Przejdź do treści
Źródło artykułu

Krośnieński Klub Seniorów Lotnictwa bogaci się

Kolekcja polskiego umundurowania wojskowego, Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa im. gen. pil. Ludomiła A. Rayskiego prezentowanej w klubowej Sali Historii i Tradycji powiększyła się o kolejny lotniczy mundur.

W miłej, sympatycznej atmosferze z udziałem m.in. członków zarządu KKSL 6 stycznia 2023 nasz członek, ppłk. pilot Bożena Falcman wzbogaciła klubową kolekcję o mundur pilota Straży Granicznej z nietypowym nakryciem głowy – kapeluszem! Kapelusz, jako składnik umundurowania wyjściowego i galowego funkcjonariuszy kobiet Straży Granicznej wprowadzono w 2015 roku (poz. 989 Rozporządzenia Min. Spraw Wewnętrznych z dnia 29.06.2015). Kapelusz Straży Granicznej przeznaczony dla funkcjonariuszy kobiet w korpusie oficerów młodszych i starszych charakteryzuje metalowy orzeł w koronie umieszczony na tarczy wewnątrz, której znajduje się napis „STRAŻ GRANICZNA”. Pikanterią aktu przekazania, było samodzielne ubranie przez darczyńcę damskiego manekina w mundur przy głośnym aplauzie obecnych.

Ppłk pilot-instruktor Bożena Falcman i przekazany mundur (fot. Krośnieński Klub Seniorów Lotnictwa)

Spotkanie, przy skromnym poczęstunku upłynęło w kameralnej atmosferze. Było również okazją do wspomnień, szczególnie lotniczej drogi naszej klubowej Koleżanki.

Ppłk pil. Bożena Falcman, swoją podniebną przygodę rozpoczęła w 1978 w Aeroklubie Podkarpackim w Krośnie, od szkolenia podstawowego na szybowcu SZD-10 Czapla. Po opanowaniu pilotażu, każdą wolną chwilę spędzała na lotnisku, podnosząc swoje lotnicze kwalifikacje. Od III klasy wyszkolenia podstawowego, w kolejnych latach osiągając I-szą klasę aż po uprawnienia w 1984 roku instruktora-pilota szybowcowego, też zresztą I-szej klasy, szkoląc mlodych adeptów lotnictwa. A po drodze zdobywajac srebrną, potem złotą odznakę szybowcową, którą uzupełniła dwoma diamentami za: przelot docelowo-powrotny 300 km i przewyższenie 5 tys. metrów w mekce polskich lotów falowych w Nowym Targu.

Kol. Bozena Falcman nie poprzestała jedynie na pilotażu szybowcowym. W 1979 roku, w macierzystym aeroklubie przeszła szkolenie spadochronowe. „Zaliczając” 74 skoki uzyskała III klasę wyszkolenia zdobywając brązową odznakę spadochronową. W nagrodę za zaangażowanie w działalność aeroklubową w 1981 roku wytypowana została na kurs pilotażu samolotowego. Z bogatego, sportowego latania samolotami w okresie 1982-1996, czyli niemalże 15 lat, trudno wybrać te najciekawsze fragmenty. Wspomnijmy tylko, że już po roku szkolenia i uzyskaniu licencji, wystartowała na samolocie Zlin Z-142 w Samolotowych Rajdowo-Nawigacyjnych Mistrzostwach Polski Juniorów (1982 i 1983). Efekt, zakwalifikowanie się do narodowej kadry juniorów.

