Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 11/2024 już w sprzedaży

Lotnictwo 11/2024 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Możliwości Korea Aerospace Industries
Pokazy na lotnisku w Sacheon, które znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie siedziby KAI, były znakomitą okazją do prezentacji najnowszych osiągnięć i projektów tego producenta. Warto przypomnieć, że w przeszłości KAI zajmował się licencyjną produkcją i montażem samolotów bojowych KF-16 i F-15K, a także wytwarzaniem komponentów do śmigłowców AH-64. Obecnie firma kładzie jednak duży nacisk na własne rozwiązania, które z powodzeniem eksportuje. Co prawda często przy tym wymagana jest współpraca z zagranicznymi potentatami lotniczymi w zakresie dostaw wybranych części lub transferu niektórych technologii, ale tam, gdzie jest to możliwe i opłacalne, Koreańczycy starają się w maksymalnym stopniu wykorzystywać komponenty pochodzenia krajowego, a poziom lokalnej myśli technicznej w kolejnych produktach KAI nieustannie rośnie. W taki sposób powstała rodzina lekkich samolotów KT-1 Woongbi i T-50 Golden Eagle czy wreszcie najnowszy myśliwiec KF-21 Boramae.

Wojna powietrzna nad Ukrainą. Wrzesień 2024 r.
Ogólna sytuacja na froncie przybrała niekorzystny obrót dla Ukrainy. Rosjanie przejęli inicjatywę na wszystkich kierunkach, w tym kurskim. Utrzymanie ukraińskiej obecności na terytorium Federacji Rosyjskiej zaczęło generować duże straty i pochłaniać siły niezbędne na innych odcinkach. Tymczasem w Donbasie wojska rosyjskie kontynuowały mozolny pochód w kierunku Pokrowska. Ponadto zdobyły poprzez oskrzydlenie atakowany od początku wojny Wuhłedar, który górował nad okolicą, stanowiąc dla sił ukraińskich doskonałą pozycję obronną w rejonie na południe od Doniecka. Ukraina wciąż wzmacnia swoje możliwości w zakresie ataków bezzałogowcami uderzeniowymi dalekiego zasięgu, wprowadzając do użycia aparaty o napędzie odrzutowym. We wrześniu ich celem – obok atakowanych dotychczas obiektów przemysłu zbrojeniowego, rafinerii i lotnisk – stały się po raz pierwszy centralne magazyny amunicji Głównego Zarządu Wojsk Rakietowych i Artylerii.

Natowskie AWACS-y
Trwający już ponad 40 lat program zakupu, wdrożenia, eksploatacji i użycia operacyjnego samolotów wczesnego ostrzegania i kierowania Boeing E-3A Sentry (AWACS) jest jednym z najbardziej udanych międzynarodowych przedsięwzięć w historii Sojuszu Północnoatlantyckiego. Samoloty zostały kupione w celu wzmocnienia obrony powietrznej NATO, ale z biegiem czasu ich zadania zostały rozszerzone m.in. o nadzorowanie przestrzeni powietrznej, kierowanie działaniami wojsk lądowych i sił morskich oraz koordynowanie misji poszukiwawczo-ratowniczych.

Śmigłowce Caracal na świecie
Airbus Helicopters H225M Caracal został skonstruowany pod koniec XX wieku jako wersja rozwojowa średniego śmigłowca transportowego AS332 Super Puma/AS532 Cougar Mk II. Przeznaczony jest przede wszystkim do poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych, wsparcia sił specjalnych, ewakuacji medycznej oraz transportu personelu i ładunków, a w wersji morskiej także do zwalczania okrętów nawodnych. Dzięki mocnej konstrukcji, wysokim osiągom oraz nowoczesnemu wyposażeniu H225M może wykonywać najbardziej wymagające zadania na współczesnym polu walki. Sprawdził się również w misjach pomocy humanitarnej i reagowania kryzysowego.

Zimnowojenny dublet nad Kaukazem
Rok 1958 był „gorący” jeśli chodzi o zimnowojenne incydenty lotnicze. Kilkukrotnie miały miejsce przechwycenia amerykańskich samolotów, a dwukrotnie Rosjanie posunęli się do ich zestrzelenia, przy czym za drugim razem towarzyszyły temu liczne ofiary śmiertelne. Dziś incydenty te są zapomniane, lecz w kontekście obecnej „drugiej zimnej wojny” warto wydobyć je z mroków historii.

Wacław Król (1915–1991). As myśliwski i literat
Pułkownik Wacław Król zapisał się trwale w historii Polskich Sił Powietrznych jako jeden z 42 polskich asów lotniczych. Sukcesy odnosił we wrześniu 1939 roku nad Polską, w kampanii francuskiej w 1940 roku, podczas bitwy o Anglię, w lotach ofensywnych nad Europą Zachodnią oraz pod niebem Afryki. Wojnę zakończył w stopniu majora z oficjalnym wynikiem ośmiu samolotów wroga zestrzelonych na pewno, jednym prawdopodobnie i 1/3 uszkodzonym, zajmując 15. miejsce w klasyfikacji polskich asów. Po wojnie był szeroko znanym propagatorem historii Polskich Sił Powietrznych na Zachodzie i autorem wielu poczytnych książek wspomnieniowych. Oto biografia polskiego asa myśliwskiego na podstawie archiwalnych dokumentów.

McDonnell F3H (F-3) Demon – monogafia
F3H (F-3) Demon był pierwszym myśliwcem pokładowym firmy McDonnell ze skośnymi skrzydłami i jedynym produkowanym seryjnie myśliwcem tej firmy napędzanym jednym silnikiem. Jego służba operacyjna przypadła na okres względnego spokoju między wojnami w Korei i Wietnamie, więc nie miał okazji do sprawdzenia się w działaniach bojowych. Mimo poddźwiękowej prędkości stanowił istotny element modernizującego się w latach 50. potencjału lotnictwa US Navy – był bowiem jednym z pierwszych myśliwców nowej generacji, których podstawowym uzbrojeniem stały się kierowane pociski rakietowe. Jego następcami zostały naddźwiękowe myśliwce F-8 Crusader i F-4 Phantom II.

A oprócz tego lotnicze aktualności:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 11/2024 na stronie: https://magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony