnizonu z okupowanej Wyspy Węży. Wówczas do wykonania gestów „dobrej woli” stronę rosyjską skłaniał zmasowany ogień rakietowy i artyleryjski Sił Zbrojnych Ukrainy. W ostatnich tygodniach argumenty tego rodzaju stały się dla Rosjan jeszcze bardziej dokuczliwe za sprawą ukraińskiego lotnictwa, które dzięki zachodniej technologii podjęło się zadania lokalnego obezwładnienia rosyjskiej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, przez co jeszcze większa liczba pocisków z wyrzutni HIMARS zaczęła dosięgać celów na bezpośrednich tyłach wojsk Federacji Rosyjskiej. Ponadto na przełomie lipca i sierpnia ukraińskie uderzenia objęły zupełnie nowy kierunek operacyjny – rozpoczęto ataki na obiekty położone na okupowanym Krymie.
Rosyjskie lotnictwo wojskowe na Białorusi. Lata 2012-2022
Ważnym elementem planów Rosji dotyczących uderzenia na Ukrainę jest wykorzystanie potencjału sojuszniczej Białorusi. Planowano nawet zmusić białoruskiego nieprawowitego prezydenta Alaksandra Łukaszenkę do wsparcia „specjalnej operacji wojskowej” własnymi siłami zbrojnymi. Choć ostatecznie nie udało się tego osiągnąć, infrastruktura Białorusi jest bez przeszkód wykorzystywana przez siły zbrojne Federacji Rosyjskiej. Dotyczy to również lotnisk.
Tupolew Tu-22. Cz. II
Koncepcja użycia lotnictwa bombowego, według której stworzono samolot Tu-22, szybko stała się przestarzała. Jego amerykański odpowiednik – Convair B-58 Hustler – służył zaledwie około dziesięciu lat. Kariera radzieckiego samolotu okazała się jednak znacznie dłuższa, ponieważ dotrwał on w służbie pierwszoliniowej aż do końca zimnej wojny. Maszyny wyeksportowane do Libii i Iraku zostały zaś użyte w toczonych przez te państwa wojnach.
Mitsubishi Ki-83
Mitsubishi Ki-83 był najlepszym dwusilnikowym myśliwcem zbudowanym podczas drugiej wojny światowej dla lotnictwa Japońskiej Armii Cesarskiej, ale pozostał w postaci prototypów. Jego projektowanie rozpoczęło się już pod koniec 1941 roku. Zmiana wymagań, która spowodowała konieczność gruntownej rewizji projektu, nastąpiła z dużym opóźnieniem w lecie 1943 roku. W rezultacie pierwszy prototyp został oblatany dopiero w listopadzie 1944. W tym czasie zrujnowany bombardowaniami i borykający się z problemami materiałowymi japoński przemysł lotniczy nie był już w stanie szybko uruchomić produkcji seryjnej.
Walter Wolfrum – as Jagdgeschwader 52 w bitwach powietrznych od Kubania po Śląsk. Cz. IV – przeciwko operacji lwowsko-sandomierskiej i nad Śląskiem
W lipcu 1944 roku Walter Wolfrum wziął udział w walkach toczonych w pierwszych dniach sowieckiej operacji lwowsko-sandomierskiej. Odnotował wówczas kolejne duże sukcesy, zwłaszcza 16 lipca kiedy odniósł 10 zwycięstw powietrznych, ustanawiając życiowy rekord sukcesów uzyskanych w jednym wylocie w postaci czterech zestrzeleń. Wieczorem tego samego dnia lekkomyślnie w pojedynkę zaatakował formację myśliwców przeciwnika i sam został pokonany w walce powietrznej, odnosząc rany. Na front wrócił dopiero pół roku później, w ostatnich tygodniach wojny napotykając dużo trudniejsze warunki walk, choć latając nad Śląskiem zdołał odnieść ostatnie jedenaście zwycięstw powietrznych.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• AT-802U Sky Warden zwycięzcą programu Armed Overwatch
• Postępująca modernizacja bombowców B-2
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 9/2022 na stronie: www.magnum-x.pl
Komentarze