W kolejnych latach – już na samolocie PZL-104 Wilga – uczestniczyła w Samolotowych Mistrzostwach Polski Rajdowo-Nawigacyjnych (1983, 1984 i 1985) i w Ogólnopolskich Zawodach w Lataniu Precyzyjnym (1984 i 1985), w zawodach II i III ligi (od 1983 do 1989), w Samolotowych Rajdach Dziennikarzy i Pilotów (1988), a także w Lubelskich Zimowych Zawodach Samolotowych (samolotem PZL-101 Gawron na nartach w 1985 i 1986 roku – kolejno z nawigatorami Witoldem Chodorowskim i Ireneuszem Materniakiem). W międzyczasie był etat aeroklubowego instruktora, stanowisko Szefa Wyszkolenia i studia w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania oraz Ośrodek Kształcenia Lotniczego w Rzeszowie z uzyskaniem licencji samolotowego pilota zawodowego i uprawnień instruktora samolotowego.  

W 2000 roku rozstała się z lotnictwem sportowym wdziewając mundur funkcjonariusza Straży Granicznej. Kol. Bożena Falcman rozpoczęła służbę w Wydziale Lotniczym Bieszczadzkiego Oddziału Straży Granicznej – placówka lotnisko Rzeszów-Jasionka. Od 2008 roku pełniąc służbę w Biurze Lotnictwa Komendy Głównej Straży Granicznej w Warszawie uzyskała dodatkowe uprawnienia kwalifikacyjne na nowe typy samolotów i uprawnienia na pilotowanie samolotów wielosilnikowych. W ramach dyżurów lotniczych wykonywała loty z lotnisk w Kętrzynie, Radawcu i Gdańsku. Pilot-instruktor ppłk. Bożena Falcman pełni służbę na stanowisku Naczelnika II Wydziału Lotniczego Biura Lotnictwa Straży Granicznej w bazie w Białystoku na lotnisku Krywlany.

Bożena Falcman w samolocie CSS-13, sierpień 2010 (fot. Krośnieński Klub Seniorów Lotnictwa)

W ciągu 44 lat od pierwszego oderwania się od ziemi, Bożena Falcman wylatała na 12 typach szybowców 1100 godzin (z tego ponad 600 godzin instruktorskich). Pilotowała też, 15 typów samolotów – w tym historyczne już dwupłatowce CSS-13 i An-2 (na tym drugim nalot ponad 500 godzin) oraz motoszybowce SZD-45 Ogar i L-SW Vivat. Latając w Straży Granicznej wykonywała loty patrolowe, ratowniczo-poszukiwawcze oraz operacyjno-śledcze nad wyznaczonym obszarem pogranicza samolotem PZL 104MF Wilga 2000 i dwusilnikowym M-20 Mewa.  Do końca 2022 roku Jej ogólny nalot na samolotach przekroczył 4 tys. godzin (w tym ponad 350 godzin instruktorskich).

W natłoku zadań służbowych nie zapomina o macierzystym Aeroklubie Podkarpackim, jak i Krośnieńskim Klubie Seniorów Lotnictwa a także aktywnie uczestniczy w niezwykłym święcie kobiet polskiego lotnictwa, corocznych Zlotach Polskich Lotniczek zwanych Aerosabatami, wierna słowom przysięgi „ Przyrzekam uroczyście być dobrą czarownicą, ponieważ przestrzeń i szybowanie to moje kochanie”.

Za swoje zaangażowanie w pracy zawodowej została odznaczona m.in. Złotym Medalem za Długoletnią Służbę, Brązowym Medalem za Zasługi dla Straży Granicznej, Medalem 100-lecia Odzyskanej Niepodległości, Odznaką Straży Granicznej oraz uhonorowana uchwałą nr 218/XX/2020 Zarządu Aeroklubu Polskiego tytułem i odznaką Zasłużonego Działacza Lotnictwa Sportowego.

Spotkanie podczas przekazania lotniczego munduru (fot. Krośnieński Klub Seniorów Lotnictwa)

Koleżance ppłk Bożenie Falcman życzymy aby niebo było przyjazne przez kolejne lata i spełniało się każde marzenie.

Zygmunt Bąk, Krośnieński Klub Seniorów Lotnictwa im. gen. pil. Ludomiła A. Rayskiego 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony